Alla inlägg under maj 2010
Temple, Peter: Mörk kust***+
Vi talar om år, så länge har den här boken stått på min läsa lista. Vinnare av världens största deckarpris 2007 - The Duncan Lawrie Dagger står det utanpå den. Och jag började förväntansfullt läsa. Och slogs av hur konstigt Temple skriver, t.ex
Hundarna [...]Med magarna fulla av vatten lydde de långsamt och föraktfullt, som om de var reumatiska. sid 8
Hm. Reumatiska???
Jag skulle kunna laga lite kaffe. [...] Bäst att du inte gör det, sa han. Vi får inte röra nånting. De skulle vräka sig över mig som ett lass gödsel. sid 27
Ok...
Två korpar som hackade i en högröd gegga vid sista vägkorsningen riktade en dömande blick mot honom, som var de gamla män på en ruffig pub. sid 42
Ok, det var bättre. eller? Och längre fram markerade jag fler uttryck, två exempel här:
De körde hem på tomma vägar, förbi hus som sjunkit på sin torpargrund i sänkorna, förbi färsk vedrök ryckt ur skorstenar. sid 225
Cashin kände sig som han hade förlagt en natts sömn någonstans. sid 288
Och det är faktiskt just det här som gör att boken känns annorlunda, fräsch på nåt sätt. Att språket och orden och metaforerna inte följer nåt mönster utan bara slumpmässigt träder fram. det känns som att författaren verkligen tänkt efter, hur skriver jag det här så det blir så märkligt som möjligt. Och då känner man verkligen att Temple tänkt när han skrivit. Lite kul och nytt faktiskt.
Även om den är lika alla andra (nåja de flesta) deckare; operaälskande kommissarie med Housesmärtor i en håla där rasism (verkligen!!!), tristess och förfall (även hans eget hus) råder. Och nånstans den där gången då det hände det som gör oooolidliga smärtförnimmelser, som han betraktar som sin "vän". (?) Men hur var det riktigt, vad hände? vi vill hela tiden veta.....och får veta också. Privatlivet finns men inte påträngande. Hundarna är påträngande men så bra skildrat. (Säger jag som är kattmänniska!)
Och när man läser boken finns det en del uttryck som känns så...... nya fast de inte är speciella som beskrivningen av när alla bitar faller på plats, beskrivningen av det som gör Cashin till polishjälten, Den Som Löser Fallet:
Cashin trodde att han visste svaret, det hade kommit till honom via någon process i hjärnan som oavbrutet sållade, sorterade och körde runt saker han hört och läst, sett och känt, bitar och delar om inte hade någon uppenbar nytta, bara var bråte, skräp, ända tills två av dem stötte ihop, snodde runt och fann varandra, passade ihop som hand i handske. sid 325
I den solbrände mannens ögon såg Cashin samma lättnad som han lagt märke till hos människor som bekänt ett mord. sid 352
Att vara vid liv är en present. [...] Varje minut, varje timme, varje dag. sid 381
Bokens budskap? Ovanligt för en deckare i så fall......
Slutet var som vanligt det där våldsamma men, sen kommer det mer. Och då kände jag, hm! Du och jag Temple, du och jag Cashin, vi visste det hela tiden!
Jag kände mig smart och delaktig och intresserad och förvånad (mest över metaforernas obeskrivliga ovanlighet) när jag la ifrån mig boken.
Och trots att jag länge inte kunde skilja vem från vem så var det glasklart när jag slutade boken, vet inte hur det nu gick till?
Så det måste bli ett extra plus, det måste det........
Och när översätts nästa bok? Jag bara undrar.......
Nobelpriset kan Temple ju bara inte sukta efter men Sverige är med, jo då.
Cash tittade på den svenska ljudanläggningen. En gång hade den varit den dyraste på marknaden. sid 65
Alltsammans låg orört på sängbordet rätt länge tills Cashin en morgon i väntan på gryningen, med smärtan glimmande, tände lampan, tog en cd, vilken som helst, stoppade in den utan att titta på den, tog på hörlurarna, släckte ljuset.
Det var Jussi Björling. sid 77
Holmberg, Bo R och Strömgård, Katarina: Eddie Bolander och jag ****
Jag förstår verkligen varför den här boken fått Augustpriset som bästa ungdomsbok. Kombinationen av text och bild är helt nödvändig känner jag när jag läst klart. Utan bilderna skulle boken ha varit bra men inte mer. Enbart ett inlägg i skilmässobarnens liv.
Nu synliggörs nånting som känns bara uppenbart. Hur det är att vara tonåring i en norrländsk småstad med ett enkelt liv utan åthävor. En stad som söker förnyelse men som ungdomen drar ifrån. Och nu öppnas en möjlighet dessutom.....
Att jag dessutom har en slags fäbless för ungdomar i just gymnasieåldern gör ju inte saken sämre. Jag är själv lite kvar där i mina tankar och känslor, min hjärna har kanske inte åldrats som min kropp......verkar som Holmberg är lite likadan. För han skildrar det på pricken. Eller på det sätt som jag tänker att det är. Vore intressant att veta om dagens tonåringar också tycker det? Kan ju vara ganska väsentligt egentligen. boken jag lånade såg fräsch ut nämligen.....hmmm! Vad tyder det på tro.....? Inte så mycket lånad kanske....
Här skildras de äktenskap Marilyn/Norma/fiktiva kvinnan ingår, först med idrottsmannen och sen med dramatikern. Oates fokuserar mycket på längtan efter fadersgestalten som Blonde (varför har jag inte kallat henne det hela tiden? Det är ju lysande av Oates att ge boken den titeln för Blonde är sinnebilden för alla de kvinnor som Oates skildrar i sin denna svidande skildring av kvinnligt förakt och exploatering i och med filmens födelse, något som pågår fortfarande) hela tiden söker. Blonde vet hur hon får männens uppmärksamhet och att det blir på gränsen till incestuöst bekymrar henne inte (hon kallar sina män pappsen) eftersom hon inte vet vad en far står för egentligen. Det är tragiskt fortfarande, javisst, men nu är något förändrat. Sympatin för Blonde har falnat en aning, hon är plötsligt intellektuell (även om hon alltid läst) och en strålande, magisk (?) skådespelare men det är inte hon utan bilden av henne som går ut till, företrädesvis männen. Kvinnorna har en mycket undanskymd roll i den här boken. men de älskar henne, det gör de. Står det.
Ok, här förlorar Blonde ett till barn, det barn som mest troligt skulle försona det döda, bortaborterade (mot Blondes vilja?) Baby som gråter inom Blonde. Men det liksom bara sägs, jag känner ingenting, ingenting! Vad menar Oates med det? Är det för att förbereda läsaren på att det snart är slut? Har något brustit inom Blonde så vi inte kan/ska/bör känna medlidande med henne längre? Kan hon välja nu vilket hon inte kunde tidigare och därför bör hon skärpa till sig när äktenskapet befriar henne från alla dessa män som svärmar kring henne som flugor. Men vill hon inte kanske ändå ha dessa flugors uppmärksameht? Räcker inte Pappsarna till? Det verkar som att Oates har ändrat åsikt under resans gång.......
Ska bli intressant att höra vad bokcirklarna säger......
Efter bokcirkeln:
Jag upplevde inte att de Tre uppfattat de här sidorna som jag gjort. Men de nämnde att både aborten och missfallet är mycket kort beskrivet. Kanske att det är ett stilistiskt grepp bara, typiskt Oates? Jag vet inte.
Däremot ägnades en stund till att fundera över om man får göra såhär, skriva om någon med rätt namn fast så lite är sant. Dvs Marilyns och Millers och DiMaggios tankar vet väl ingen människa vad de tänkte? Delade meningar.
Men som vanligt har Guillou en skarp iakttagelse som jag också tänkt i stort sett hela tiden, skildrar Oates Monroe eller USA? Med hjälp av Monroe skildrar hon en period så man vet hur det var, före kriget, kriget, efter kriget, kommunistjakten, judarnas ställning.....och framförallt, Kvinnan och synen på henne. Nånstans skapas här efterkrigstidens ideal som har lett fram till vår tids ideal.
Där på 60-talet fanns en parantes när vi var jämlika, alla var lika mycket värda, världen skulle bara bli bättre! Men paranteser är paranteser och det vi ser nu idag är nog inte mycket annorlunda mot det Oates skildrar. Vill inte alla ha en Monroe? Precis som det står i boken "de hade alla haft henne". Från den högste (presidenten som inte dykt upp ännu) till den lägste, mannen som tillfredställer sig med hennes filmbild i biosalongens mörker, där andra kvinnor i ett slags systerskap får agera standin och stå ut med övergreppet IRL i Monroes ställe.
Monroe för alla kvinnors kamp och måste ge upp pga motståndet, hon blir ingen författare, regissör, inte mor. Drogerna blir hennes skydd mot en orättvis omvärld som de blir idag när de antidepressiva medlen håller flera generationer kvinnor i schack.
Lysande Oates, lysande!
April 2010
Shaffer, Mary Ann: Guernseys litteratur- och potatisskalspajsällskap *** (Bokcirkel för alla )
Brunk Holmqvist, Karin: Potensgivarna ***
Toer, Pramoedya Ananta: Människornas jord **** (Lyrans)
Teller, Janne: Intet *** (ungdomsbok)
Holmberg, Bo R: Knivsliparen*** (deckare, lillaOs deckarutmaning)
Lagerström Ann och HarrisTed ***Konsten att leva innerligt (Fackbok:Dokb) (Bokcirkel för alla )
Salomonsson, Anita: Lika som kärlek eller Sammanliggningen i Lubboträsk ***
Hagerfors, Lennart: Komma hem** (Biografi)
Adichie, Chimamanda Ngozi: En halv gul sol**** (Bokcirkelonline, Orangepriset)
Roslund & Hellström: Tre sekunder*** (deckare, ljudbok)
Shute, Nevil: Fem svarta höns** (Lyrans)
6 svenska
5 utländska
6 kvinnor
5 män
2 **
7 ***
2 ****
Bibliophilas afrika
1 Biografi
2 Bokcirkel för alla
1 Bokcirkelonline
Bookerpristagare
Bokusutmaning
2 Deckare
Debutant
1 Fackbok
1 LillaOs deckarutmaning
1 Ljudbok
2 Lyrans jordenrunt
Nobelpristagare
Nordiska rådets pris
1 Orangepriset
Skrivande svenska kvinnor
Skräck
1 Ungdomsbok
En halvdålig månad kan jag tycka. Börjar jag bli för kräsen eller vad?
Bäst: Adichie, Chimamanda Ngozi: En halv gul sol. Riktigt bra måste jag säga. Även Toer var mycket utöver det vanliga.
Sämst: Ja, vad ska jag säga? Har man som jag gjort denna månad, varit tvungen att inse att det jag läste för 40 år sen inte höll måttet (hm...) så måste det ju bli den, Fem svarta höns av Shute. Men jag skulle gärna se tv serien igen.......och en bok som får en att reflektera så mycket, är den egentligen dålig? Tål att tänka på.
Läsutmaningar i maj,
mer detaljer att läsa längre ner
Theresan Pamuk, Orhan: Den vita borgen
Bokcirkel för alla Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson (Ljudbok)
Lyran Boktjuven, Fem svarta höns, Att tro på mister Pip
Deckare hos lillaO Knivsliparen av Bo R Holmberg
Skrivande svenskor Maria Sandel: Droppar i folkhavet
Bokcirkel online Liftarens guide till galaxen
Bibliophilias afrika Calixthe Beyala: Ännu talar träden
Bokustoppen Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson (ljudbok)
Blonde/SR SR bokdiskussion om Blonde!
--------------------------------------------------------------------------
Theresans Nobelpristagareutmaning 2010
01-03 Gordimer: Min sons historia
04-06 Pamuk, Orhan: Den vita borgen tänkte jag läsa april till juni. Om det finns tid över skulle jag också vilja läsa Snö eftersom jag äger den. Men i första hand Den vita borgen.
-----------------------------------------------------------------------------------
Bokcirkel för alla nya varje månad
01 Borta bäst.
02 Boktjuven
04 Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Shaffer
Konsten att leva innerligt av Ann Lagerström och Ted Harris
05 Hundraåringen.........
-----------------------------------------------------------------------------------
JordenrunthosLyran lista
02 Stalins kossor, (Aprils frusna blommor) Bröllopet
03 Krigets skola, Persepolis, Hur man botar en fanatiker
04 Den indiske tolken, Mardrömmen, Människornas jord
05 Boktjuven, Fem svarta höns, Att tro på mister Pip
Den indiske tolken blev kvar från april, men den lägger jag under sommaren. Det är ju bra med uppehåll, då hinner jag läsa ikapp och även läsa annat.
Maj är vi i Oceanien:
Boktjuven har jag redan läst, men Fem svarta höns ska jag absolut läsa! Nevil Shute var ju en av mina favoritförfattare under min ungdom, mycket pga boken På stranden som var en av mina absoluta favoriter, jag har säkert läst den 10 ggr. Och funderar på att läsa den en gång till i sommar!
Ok har läst Fem svarta höns och nu är allt förändrat!
Att tro på mister Pip har jag absolut tänkt läsa nån gång, det bevisas av att jag faktiskt köpte den för ett tag sen. Om det blir nu återstår att se men jag ska försöka.
06-07-08 Uppehåll: Den indiske tolken,
-----------------------------------------------------------------------------------
Deckare hos lillaO lista
01 Östlundh, Håkan: Släke
02 (En röd hjältinnas död) Ohlsson, Kristina: Askungar
03 ( Edwards Martin: All the lonely people) Taylor, Andrew: Det blödande hjärtat
04 ( SigurdardottirYrsa (läst alla) French, Tana: Till skogs
05 (Meyer Deon Död i gryningen Läst ) Knivsliparen av Bo R Holmberg Istället för Död i gryningen av Deon som jag redan läst tar jag in den sjunde delen av Bo R Holmbergs Morellserie, Knivsliparen. För dig som aldrig läst något om Morell av Holmberg föreslår jag att du börjar med Liemannen,sen vill du säkert läsa alla sju efter det. Då får du dem i kronologisk ordning även om de går utmärkt att läsa fristående.
06
( I de lugnaste vatten Läst)Sten Viveca: I den innersta kretsen
Billingham, Mark : Sömntuta
07
Cleeves Ann: (Svart som natten Läst) Blå gryning
(Jungersen, Christian: Undantaget Läst)
08
(Bernuth, Christa: Läst alla)
O´Brien, Maureen: Döden inpå livet
09 Gilek, Elisabeth: Jessica Jungs saknad
10 Fransson, Ramona: Dyrbar kärlek (el. resurs?)
11 Buthler/Örhlund: Mord.net.
12 (läst de två första Hedström, Ingrid: ) Under jorden i Villette
-----------------------------------------------------------------------------------
Skrivande svenskor hos Ett hem utan böcker,
01-02 Selma Lagerlöf Herr Arnes penningar
03-04 Elin Wägner: Pennskaftet
05-06 Maria Sandel: Droppar i folkhavet vill jag läsa men eftersom den är puts väck på biblioteket avvaktar jag och ser om den dyker upp. annars blir det Sandels andra bok, Virveln.
-----------------------------------------------------------------------------------
http://www.bokcirkelonline.com/ nya varje månad
01 Alex, Schulman: Skynda att älska
02 Marsden, John: I morgon när kriget kom
03 Ajvide Lindkvist, John : Pappersväggar
04 Adichie Chimamanda Ngozi: En halv gul sol
05 Adams Douglas:
-----------------------------------------------------------------------------------
Bibliophilias afrika lista + 100 vägar till Afrika
Jag läser de jag får tag på eftersom, följer inte veckoupplägget.
1Midaqqgränden
2 Främlingen (redan läst, omläsning eller ev Frihet jämlikhet brodermord?) Lämnar den då det finns så mycket annat att läsa
3 Mernissi Fatima : Drömmar om frihet
Jag följer ju inte slaviskt de böcker och veckor som bibliophilia har valt för sin afrikautmaning så därför stämmer det inte riktigt men Allah gör som han vill läser hon v13-15 så det passar ju bra här i början av april.
4 Allah gör som han vill: Ahmadou Kourouma
Förändringar Ama Ata Aidoo finns med i Lyrans utmaning i höst så jag väntar till dess med att läsa den. Istället hoppar jag till
5 Calixthe Beyala: Ännu talar träden
--------------------------------------------------------------------------------
Bokustoppen hos Paula innebär
Läser en av topptre böckerna månaden efter.
02 bok från januari: Wahlberg, Karin: Sigrids hemlighet
03 bok från februari: Alex, Schulman: Skynda att älska
04 bok från mars:Grebe, Camilla & Träff, Åsa: någon sorts frid
05 bok från april: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson (Ljudbok)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dessutom kommer jag att försöka hänga med i SR bokdiskussion om Blonde!
Så här ser vår plan ut för att ta oss igenom Blonde.
Vi följer bokens egna indelningar. Sidhänvisningarna gäller pocketutgåvan av Blonde, översatt av Ulla Danielsson.
Till första träffen 12/4 har vi läst: Prolog + Barnet. Tom sidan 123.
Till andra träffen 19/4 har vi läst: Flickan. Tom sidan 262.
Till tredje träffen 26/4 har vi läst: Kvinnan. Tom sidan 425.
Till fjärde träffen 3/5 har vi läst: "Marilyn". Tom sidan 712.
Till femte och sista träffen 10/5 har vi läst: Senare i livet. Hela boken! 862 sidor.
Kommer jag att fixa det månntro?????
Mest för min egen skull har jag här lagt in mina läsutmaningar. Bra att veta när det är dags att beställa på biblioteket osv.
-----------------------------------------------------------
Theresans Nobelpristagareutmaning 2010
Theresan min sida
01-03 Gordimer: Min sons historia
03-05 Pamuk, Orhan: Den vita borgen
05- 08 Gao Xingjian: En ensam människas bibel
08-10 Undset, Sigrid: Jenny
10-12 Le Clézio, Jean-Marie Gustave: Öken
-----------------------------------------------------------------------------------
Bokcirkel för alla nya varje månad
01 Borta bäst.
02 Boktjuven
04 Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Shaffer
Konsten att leva innerligt av Ann Lagerström och Ted Harris
05 Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson (Ljudbok)
Kinesiska Draken: Kimselius Kim M
06-07 Häst Häst Tiger Tiger: Ahrens Anita
08 Låt den rätte komma in, Den mentala orgasmen,
09 Sorgesång för Easterly Pettina Gappah
10
11
12
-----------------------------------------------------------------------------------
JordenrunthosLyran lista
02 Stalins kossor, (Aprils frusna blommor) Bröllopet
03 Krigets skola, Persepolis, Hur man botar en fanatiker
04 Den indiske tolken, Mardrömmen, Människornas jord
05 Boktjuven, Fem svarta höns, Att tro på mister Pip
Juni Juli Augusti har Jordenrunt uppehåll hos Lyran
MEN
Då blir det istället Dystopi-utmaning
06 Hungerspelen
07 På Stranden
08 Vägen
09 Den sista läsaren, Andarnas hus, Stjärnans ögonblick
10 Och var hör du hemma?, Illusionernas bok, Osynlig, Kärlek, vänskap, hat
11 Förändringar, Midaqq-gränden, Sultanbrudens skugga
12 Kärleken är dödens motsats, Ungdomens bröd, Den röda soffan
-----------------------------------------------------------------------------------
Deckare hos lillaO lista
01 Östlundh, Håkan: Släke
02 (En röd hjältinnas död) Ohlsson, Kristina: Askungar
03 ( Edwards Martin: All the lonely people) Taylor, Andrew: Det blödande hjärtat
04 ( SigurdardottirYrsa (läst alla) French, Tana: Till skogs
05 (Meyer Deon Död i gryningen Läst ) Knivsliparen av Bo R Holmberg
06 ( I de lugnaste vatten Läst ) Sten Viveca: I den innersta kretsen
Billingham, Mark : Sömntuta
07
(Svart som natten Läst) Cleeves Ann: Blå gryning
(Jungersen, Christian: Undantaget Läst)
Izner, Claude: Mordet i Eiffeltornet
08 (Bernuth, Christa: Läst alla)
O´Brien, Maureen: Döden inpå livet
09 Gilek, Elisabeth: Jessica Jungs saknad
Leif G W Person: Den döende detektiven
10 Fransson, Ramona: Dyrbar kärlek
11 Buthler/Örhlund: Mord.net.
12 (läst de två första Hedström, Ingrid: ) Under jorden i Villette
-----------------------------------------------------------------------------------
Skrivande svenskor hos Ett hem utan böcker,
01-02 Selma Lagerlöf Herr Arnes penningar
03-04 Elin Wägner: Pennskaftet
05-06 Maria Sandel: Droppar i folkhavet
07-08 Agnes von Krusenstjerna Den blå rullgardinen
09-10 Moa Martinsson Kvinnor och äppelträd
11-12 Stina Aronsson Medaljen över Jenny - Hitom himlen /läst/
-----------------------------------------------------------------------------------
http://www.bokcirkelonline.com/ nya varje månad
01 Alex, Schulman: Skynda att älska
02 Marsden, John: I morgon när kriget kom
03 Ajvide Lindkvist, John : Pappersväggar
04 Adichie Chimamanda Ngozi: En halv gul sol
05 Adams Douglas:
-----------------------------------------------------------------------------------
Bibliophilias afrika lista + 100 vägar till Afrika
Jag läser de jag får tag på eftersom, följer inte veckoupplägget.
2 Mernissi Fatima : Drömmar om frihet
3 Allah gör som han vill: Ahmadou Kourouma
4 Aidoo, Ama Ata: Förändringar
5 Calixthe Beyala: Ännu talar träden
7 Uppehåll
8 I dimman då sommaren dör: Guma, Alex la
9 Att stava till ett kosmos: Craveirinha, José
10 Två sånger om Afrika: p’Bitek, Okot
11 Floden mellan bergen: Thiong’o, Ngugi wa
12 Gåvor: Farah, Nuruddin
--------------------------------------------------------------------------------
Bokustoppen hos Paula innebär
Läser en av topptre böckerna månaden efter.
02 bok från januari: Wahlberg, Karin: Sigrids hemlighet
03 bok från februari: Alex, Schulman: Skynda att älska
04 bok från mars: Grebe, Camilla & Träff, Åsa: någon sorts frid
05 bok från april: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson (Ljudbok)
06 bok från maj: Marian Keyes, En förtjusande man
Lämnar den efter bokus renovering..........är den utmaning jag tyckt minst om också eftersom jag nog inte är nån populärapocketläsare egentligen.......
07!
08
09
10
11
12
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Dessutom kommer jag att försöka hänga med i SR bokdiskussion om Blonde!
Så här ser vår plan ut för att ta oss igenom Blonde.
Vi följer bokens egna indelningar. Sidhänvisningarna gäller pocketutgåvan av Blonde, översatt av Ulla Danielsson.
Till första träffen 12/4 har vi läst: Prolog + Barnet. Tom sidan 123.
Till andra träffen 19/4 har vi läst: Flickan. Tom sidan 262.
Till tredje träffen 26/4 har vi läst: Kvinnan. Tom sidan 425.
Till fjärde träffen 3/5 har vi läst: "Marilyn". Tom sidan 712.
Till femte och sista träffen 10/5 har vi läst: Senare i livet. Hela boken! 862 sidor.
Kommer jag att fixa det månntro?????
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se