Direktlänk till inlägg 19 maj 2011

Hartnett, Sonya: Pojken i soffan

Av violen - 19 maj 2011 15:30

   Hartnett, Sonya: Pojken i soffan **** 


OBS kan innehålla en del avslöjande citat, så läs helst boken först om du tänker göra det. Sluta i så fall att läsa efter strecket.


2008 fick Hartnett Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne. Så det här är en ungdomsbok. Men jag kände att det är nästan mer en vuxenbok. Jag har en känsla av att man nog ska vara en ganska läsvan ungdom som ska läsa den här och uppskatta den till fullo. Eller låt mig säga såhär, boken kan även läsas av vuxna med stor behållning.

Den sagobetonade tonen gör iofs att boken gränsar till fantasy, vilket jag brukar ha lite svårt för, men här var det liksom inget hinder. Det gör dock att Fjäder, som flickan i boken gifter sig med mot föräldrarnas vilja, inte verkar vara en människa utan en mytisk gestalt, istället för Fjäder borde han kanske hetat Frihet. Och friheten låter sig inte stoppas. Tyvärr förstår inte Maddy det förrän efter ett långt tag, trots att hon rest över hela världen.


------------------------------------------------------------


Maddy var övertygad om att allt skulle vara ren lycksalighet om bara Fjäder kunde glömma vem han var. sid 82


Något Fjäder naturligtvis inte kan.


När morgonen kom sökte jag inte ens efter honom. Jag visste att jag inte skulle finna så mycket som en ledtråd. Han lämnade inte kvar nånting bortsett från allt. sid 101


Svaret på att Maddy lungt, nu på sin ålders höst, kan sammanfatta sitt liv,  sin barndom och de dystra skolåren, pappans försvinnande och förlusten av älvan, består nog i dessa ord:

Hon hade givit det bästa av sig själv i kärlek, och sett den kärleken bli avvisad; ändå hade hon lyckats behålla tron på sig själv. Fanns det något enda svar på någon enda fråga som en sådan flicka inte kunde komma på själv? sid 125


Och kanske bokens nyckelmening:


Slösa inte bort tiden med att längta efter det du inte kan få sid 139


Det man måste förhålla sig till är om Hartnett menar att vi inte ska sträva efter det fullkomliga eller om hon menar att vi ska acceptera att när vi strävar efter det fullkomliga kommer vi att inse att det är en omöjlighet? Att det är så här livet är för många, men att det kan vara bra ändå? Och särskilt bra är det förstås för Fjäder.

I en uttalad vuxenbok skulle ingen ta Fjäders handlande i försvar, en så uttalad egoistisk person blir man ju bara ilsken på. Så det gäller att bokens sagotema slår igenom för att inte tangera en slags chiclit genre. Jag tror faktiskt att Hartnett lyckas där. För ungdomar blir nog det här en saga och ingen riktig kärlekshistoria.



Lyrans jordenruntutmaning 2011


Läst 2011

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av violen - Onsdag 13 mars 20:00

Ravn, Olga: De anställda ****   En både mystisk och egendomlig bok. Men jag gillar ju det lite oväntade så jag blev fast efter några sidor.    Det är en dystopi som rör vid något inuti en. Kanske för att det känns som att det här skulle kunna...

Av violen - Tisdag 12 mars 19:45

Widenfjord, Therese: Med bergens andetag ****   Vilken bra bok. Jag lyssnade på den och att så många timmar kan upplevas så korta är märkligt.    Jag gillar det mesta med den här boken. Ämnet, kärleken till skogen och hundar, det sociala ansl...

Av violen - Onsdag 6 mars 20:15

Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn ***   Jag har läst en del böcker av Virdborg, och tyckte så bra om flera stycken att han blev lite av en favoritförfattare. Men hans Mamma i soffan var inte så bra. Och nu har jag läst denna och känner mig rik...

Av violen - Onsdag 6 mars 20:15

Lagerlöf, Selma: Morbror Ruben *** novell   Ur samlingen "Osynliga länkar" läste jag den här novellen.    Jag valde den på måfå, men måste säga att den, likt det mesta av Lagerlöf, var lättläst och innehållsrik.  Jag kan känna igen den mora...

Av violen - Tisdag 5 mars 19:30

Lafon, Marie-Héléne: Källorna ****   Som vanligt en riktigt bra läsupplevelse.   Lafons böcker är föredömligt korta. För trots de få sidorna skildras ett helt liv. Ett våldsamt, tragiskt och sorgligt liv. Men nånstans slår skeendet plötslig...

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards