Direktlänk till inlägg 31 maj 2010
Böcker maj 2010
Holmberg, Bo R och Strömgård, Katarina: Eddie Bolander och jag**** (ungdom) (augustpriset)
Temple, Peter: Mörk kust***+ (Deckare, LillaOs deckarutmaning)
Thomsson, Heléne och Elvin-Nowak,Ylva :11 nyanser av tystnad*** (Fackbok: Doka)
Oates, Joyce Carol: Blonde***** (Bokcirkel SR)
Aidoo, Ama Ata: Förändringar**** (Bibliophilas afrika ) (Lyrans jordenrunt )
Lahiri, Jhumpa: Den indiske tolken***(Lyrans jordenrunt ) (noveller)
Cohn, Rachel & Levithan, David: Nick & Norahs oändliga låtlista*** (ungdomsbok)
Pamuk, Orhan: Den vita borgen*** (Theresans nobelprisutmaning) (Nobelpristagare)
Beyala, Calixthe: Ännu talar träden**** (Bibliophilas afrika )
Billingham, Mark: Sömntuta*** (LillaOs deckarutmaning) (Deckare)
Adams, Richard: Liftarens guide till galaxen**** (Bokcirkelonline)
Kimselius, Kim M: Kinesiska Draken*** (Bokcirkelföralla) (ungdomsbok/barnbok)
Sandel, Maria: Droppar i folkhavet*** (Skrivande svenska kvinnor)
Cleeves, Ann: Blå gryning***(LillaOs deckarutmaning) (Deckare)
Jonasson,Jonas:Hundraåringen som gick ut genom fönstret och försvann*** (Bokcirkelföralla) (ljudbok) (Bokusutmaning)
Collins, Suzanne: Hungerspelen **** (Lyrans dystopiutmaning) (ungdomsbok)
**
10 ***
5 ****
1 *****
5 svensk
11 utländsk
6 man
10 kvinna
1 Augustpriset
2 Bibliophilas afrika
Biografi
2 Bokcirkel för alla
1 Bokcirkel SR
1 Bokcirkelonline
Bookerpristagare
1 Bokusutmaning
3 Deckare
Debutant
1 Fackbok
3 LillaOs deckarutmaning
1 Ljudbok
1 Lyrans dystopi
2 Lyrans jordenrunt
1 Nobelpristagare
1 Noveller
Nordiska rådets pris
Orangepriset
1 Skrivande svenska kvinnor
Skräck
3 Ungdomsbok
16 böcker, helt otroligt egentligen då jag tillbringat en massa tid i trädgården dessutom. Men TV:n var paj i flera veckor........där ser man!
Bäst: Blonde absolut. En oförglömlig läsupplevelse i samarbete med SR Bokcirkel.
Sämst: Svårt att säga men Kinesiska draken kändes väl mycket som ett tvång att läsa även om den tog sig eftersom.
Wahlberg Karin: Med liv och lust **** Äntligen fick jag läsa fortsättningen på historien om Sveriges sjukhushistoria. Jag låg ofta på sjukhus i min barn och ungdom, och har med intresse följt Wahlbergs serie. Och känt igen mig här och var. ...
Arvola, Ingeborg: Kniven i elden **** Mycket läsvärd bok. Fick Bragepriset 2022, och det förstår jag. Det var inte länge sen jag lärde mig ordet kväner, och här förekommer det ofta. De norraste delarna av skandinavien skildras både brutalt oc...
Ravn, Olga: De anställda **** En både mystisk och egendomlig bok. Men jag gillar ju det lite oväntade så jag blev fast efter några sidor. Det är en dystopi som rör vid något inuti en. Kanske för att det känns som att det här skulle kunna...
Widenfjord, Therese: Med bergens andetag **** Vilken bra bok. Jag lyssnade på den och att så många timmar kan upplevas så korta är märkligt. Jag gillar det mesta med den här boken. Ämnet, kärleken till skogen och hundar, det sociala ansl...
Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn *** Jag har läst en del böcker av Virdborg, och tyckte så bra om flera stycken att han blev lite av en favoritförfattare. Men hans Mamma i soffan var inte så bra. Och nu har jag läst denna och känner mig rik...
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se