Direktlänk till inlägg 31 maj 2010
Collins, Suzanne: Hungerspelen ****
Sommarens första bok i dystopiutmaningen hos Lyran läste jag ut på en gång! Den var otroligt spännande och välskriven. Jag förstår verkligen dess popularitet både bland ungdomar och vuxna.
Jag ser att det även finns en fortsättning, Fatta eld. Och faktiskt kände jag när jag läste slutet att här finns det ju mer att spinna vidare på, för djupt ner i berättelsen finns ju ändå upproret som en pyrande låga.
Jag fick vibbar från gladiatorspel, I morgon då kriget kom, Robinson, Flugornas herre och Väggen av Marlen Haushofer. Den sistnämnda pga allt detta sökande efter mat och bär och ensamhetsöverlevandet i skogen.
Det fanns en dramatik i hela upplägget, kanonskotten, projiceringarna mot himlen, det konstgjorda regnet....Fascinerande dock att skogen verkade äkta? Det talar mot ett miljöförstöringstema.....
Kärlekstjafset (ursäkta) är såklart en eftergift till klassificeringen u, men det känns ändå inte helt konstruerat. Framförallt skulle det kunna vara en strategi.
Jag tycker att bakgrunden till spelen, de 12 distrikten och deras specialiteter skulle ha gått att göra mer av och det tror jag kanske kommer i bok 2.
Jag tror att det här boken skulle ha rönt mindre uppmärksamhet om inte de flesta sett Robinson. För det går ju egentligen inte att tänka sig in i att en sån här sak skulle kunna inträffa, att ungdomar kan bli sådana mördarmaskiner framförallt mot varann. Och att folk ser på det och njuter. Men efter Robinson har de flesta lärt sig att det är helt ok eftersom helt vanliga människor kan hänge sig åt mobbing och baktaleri och hänsynslöst strategiskt tänkande. Så tanken är nog inte så främmande som den skulle kunnat vara annars. Tyvärr.
Ravn, Olga: De anställda **** En både mystisk och egendomlig bok. Men jag gillar ju det lite oväntade så jag blev fast efter några sidor. Det är en dystopi som rör vid något inuti en. Kanske för att det känns som att det här skulle kunna...
Widenfjord, Therese: Med bergens andetag **** Vilken bra bok. Jag lyssnade på den och att så många timmar kan upplevas så korta är märkligt. Jag gillar det mesta med den här boken. Ämnet, kärleken till skogen och hundar, det sociala ansl...
Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn *** Jag har läst en del böcker av Virdborg, och tyckte så bra om flera stycken att han blev lite av en favoritförfattare. Men hans Mamma i soffan var inte så bra. Och nu har jag läst denna och känner mig rik...
Lagerlöf, Selma: Morbror Ruben *** novell Ur samlingen "Osynliga länkar" läste jag den här novellen. Jag valde den på måfå, men måste säga att den, likt det mesta av Lagerlöf, var lättläst och innehållsrik. Jag kan känna igen den mora...
Lafon, Marie-Héléne: Källorna **** Som vanligt en riktigt bra läsupplevelse. Lafons böcker är föredömligt korta. För trots de få sidorna skildras ett helt liv. Ett våldsamt, tragiskt och sorgligt liv. Men nånstans slår skeendet plötslig...
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se