Direktlänk till inlägg 24 juli 2010

Izner, Claude: Mordet i Eiffeltornet

Av violen - 24 juli 2010 11:45


Izner, Claude: Mordet i Eiffeltornet ***+


Jag hade turen att få den här boken av Titti som har bloggen Hellrebarfotaänboklös. Det var mest för att jag blev så förtjust i omslaget som jag ville ha den, eftersom många skrivit negativa recensioner om den. Allt från att efterordet är det bästa (och det är bra och kanske skulle ha stått först) till att den är rörig (vilket den är bitvis, det ska erkännas särskilt i början) att Victor Legris blir kär och uppträder som en idiot (ok. ok men så idiotisk var han inte i mina ögon, franska män skildras väldigt ofta på det sättet tycker jag), och att personteckningen är obefintlig (vilket jag inte riktigt tycker stämmer, men iofs, miljön är det viktiga, världsutställningen och Paris 1889 ges en stor plats, samt själva mordgåtan också, men hm visst är det en deckare eller? Jag blev väldigt nyfiken på varför mördaren gjorde det och när blev jag det sist? bara det är värt +:et).



Jag är ju riktigt svag för böcker i bokhandelsmiljö och det blev en överraskning att så mycket utspelades där. Och resonemang om böcker och då levande författare osv är ju alltid trevligt att läsa. Dessutom tycker jag att mordgåtan var väl genomtänkt, och trots alla personer som fanns med så gick de nästan (!) att hålla isär. Pistolen på väggen avfyrades regelbundet, dvs allt som hände och alla personer hade en mening faktiskt.

Det enda som jag upplevde som mindre bra var språket, särskilt i början. Det fanns inget flyt alls tyckte jag och hann tänka att de har nog rätt, alla som inte gillade den här boken. Men så plötsligt lossnade det och jag insåg att här är en blandning av Simenon (vars språk jag inte alls gillar) och Christie (vars böcker jag slukade för 40 år sen) samt säkert nån fransk historieskrivande författare som jag inte har en aning om.


Klart godkänt till Mordet i Eiffeltornet.


Så här står det på Kabusa förlag, som jag hoppas ger ut fler böcker i serien! Jag tycker att systrarna lyckades med sin önskan nämligen, se nedan


Bakom den framgångsrika franska pseudonymen Claude Izner döljer sig systrarna Liliane Korb och Laurence Lefèvre. De arbetar som bokhandlare (bouquinister) på Seines kajer i Paris och har under många år skrivit litteratur för barn och vuxna. Deras önskan att förena kriminalromanen med en historisk berättelse resulterade i deckarserien där privatspanaren och bokhandlaren Victor Legris löser mordgåtor i 1800-talets Paris. Mordet i Eiffeltornet är den första boken i serien och belönades 2003 med det prestigefulla franska deckarpriset, Michel Lebrun-priset

 


Läst 2010














 
 
Karin Berg/Enbokcirkelföralla

Karin Berg/Enbokcirkelföralla

24 juli 2010 14:36

Jag är nog en av dem som tyckte att efterordet var bäst ;) jag har för mig att jag gav boken en trea..

http://bokcirkelforalla.wordpress.com

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

24 juli 2010 15:05

tänk, jag har varit i Paris och hade inte råd att åka upp i Eiffeltornet..

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
Ingen bild

mig själv

24 juli 2010 15:59

Karin: ja smaken är ju olika och efterordet var riktigt bra som jag skrev, skulle kanske ha stått först!
Hannele: Så du menar att det fortfarande inte är för vanligt folk? det var illa? :-)

 
Anna/med näsan i en bok

Anna/med näsan i en bok

25 juli 2010 23:35

Är lite sugen på att läsa boken, vi får se:)

http://mednasanienbok.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av violen - Onsdag 13 mars 20:00

Ravn, Olga: De anställda ****   En både mystisk och egendomlig bok. Men jag gillar ju det lite oväntade så jag blev fast efter några sidor.    Det är en dystopi som rör vid något inuti en. Kanske för att det känns som att det här skulle kunna...

Av violen - Tisdag 12 mars 19:45

Widenfjord, Therese: Med bergens andetag ****   Vilken bra bok. Jag lyssnade på den och att så många timmar kan upplevas så korta är märkligt.    Jag gillar det mesta med den här boken. Ämnet, kärleken till skogen och hundar, det sociala ansl...

Av violen - Onsdag 6 mars 20:15

Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn ***   Jag har läst en del böcker av Virdborg, och tyckte så bra om flera stycken att han blev lite av en favoritförfattare. Men hans Mamma i soffan var inte så bra. Och nu har jag läst denna och känner mig rik...

Av violen - Onsdag 6 mars 20:15

Lagerlöf, Selma: Morbror Ruben *** novell   Ur samlingen "Osynliga länkar" läste jag den här novellen.    Jag valde den på måfå, men måste säga att den, likt det mesta av Lagerlöf, var lättläst och innehållsrik.  Jag kan känna igen den mora...

Av violen - Tisdag 5 mars 19:30

Lafon, Marie-Héléne: Källorna ****   Som vanligt en riktigt bra läsupplevelse.   Lafons böcker är föredömligt korta. För trots de få sidorna skildras ett helt liv. Ett våldsamt, tragiskt och sorgligt liv. Men nånstans slår skeendet plötslig...

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards