Direktlänk till inlägg 28 februari 2010
Februari 2010
Zusak, Markus: Boktjuven **** (Bokcirkel för alla, Lyrans jordenrunt)
Mernissi, Fatima: Drömmar om frihet**** ( Bibliophilas afrika, biografi)
Wahlberg, Karin: Sigrids hemlighet **** (Bokusutmaning)
Gordimer, Nadine: Min sons historia **** (Nobelpristagare; Theresans nobelutm)
French, Tana: Till skogs ***+ (LillaOs deckarutmaning)
Marsden, John: I morgon när kriget kom ***(Bokcirkelonline)
Satrapi, Marjane: Persepolis *** (Lyrans jordenrunt)
Nyqvist, Michael: När barnet lagt sig *** (Biografi, Fackbok Ikz)
Larsson, Göran: Skamfilad *** (Fackbok Dodf)
Taylor, Andrew: Det blödande hjärtat *** (LillaOs deckarutmaning)
McCall Smith: Alexander: Kärlek, vänskap och choklad **
Simenon, Georges: Maigret och vinhandlaren** (deckare)
--------------------------------------------------
Läst 12 st i februari
3 svenska
9 utländska
5 kvinnor
7 män
2 **
6 ***
4 ****
---------------------------------
Sammanfattning:
Blandad bra läsning med några riktigt bra.
Bäst: Mernissi, Fatima: Drömmar om frihet, Wahlberg, Karin: Sigrids hemlighet Gordimer, Nadine: Min sons historia (går inte välja bland dessa tre kvinnor)
Sämst: Simenon, Georges: Maigret och vinhandlaren** (deckare) Så trist! Måste vara Simenons sämsta.
----------------------------------------------------------
1 Bibliophilas afrika
2 Biografi
1 Bokcirkel för alla
1 Bokcirkelonline
0 Bookerpristagare
1 Bokusutmaning
3 Deckare
2 Fackbok
2 LillaOs deckarutmaning
2 Lyrans jordenrunt
1 Nobelpristagare
0 Nordiska rådets pris
1 Ungdomsböcker
Wahlberg Karin: Med liv och lust **** Äntligen fick jag läsa fortsättningen på historien om Sveriges sjukhushistoria. Jag låg ofta på sjukhus i min barn och ungdom, och har med intresse följt Wahlbergs serie. Och känt igen mig här och var. ...
Arvola, Ingeborg: Kniven i elden **** Mycket läsvärd bok. Fick Bragepriset 2022, och det förstår jag. Det var inte länge sen jag lärde mig ordet kväner, och här förekommer det ofta. De norraste delarna av skandinavien skildras både brutalt oc...
Ravn, Olga: De anställda **** En både mystisk och egendomlig bok. Men jag gillar ju det lite oväntade så jag blev fast efter några sidor. Det är en dystopi som rör vid något inuti en. Kanske för att det känns som att det här skulle kunna...
Widenfjord, Therese: Med bergens andetag **** Vilken bra bok. Jag lyssnade på den och att så många timmar kan upplevas så korta är märkligt. Jag gillar det mesta med den här boken. Ämnet, kärleken till skogen och hundar, det sociala ansl...
Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn *** Jag har läst en del böcker av Virdborg, och tyckte så bra om flera stycken att han blev lite av en favoritförfattare. Men hans Mamma i soffan var inte så bra. Och nu har jag läst denna och känner mig rik...
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se