Direktlänk till inlägg 31 december 2011

Lästa böcker 2011

Av violen - 31 december 2011 13:15


121 böcker läste jag 2011. Många riktigt bra.


Top12 2011


Bäst var Bannerhed, Tomas: Korparna *****


sedan utan inbördes ordning......


Thúy Kim : Ru ****+

Ekman, Kerstin: Grand final i skojarbranchen ****

Söderberg, Hjalmar: Den allvarsamma leken ****

Herrström, Christina: Tusen gånger starkare ****

Kjersen Edman, Lena: Böcker som samtalar ****

Levlin, Kurt: Lokstallsvägen 3 ****

Stefánsson, Jón Kalman: Änglarnas sorg ****

Sandel, Cora: Albertetrilogin ***

Lundberg, Kristian: Och allt ska vara kärlek ****

De la Motte, Anders: [geim] ***+

Hustvedt, Siri: Den skakande kvinnan****


De som är kursiverade är också mycket läsvärda, ja väldigt få var en besvikelse måste jag säga.

Även besvikelser kan ge en något.

Aboulele, Leila: Minaret **** (minegenafrika, Lyransjordenrunt)

Adichie, Chimamanda Ngozi: Det där som nästan kväver dig*** (Min egen afrika, noveller)

Adler-Olsen, Jussi: Flaskpost från P ***+ (minegendeckar, Deckare)

Ahlfors, Fredrik: Daniil Charms och jag **** (rec ex)

Alakoski, Susanna: Svinalängorna **** (enbokcirkelonline, augustpris)

Annesdatter-Skomsvold, Kjersti: Ju fortare jag går, desto mindre är jag ***

Armstrong, Karen: Myternas historia *** (Fackbok, Cm)

Atta, Sefi: Allt gott ska komma dig till del **** (minegenafrika)

Atwood, Margaret: Penelopiaden **** (Bokcirkelonline)

Bannerhed, Tomas: Korparna *****

Bauer, Belinda: Mörk jord *** (deckare, debutant)

Bergqvist, Elaine: Snacka snyggt *** (fackbok, Doef, F.063)

Billingham, Mark: Offerlek ** (Deckare, Min egen deckarutmaning)

Boardy, Elin: Mot ljuset****

Bohman, Therese: Den drunknade *** (12 skrivande svenska, debutant)

Bolinder, Ulla: Domslut **** (deckare, recensionsexemplar)

Bolinder, Ulla: Utsaga *** (deckare, minegendeckarutmaning)

Borchert, Wolfgang: Utanför dörren. Fjorton prosastycken och ett drama *** (noveller, tyskspråkiga)

Bäckman, Peter: Frostbett ***(*) (deckare)

Cleeves, Ann: Dolda djup *** (deckare)

Collins, Suzanne: Revolt*** (trilogiPaula, ungdomsbok)

Combüchen, Sigrid: Spill *** (12 olästa svenska kvinnliga författare, augustpriset, ljudbok.)

Cook, Thomas H: Där tvivlet gror *** (deckare, Min egen deckarutmaning)

Dahlström, Gisan: Ett ljus i mitt hjärtas mörker *** (poesi)

De la Motte, Anders: [geim] ***+ (deckare, deckarutmaningminegen, ljudbok)

DeLillo. Don: Falling man ***

Doron, Lizzie: Varför kom du inte före kriget? ***

Ekman, Kerstin: Grand final i skojarbranchen ****

Emmet, Rita: Var sak på sin plats och rensa bort resten *** (Fackbok Qcb)

Eriksson, Therese: Kerstin Ekman. En värld av berättelser **** (Gcz Ekman)

Erixon, Peter Lucas: Silversnöret ****

Falkenland, Christine: Sfinx ****

Frankenstein: klassiska seriealbum *** (Fackbok: uHci)

Fredriksson, Anna: Sommarhuset ***

Gallant, Mavis: Från det femtonde distriktet **** (noveller)

Grass, Günter: Mitt århundrade *** (nobel, theresansnobel)

Griffiths, Elly: Flickan under jorden ***+ (deckare, min egendeckar)

Haag, Martina: Glada hälsningar från Missångerträsk***

Hartnett, Sonya: Pojken i soffan **** (Lyrans jordenrunt)

Hedman, Anna Lena: Min första världssensation *** (barnbok)

Hedman, Annalena: Den skräckslagne stekelsamlaren *** (barnbok)

Herrström, Christina: Tusen gånger starkare **** (ungdomsbok)

Hjort, Elisabeth: Hängivelsen ***

Holmberg, Bo R: Jättarnas brudkrona *** (Hcg)

Hotakainen, Kari: Löpgravsvägen *** (Norden runt, Nordiska rådets pris)

Hustvedt, Siri: Den skakande kvinnan**** (fackbok Geqz Hustvedt, Siri, Vlaad, Vef, biografi)

Hustvedt, Siri: Sommaren utan män ****

Johannisson, Karin: Melankoliska rum *** (fackbok (Dodf, Vlaab), 12 olästa svenskautm)

Jägerfeld, Jenny: Här ligger jag och blöder *** (ungdomsbok, augustprisvinnare)

Khoury-Ghata,Vénus : Sju stenar till den otrogna hustrun ****

Kieri, Katarina: Dansar Elias? Nej! **** (12 olästa svenska kvinnliga författare, augustpriset, ungdomsbok)

Kincaid, Jamaica: Annie John **** (Lyran)

Kjersen Edman, Lena: Böcker som samtalar **** (fackbok G) rec ex,

Koontz, Dean: Donatorn ** (skräck)

Krauss, Nicole: Det stora huset ****

Langer, Tanja: Cap Esterel **** (tyskutmaning)

Lenz, Siegfrid: En tyst minut *** (Tyskspråkiga)

Levlin, Kurt: Lokstallsvägen 3 **** (noveller)

Liljestrand, Jens: Paris-Dakar **** (noveller)

Lindholm, Margareta: Skogen ****

Lotass, Lotta: Min röst ska nu komma från en annan plats i rummet *** (12 olästa svenska kvinnliga författare)

Lundberg, Kristian: Och allt ska vara kärlek ****

Lundberg, Kristian: Yarden ***

Macbeth: Klassiska seriealbum *** (uHci)

Mam, Somaly: De oskyldigas tystnad *** (Fackbok)

Mangiste Maaza: Under lejonets blick **** (debutant, min egen afrika, Lyransjordenrunt)

Marklund, Anton: Djurvänner *** (debutant)

Martinez, Guillermo: Lucianas långsamma död *** (deckare)

Mavrikakis, Catherine: Himlen i Bay City **** (jordenruntlyran)

McCall Smith, Alexander: Extra bekvämt på safariklubben *** (deckare, min egen deckarutmaning)

McCullin, Don: A Day In The Life Of Beatles ***** (Fackbok Ijz)

Meyer, Deon: Devils Peak *** (deckare, minegendeckar)

Mréjen, Valérie: Tre berättelser; tre män ***

Müller, Herta: Redan då var räven jägare **** (Nobelpristagarutmn, nobelpristagare)

Nadj Abonji, Melinda: När duvor flyger*** (minegentyska)

Ndiaye, Marie: Tre starka kvinnor *** (minegenafrika, fransk)

Nelson, Jandy: Himlen börjar här *** (enbokcirkelonline, ungdomsbok)

Nesbö, Jo: Fladdermusmannen *** (deckare, min egendeckar, mp3)

Nesbö, Jo: Kackerlackorna *** (deckare, mp3)

Nilsson, Linus: måndagskaos **** (poesi)

Nilsson, Ola: Hundarna ***

Nilsson, Ola: Nattbete **

Nilsson, Ola: Änglarna ***

Nyman, Anette: Terapeuten *** (fackbok, biografi)

Oates, Joyce Carol: En fager mö ***

Palm, Elias: Corpus delicti ***

Parrella, Valeria: Väntrum ****

Persson, Leif GW: Gustavs grabb ***

Pipping, Lisbeth: Kärlek och stålull **** (biografi, fackbok Ohfb-c)

Rachman, Tom: De imperfekta **** (debutant)

Rosman, Ann: Fyrmästarens dotter *** (deckare, 12 olästa svenska)

Rudis, Jaroslav: Himmel under Berlin ****

Sabatini, Irene: Pojken på andra sidan *** (minegenafrika)

Sandel, Cora: Alberte och friheten **** (trilogiutmaning)

Sandel, Cora: Alberte och Jacob ***** (Trilogiutmaning)

Sandel, Cora: Bara Alberte **** (trilogiutmaning)

Sansom, Ian: Fallet med de försvunna böckerna *** (rec ex. trepåtreutmaning)

Scheuermann, Silke: Rika flickor **** (minegentyskautmaning, novell)

Scheuermann, Silke: Timmen mellan hund och varg **** (tyskspråkiga)

Simonson, Nisse: Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra? *** (Fackbok Dodf Dokb)

Stefánsson, Jón Kalman: Änglarnas sorg **** (Norden runt)

Stenman, Majlis: Ekon från Kallkälldalen ***

Stig, Oline: Jupiters öga *** (12olästasvenska)

Stridsberg, Sara: Drömfakulteten *** (12 olästa svenskor, Nordiska rådets pris)

Swarup, Vikas: De sex misstänkta *** (Lyrans, deckare, minegendeckar)

Syréhn Tomašević, Ann: Glas och aska *** (12 olästa kvinnliga svenska)

Szymborska, Wislawa: Här ** (Jordenrunt 2011, Nobelpristagare, Poesi)

Söderberg, Hjalmar: Den allvarsamma leken **** (recensionsex)

Söderlind, Therése: Norrlands svårmod *** (deckare, debutant)

Tan, Shaun: Ankomsten **** (Fackbok uHci)

Tan, Shaun: Det röda trädet *** (barnbok)

Tegenfalk, Stefan: Nirvanaprojektet*** (deckare, ljudbok, recensionsex)

Tegenfalk, Stefan: Vredens tid *** (Bokcirkelonline, Deckare)

Thúy Kim : Ru ****+

Timm, Uwe: I skuggan av min bror **** (minegentyska)

Timm, Uwe: Upptäckten av currywursten *** (tyskspråkig)

Tutu, Desmond. Om godhet : och varför den gör all skillnad i världen ** (fackbok Cf, minegenafrika)

Ugglas, Caroline af och Ukon: Hjälp, vem är jag? *** (fackbok Ijz, Lz)

Ulitskaja, Ljudmila: En munter begravning *** (Jordenrunt 2011)

Vigan, Delphine de : No och jag *** (ungdomsbok, fransk)

Vigan, Delphine de: Underjordiska timmar ****


Välkommen 2012 års bokår!

 
 
mimmimarie

mimmimarie

31 december 2011 17:13

Vilken lista! Ser att vi är överens om årets bästa bok.

http://mimmimarie.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av violen - Torsdag 18 april 16:45

Galgut, Damon: I ett främmande rum ****   Eftersom jag redan läst två böcker av Galgut Löftet ( Bookerpriset) och Bedragaren, är jag positivt inställd redan innan jag öppnat boken. Det här är tydligen hans debut och jag gillar den, även om både L...

Av violen - Onsdag 17 april 23:30

Kawakami, Hiromi: Senseis portfölj ***   En egendomlig bok som jag lyssnat på. Är det en glimt av Japan det här? Eller är det en romantisk historia, som fokuserar på dryckesvanor och hur en relation mellan äldre man - yngre kvinna byggs upp?   ...

Av violen - Fredag 12 april 22:00

  Beskow: Flickornas katt *** novell     En smått absurd berättelse om just två flickors katt. Och eftersom den är skriven 1896 är den såklart riktigt gammaldags. Med meningar som:  Pojkarna hatade dockor . De tålde inte dockor ,  s
ade de...

Av violen - Fredag 12 april 22:00

  2024 Novellresan Ugglan & boken Novellresan      Ugglan skriver: Under 2024 kommer jag att bege mig ut på en novellresa, och du får gärna följa med! Varje månad har sitt eget resmål, och jag tipsar om noveller du kan ...

Av violen - Måndag 1 april 13:15

Månadsläsning mars  2024 Lafon, Marie-Héléne: Källorna ****Lagerlöf, Selma: Morbror Ruben *** novell Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn ***Widenfjord, Therese: Med bergens andetag ****Ravn, Olga: De anställda ****Arvola, Ingeborg: Kniven i elden *...

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards