Alla inlägg under januari 2010

Av violen - 1 januari 2010 14:00

Auster Paul: I de sista tingens land ****

Åh, vilken bra bok! Jag fullkomligt slukade den. Auster befinner sig här i ett dystopiskt land, där handlingen drivs framåt mot ett öppet slut, men vem vill inte tro att det slutar bra? Personerna stiger fram och får liv på ett suveränt sätt. Att det inte blev fem stjärnor beror på att den påminde lite väl mycket om Blindheten och en aning om Pesten. Den här boken är dock mycket ljusare i tonen än de två nämnda! Läs den!



Läst 2003

Av violen - 1 januari 2010 14:00

Auster Paul: Illusionernas bok ****

Auster är alltid bra men så bra som den här boken sägs vara är den tyvärr inte. Men den har trots allt en säregen historia att berätta, och det med Austers säregna stil. Mycket läsvärd, men faktiskt, jag blev lite uttråkad ett tag där på mitten! Därav ingen femma.



Läst 2002

Av violen - 1 januari 2010 13:45

Auster Paul: New York-trilogin***(*)

Det här var en mycket märklig bok. Det är inte ofta man önskar att nån skrivit en förklarande analys, men det här gången gör jag det.....De tre berättelserna ökar eftersom i kvalité, därav den fjärde stjärnan som egentligen hör till "Det låsta rummet". Men vad den innersta meningen med boken är, det har jag ingen aning om i nuläget.



Läst 2000

Av violen - 1 januari 2010 13:45

Holmberg, Bo R: Snögrav **** Han har gjort det igen, skrivit en utmärkt deckare. Och nu har han gjort det här också: satt Anundsjö och anundsjömålet på den litterära kartan. Förut fanns Nicke Sjödin såklart, men Junselemålet är liiiite annorlunda.....ja det mål som Holmberg använder är faktiskt en aning annorlunda än det jag pratade som barn (och även nu som vuxen när tillfälle ges). Men inte är det mycket som skiljer. Eller så minns jag fel....Boken är i alla fall spännande och minst lika bra som Liemannen, det är en slags fortsättning men kan läsas fristående, samma personer återkommer. Det lustiga är att när man tror den är slut så uppdagas ytterligare hemskheter.
Om jag ska nämna något som jag inte gillar med den här boken är det de ständiga upprepningarna, många ungdomsböcker är ju skrivna så, och det gillar jag inte med dom heller. Jag säger inte att det är ungdomsförfattaren i Holmberg som tittar fram, men vem vet.....Nåt skäl till att skriva så finns det säkert.


Läst 2003

Av violen - 1 januari 2010 13:15

Enquist, P-O: Boken om Blanche och Marie***

Den här boken var lite förvirrande men i dessa feministdagar måste jag säga att den var ändå intressant, den utspelar sig ju under suffragetternas tid och de är ju några jag beundrar, så då kan man ju förstå vad Blanche och Marie levde under för betingelser. Och det att kvinnor var hysteriska och experimenten med kvinnors kroppar, nånstans ringer det ändå en klocka att kvinnokampen är på tillbakagång....eller hur mycket har hänt på dessa år sen Marie Curie fick sina nobelpris och förlorade sin heder och kvinnor hölls instängda för sitt utlevandes skull. Nu för tiden hålls många instängda i arbetslöshet, förtidspensioner och lugnande tabletter, vad är egentligen skillnaden??? så tänkte jag när jag läste boken och det var intressanta tankar för nånstans har kvinnorna fått ta ett rejält steg tillbaka och vad beror det på??? tål att tänka på.....men boken var lite.....konstig! Vet inte riktigt vad som gjorde mig betänksam men lättläst var den inte......



Läst 2005

Av violen - 1 januari 2010 13:15

Enquist, P O: Livläkarens besök ***


Vinnare av Augustpriset och allt bör väl den här boken vara utomordentlig??? Eller? Ok, den var bra, och eftersom jag kan ett enda historiskt årtal utantill, nämligen 1789 (Franska Revolutionen) så kunde jag ganska väl tidsbestämma boken vilket underlättade. Dessutom var den ganska spännande fast man ju vet hur det går. Men ändå....den där riktiga höjdaren är det inte. Det historiska perspektivet var intressant men att försöka vara nyskapande i en historisk roman vet jag inte om jag tycker om (dvs utropstecken i mängd och här och var dessutom t.ex) Nej, faktiskt blir det inte bättre än tre *.........


Läst 2004

Av violen - 1 januari 2010 13:15

Enquist, P O: Kapten Nemos bibliotek***


 Intressant bok, inte för att den speglar en verklig händelse, utan för att den speglar en religiös bymentalitet som känns ytterst bekant om man själv varit i den. Har man inte det är boken nog svår att förstå. Språket är grävt ur den västerbottniska myllan. Jag kommer att läsa mer av Enquist.



Läst 2000

Av violen - 1 januari 2010 13:15

Enquist P O: Nedstörtad ängel**

Nej, det här var för egendomligt. Nu ska jag läsa en avhandling vars namn är hämtat ur den här boken och heter Andas fram mitt ansikte. Efter det är jag säkert mycket klokare. Men just nu, nej!


Läst 2000




Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards