Direktlänk till inlägg 3 maj 2010

maj-läsning

Av violen - 3 maj 2010 08:30

Läsutmaningar i maj,

mer detaljer att läsa längre ner

Theresan Pamuk, Orhan: Den vita borgen

Bokcirkel för alla  Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson (Ljudbok)

 Lyran Boktjuven, Fem svarta höns,  Att tro på mister Pip

Deckare hos lillaO Knivsliparen av Bo R Holmberg

Skrivande svenskor Maria Sandel: Droppar i folkhavet

Bokcirkel online  Liftarens guide till galaxen

Bibliophilias afrika Calixthe Beyala: Ännu talar träden

Bokustoppen Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson (ljudbok)

Blonde/SR SR bokdiskussion om Blonde!

 

--------------------------------------------------------------------------








Theresans Nobelpristagareutmaning 2010 
01-03 Gordimer:  Min sons historia
04-06 Pamuk, Orhan: Den vita borgen tänkte jag läsa april till juni. Om det finns tid över skulle jag också vilja läsa Snö eftersom jag äger den. Men i första hand Den vita borgen.

 

-----------------------------------------------------------------------------------

Bokcirkel för alla  nya varje månad
01  Borta bäst.

02  Boktjuven

03  Någon sorts frid

04 Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Shaffer  
Konsten att leva innerligt av Ann Lagerström och Ted Harris

05  Hundraåringen.........

 

-----------------------------------------------------------------------------------

JordenrunthosLyran lista
02 Stalins kossor, (Aprils frusna blommor) Bröllopet

03 Krigets skola, Persepolis, Hur man botar en fanatiker

04 Den indiske tolken, Mardrömmen, Människornas jord  

05 Boktjuven, Fem svarta höns,  Att tro på mister Pip

Den indiske tolken blev kvar från april, men den lägger jag under sommaren. Det är ju bra med uppehåll, då hinner jag läsa ikapp och även läsa annat.

Maj är vi i Oceanien:

Boktjuven har jag redan läst, men Fem svarta höns ska jag absolut läsa! Nevil Shute var ju en av mina favoritförfattare under min ungdom, mycket pga boken På stranden som var en av mina absoluta favoriter, jag har säkert läst den 10 ggr. Och funderar på att läsa den en gång till i sommar!

Ok har läst Fem svarta höns och nu är allt förändrat!

 

Att tro på mister Pip har jag absolut tänkt läsa nån gång, det bevisas av att jag faktiskt köpte den för ett tag sen. Om det blir nu återstår att se men jag ska försöka.

06-07-08 Uppehåll:  Den indiske tolken,

 

-----------------------------------------------------------------------------------

Deckare hos lillaO  lista
01 Östlundh, Håkan: Släke

02 (En röd hjältinnas död) Ohlsson, Kristina: Askungar
03 ( Edwards Martin: All the lonely people) Taylor, Andrew: Det blödande hjärtat

04  ( SigurdardottirYrsa (läst alla) French, Tana: Till skogs 


05 (Meyer Deon Död i gryningen Läst ) Knivsliparen av Bo R Holmberg Istället för Död i gryningen av Deon som jag redan läst tar jag in den sjunde delen av Bo R Holmbergs Morellserie, Knivsliparen. För dig som aldrig läst något om Morell av Holmberg föreslår jag att du börjar med Liemannen,sen vill du säkert läsa alla sju efter det. Då får du dem i kronologisk ordning även om de går utmärkt att läsa fristående.

06

 ( I de lugnaste vatten Läst)Sten Viveca: I den innersta kretsen
Billingham, Mark
: Sömntuta

07 

Cleeves Ann: (Svart som natten Läst)  Blå gryning

(Jungersen, Christian: Undantaget Läst)

08

 (Bernuth, Christa: Läst alla)
O´Brien, Maureen: Döden inpå livet

09 Gilek, Elisabeth: Jessica Jungs saknad

10 Fransson, Ramona: Dyrbar kärlek (el. resurs?)

11 Buthler/Örhlund: Mord.net.

12 (läst de två första Hedström, Ingrid: ) Under jorden i Villette

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------

 

Skrivande svenskor hos Ett hem utan böcker,
01-02 Selma Lagerlöf 
Herr Arnes penningar

03-04 Elin Wägner: Pennskaftet     

05-06 Maria Sandel: Droppar i folkhavet vill jag läsa men eftersom den är puts väck på biblioteket avvaktar jag och ser om den dyker upp. annars blir det Sandels andra bok, Virveln.

 

-----------------------------------------------------------------------------------

http://www.bokcirkelonline.com/  nya varje månad 
01 Alex, Schulman: Skynda att älska

02 Marsden, John: I morgon när kriget kom

03 Ajvide Lindkvist, John : Pappersväggar

04 Adichie Chimamanda Ngozi: En halv gul sol 

05 Adams Douglas:

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------

 

Bibliophilias afrika  lista + 100 vägar till Afrika
Jag läser de jag får tag på eftersom, följer inte veckoupplägget.

1Midaqqgränden
Främlingen (redan läst, omläsning eller ev Frihet jämlikhet brodermord?) Lämnar den då det finns så mycket annat att läsa

Mernissi Fatima : Drömmar om frihet

  

Jag följer ju inte slaviskt de böcker och veckor som bibliophilia har valt för sin afrikautmaning så därför stämmer det inte riktigt men Allah gör som han vill läser hon v13-15 så det passar ju bra här i början av april.

Allah gör som han vill:  Ahmadou Kourouma

 Förändringar Ama Ata Aidoo finns med i Lyrans utmaning i höst så jag väntar till dess med att läsa den. Istället hoppar jag till
5 Calixthe Beyala: Ännu talar träden 

 



--------------------------------------------------------------------------------

Bokustoppen hos Paula innebär


Läser en av topptre böckerna månaden efter.

02 bok från januari: Wahlberg, Karin: Sigrids hemlighet

03 bok från februari: Alex, Schulman: Skynda att älska

04 bok från mars:Grebe, Camilla & Träff, Åsa: någon sorts frid 

05 bok från april: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson (Ljudbok)

  

  

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dessutom kommer jag att försöka hänga med i SR bokdiskussion om Blonde!

  

Så här ser vår plan ut för att ta oss igenom Blonde.

Vi följer bokens egna indelningar. Sidhänvisningarna gäller pocketutgåvan av Blonde, översatt av Ulla Danielsson.


Till första träffen 12/4 har vi läst: Prolog + Barnet. Tom sidan 123.

Till andra träffen 19/4 har vi läst: Flickan. Tom sidan 262.

Till tredje träffen 26/4 har vi läst: Kvinnan. Tom sidan 425.

Till fjärde träffen 3/5 har vi läst: "Marilyn". Tom sidan 712.

Till femte och sista träffen 10/5 har vi läst: Senare i livet. Hela boken! 862 sidor.


Kommer jag att fixa det månntro?????

 
 
Ingen bild

Jenny

3 maj 2010 14:00

Hej, såg att du ska läsa Jonas bok. Kul! Jag tyckte väldigt mycket om den boken. Vi är väldigt stolta över den här på Piratförlaget. Om du vill kan jag maila dig vilka nyheter vi har på gång under sommaren och hösten. Du når mig på jenny@piratforlaget.se Mvh, Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av violen - Fredag 12 april 22:00

  Beskow: Flickornas katt *** novell     En smått absurd berättelse om just två flickors katt. Och eftersom den är skriven 1896 är den såklart riktigt gammaldags. Med meningar som:  Pojkarna hatade dockor . De tålde inte dockor ,  s
ade de...

Av violen - Fredag 12 april 22:00

  2024 Novellresan Ugglan & boken Novellresan      Ugglan skriver: Under 2024 kommer jag att bege mig ut på en novellresa, och du får gärna följa med! Varje månad har sitt eget resmål, och jag tipsar om noveller du kan ...

Av violen - Måndag 1 april 13:15

Månadsläsning mars  2024 Lafon, Marie-Héléne: Källorna ****Lagerlöf, Selma: Morbror Ruben *** novell Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn ***Widenfjord, Therese: Med bergens andetag ****Ravn, Olga: De anställda ****Arvola, Ingeborg: Kniven i elden *...

Av violen - Lördag 30 mars 15:00

Lagerlöf, Selma: En julgäst ****   Här dyker en av kavaljererna upp, den försupne Ruster. Och det på självaste julafton. Hos en gammal vän och dennes familj. Det går inte an, han blir ivägskickad. Men ingenstans finns det någon som är tillräcklig...

Av violen - Fredag 29 mars 14:45

Ridzén, Liza: Tranorna flyger söderut ****   obs, kan innehålla spoilers....                 Jag gråter oftast inte inför en bok. Men när jag lyssnade på denna hände det några gånger att tårarna kom.   För det här är en bok ...

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards