Alla inlägg under mars 2012

Av violen - 6 mars 2012 14:45

   Grimsrud, Beate: En dåre fri ****


Äntligen har jag läst denna bok som så länge väntat i hyllan. Och den är verkligen läsvärd. Aldrig har jag kunnat förstå psykisk sjukdom bättre än när jag läser den. Beskrivningen av hur Eli hör, lever med och lyder sina röster har gett mig en helt ny insikt i vad en psykos är och kan vara. Och dessutom av det friska i det sjuka. Alla litteraturpriser, all uppmärksamhet, alla vänner, alla självuppoffrande vårdare.

Det är imponerande, lite för imponerande ibland. Dessutom, vad går behandlingen ut på, vad ska människor omkring kunna göra, det snabba slutet, innebär det en liten bit sjukdom i det friska? Jag inser att det är en helt annan bok som handlar om det. Det här är Elis bok, sedd inifrån henne. Och hon har heller inga svar, kanske inte ens frågorna. Hon har bara ett liv som hon faktiskt vill leva, och hon gör det.


Läst 2012

Av violen - 6 mars 2012 14:30

   Lindholm, Margareta: Jag går över det frusna gräset ***


Jag blev verkligen glad när jag för ett tag sen läste Skogen av Lindholm. Och planen har hela tiden varit att läsa mer av henne.

Jag går över det frusna gräset är även den en märklig, sparsmakad historia. Jag blev så ledsen när jag läste den, jag kände källarlukten, kylan, ohyrans närvaro och avhumaniseringen. Boken har många bottnar och och alla är bråddjupa. Vem är ett offer, den källartagna eller den skenbart fria på ovanvåningen?


Och sedan tystnar hon för snabbt.

Det är som han blåser ut henne, som man blåser ut ett ljus. sid 53


Jag tycker ändå inte att den här boken når upp till Skogen. Stilmässigt ja, innehållsmässigt nej. Kanske för att jag inte kan referera till denna på samma sätt. Jag får en känsla av att den utspelar sig för decennier sen, och att den trots allt visar på en ny öppenhet mot "mentalsjukhusen". En öppenhet som hade sina begränsningar i och med att ingen kontroll fanns.


Läst 2012



Av violen - 6 mars 2012 14:15

   Uddenberg, Nils: Själens schamaner *** (Fackbok Vl)


Det här var en riktigt bra bok. Intressant och lättläst. Även om man inte har någon kontakt med psykvården var det givande läsning.

Boken vänder sig till alla som är intresserade av psykologi, psykiatri och lärdomshistoria, står det på Adlibris sida och det är helt sant. Där finns också ett klipp med Uddenberg, lyssna gärna på det!


Boken är också något av en biografi, men det jag gillade mest var tonen i boken, jag vill inte kalla den ödmjuk men ytterst uppriktig. 


Jag vill läsa mer av Uddenberg men alla andra böcker han skrivit verkat inte alls lika kul....


Läst 2012 



Av violen - 2 mars 2012 15:15

Lästa böcker februari 2012


McCall Smith: Lördagens stora bröllopsfest ***
Malmgren, Veronika: Gracie ****
De La Motte, Anders: Buzz ***+
Enquist, Anders: Människor emellan ***
Schiefauer, Jessica: Pojkarna ***
Hassen Khemiri, Jonas : Invasion ***
Ogawa, Yōko. En gåtfull vänskap ***
Adler-Olsen, Jussi: Kvinnan i rummet***

8 böcker.

Bäst: Endast Gracie fick över medel, så det blir den.

Mindre bra: Jag vet inte men det här känns som en verkligt svag månad. Tre av böckerna är deckare, bra sådana iofs. Kanske då En gåtfull vänskap som inte alls höll måttet. För mycket matematik och rugby. Men sätt den gärna i händerna på en tonåring.





Av violen - 2 mars 2012 15:00

   Lagercrantz, Olof: August Strindberg/Eftertankar om Strindberg ***


Strindbergåret 2012 gick mig inte förbi när det proklamerades för ett tag sen. Och Läsutmaningen hos Ord och inga visor, här, hoppade jag på direkt.


Här finns mina reflektioner och diverse länkar om hur jag skulle göra urvalet för dessa fyra verk som ska läsas. Jag har tidigare läst Röda Rummet, Fröken Julie och Ett Drömspel.

Men om Författaren/Människan Strindberg vet jag ganska lite måste jag säga.

Så jag började med en biografi, nämligen Olof Lagercrantz. För jag ville veta mer om Strindberg innan jag läser honom. 


Och att jag har läst. Det tog sin lilla tid att komma igenom boken, men jag fick ut en hel del. Och lärde mig mycket  om Strindberg.

Lagercrantz stil är ju lite kringlig och krokig, men den var intressant hela vägen. Sen fick han tydligen mycket kritik för det ena och det andra så i den avslutande delen kommer hans Eftertankar om Strindberg där han tydliggör en del av det han skrivit. Eftersom det inte riktigt var det jag ville fördjupa mig i så läste jag boken rakt av och noterade bara en del ställen som jag spontant kände för. En del av kritiken mot boken var att där inte finns fotnoter och det kan jag faktiskt känna som en brist, för ibland tänker jag, kan han verkligen ha vräkt ur sig ditt och datt? Men jag har läst den utifrån att Lagercrantz vetat vad han skriver om.


Strindberg benämns ju kvinnohatare och antisemit. Och det finns flera exempel på båda delarna i boken. Utan att veta så mycket om Strindberg så måste man ju förstå att han var mycket psykiskt instabil och, verkar det som, van att få som han vill. Han hade ju ett stort umgänge och kvinnor fanns det gott om. Men jag vill ta upp en sak som faktiskt gav mig en annan bild av honom:

Strindberg skildrar på ett ställe Hamlet på ett förtjänstfullt sätt, (det är faktiskt intressant att läsa för att förstå Hamlet!)

och så skriver Lagercrantz:

Denna karakteristik av Hamlet passar väl in på Strindberg själv. Det universella stiger hos honom fram allt tydligare ju längre han lever. Kanske hade han, om han haft en "råare natur", inte skrivit böcker utan varit med bland dem som sökte kullkasta samhället och skapa ett bättre i dess ruiner. sid 541


Överhuvudtaget är kapitel XVI:5 mycket läsvärt om man vill få ett slags nedslag i Strindbergs texter. Känns boken oöverkomlig läs gärna enbart det kapitlet!


Det känns märkligt att Strindbergs minne lever/har levt en så tynande tillvaro. Är det hans vansinne som solkar bilden? Eller är det hans syn på kvinnorna och hans rasism?


Nu ska jag äntligen läsa det Strindberg själv skiver, för det är till syvende och sist hans författarskap jag vill åt. Där kommer jag att fokusera på kvinnorna, judarna och "revolutionen". Vad tycker karln egentligen? Eller rättare, vad vill han förmedla i sin fiktion?


Återkommer!


Läst 2012


Av violen - 1 mars 2012 15:15

Månadsläsning Mars 2012

 
 
Nobelpristagarutmaningen hos Theresan
1. januari till mars Hermann Hesse Stäppvargen
2. mars till maj Albert Camus  (Myten om Sisyfos)
 

_______________________________________________

Nordisk utmaning hos Therese på Dantes bibliotek


Januari: Färöarna Jens Pauli Heinesen: Vrakgods

Februari: Danmark Jussi Adler-Olsen: Kvinnan i rummet

Mars: Norge: Beate Grimsrud: En dåre fri

April: Åland: Ulla Lena Lundberg: Kungens Anna


__________________________________________________________

Ny bok röstas fram varje månad

01- Nordisk:

03 - Bok-film: Igelkottens elegans

04 - Svenska författare


__________________________________________________

 


 

Kvartalsutmaningar ---


Strindbergutmaning hos Ord och inga visor

  • August Strindberg / Eftertankar om Strindberg: biografi av Lagercrantz (kvartal 1)
  • August Strindberg: Hemsöborna (kvartal 2)

______


 - min egen


Kvartal 1:

Deckare Elias Palm Causa Mortis (ljudbok)

Ungdom: Pojkarna

Olästa svenska kvinnliga författare: Wennstam, Katarina: Smuts

Europa - Australien - Nordamerika: Auster, Paul: Sunset park (Nordamerika)

Asien - Sydamerika--Afrika: Ogawa, Yōko.En gåtfull vänskap (Japan)

Olästa rec.ex Tegenfalk: Den felande länken (Massolit förlag)

Fackbok Uddenberg: Själens schamaner

Litterär pristagare: Obreht, Téa: Tigern i Galina Orange price for fiction 2011

------------------------------------------------------------------------------

 

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards