Direktlänk till inlägg 30 september 2011
Böcker september 2011
Grass, Günter: Mitt århundrade *** (nobel, theresansnobel)
Rudis, Jaroslav: Himmel under Berlin ****
Söderberg, Hjalmar: Den allvarsamma leken **** (recensionsex)
Tutu, Desmond. Om godhet : och varför den gör all skillnad i världen ** (fackbok Cf, minegenafrika)
Lundberg, Kristian: Och allt ska vara kärlek ****
Bohman, Therese: Den drunknade *** (12 skrivande svenska, debutant)
DeLillo. Don: Falling man ***
Frankenstein: klassiska seriealbum *** (Fackbok: uHci)
Annesdatter-Skomsvold, Kjersti: Ju fortare jag går, desto mindre är jag ***
Sansom, Ian: Fallet med de försvunna böckerna *** (rec ex. trepåtreutmaning)
Dahlström, Gisan: Ett ljus i mitt hjärtas mörker *** (poesi)
Nadj Abonji, Melinda: När duvor flyger*** (minegentyska)
Kincaid, Jamaica: Annie John **** (Lyran)
Bolinder, Ulla: domslut **** (deckare, recensionsexemplar)
1 **
8 ***
5 ****
*****
5 svensk
9 utländsk
7 man
7 kvinna
1 12 olästa svenska kvinnliga författare
Augustpriset
Biografi
Bokcirkel SR
Bokcirkelonline
Bookerpristagare
1 Deckare
1 Debutant
1 Fackbok
Franskspråkig
Italiensk
Ljudbok
1 Lyrans jordenrunt
1 Min egen afrikautmaning
Min egen deckarutmaning
1 Nobelpristagare
Noveller
Nordiska rådets pris
Orangepriset
1 Poesi
1 Recensionsexemplar
1 Skräck
Trilogiutmaning
1 Trepåtreutmaning
2 Tyskspråkiga
1 Ungdomsbok
Många bra den här månaden: Den allvarsamma leken, Och allt ska vara kärlek, Domslut. M fl. Även Mitt århundrade var en positiv överraskning.
Mindre bra: Om godhet och Fallet med de försvunna böckerna. De levde inte upp till förväntningarna.
Arvola, Ingeborg: Kniven i elden **** Mycket läsvärd bok. Fick Bragepriset 2022, och det förstår jag. Det var inte länge sen jag lärde mig ordet kväner, och här förekommer det ofta. De norraste delarna av skandinavien skildras både brutalt oc...
Ravn, Olga: De anställda **** En både mystisk och egendomlig bok. Men jag gillar ju det lite oväntade så jag blev fast efter några sidor. Det är en dystopi som rör vid något inuti en. Kanske för att det känns som att det här skulle kunna...
Widenfjord, Therese: Med bergens andetag **** Vilken bra bok. Jag lyssnade på den och att så många timmar kan upplevas så korta är märkligt. Jag gillar det mesta med den här boken. Ämnet, kärleken till skogen och hundar, det sociala ansl...
Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn *** Jag har läst en del böcker av Virdborg, och tyckte så bra om flera stycken att han blev lite av en favoritförfattare. Men hans Mamma i soffan var inte så bra. Och nu har jag läst denna och känner mig rik...
Lagerlöf, Selma: Morbror Ruben *** novell Ur samlingen "Osynliga länkar" läste jag den här novellen. Jag valde den på måfå, men måste säga att den, likt det mesta av Lagerlöf, var lättläst och innehållsrik. Jag kan känna igen den mora...
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se