Direktlänk till inlägg 31 december 2012
Halvårsläsning 2012/2
Månadernas bästa:
|
Allt jag läst andra halvåret 2012
Andersen, Vita: Lykke **** (novell) (noveller för världens barn)
Beauvoir, Simone de: Brigitte Bardot och Lolitasyndromet. Essäer. ****
Beck, Inga Maj: Qivittoq ****
Benedictsson, Victoria: Den bergtagna ****
Bolinder, Ulla: Livstid ***
Boström Knausgård, Linda: Grand Mal ***
Camilleri, Andrea: Utflykten till Tindari ***
Cleeves, Ann: Döda talar inte **
Cossé, Laurence: Drömbokhandeln ****
Dahlström, Magnus: Sken ****
Råstam, Hannes: Fallet Thomas Quick **** (Oer)
Motturi, Aleksander: Diabetikern ****
Engdahl, Horace: Cigaretten efteråt ****
Petersson, Marie: Harriet ***
Bauer, Belinda: Ni älskar dem inte ***+
Nesbø, Jo: Djävulsstjärnan *** (mp3)
Klaussman, Liza: Tigrar i rött väder ***
Niemi, Mikael: Fallvatten ***
Sigurdardottir, Yrsa: Eldnatt ***
Kvant, Christel: Resan till Ribston ***
Indridason, Arnaldur: Den kalla elden ***
De la Motte, Anders: Bubble*** (mp3)
Ekström, Johanna: Om man håller sig i solen **** (Gcz)
Flynn, Gillian: Mörka platser ***+
Fredriksson, Anna: Lyckostigen ***
Gilman Perkins, Charlotte: Jungfrulandet***
Grebe, Camilla och Träff, Åsa: Innan du dog ***
Prada, Detta: I fyra par skor ****
Gyllenhammar, Cecilia: Stäpplöperskan ***
Gyrðir, Elíasson: Bland träden ****
Hedman, Annalena: Recept för en flygtur ***
Janesch, Sabrina: Kattbergen ****
Jordan, Hillary: Mississippi ****
Larsson, Åsa: Till offer åt Molok ***+
Lindgren, Barbro: Ingenting hände, två gånger ****
Malmsten, Bodil: Så gör jag **** (G)
Marchetta Melina: Jellicoe Road ***
Meyer, Deon: Tretton timmar ***
Murgia, Michela: Själamakerskan ****
Märtha Louise: Varför prinsar och prinsessor inte har krona på huvudet ***
Naroskin, Per: Fuskaren som försvann ***
Nesbø, Jo: Frälsaren*** (mp3)
Nesbø, Jo: Rödhake *** (mp3
Nesbø, Jo: Smärtans hus *** (mp3)
Nesbø, Jo: Snömannen *** (mp3)
Lindström, Merethe: Dagar i tystnadens historia ****
Barba, Andrés: Augusti, oktober
Nydahl, Thomas: Alla de andra som också skrev ****
Nydahl, Thomas: Långsamhetens nej ****
Lindgren, Astrid: Det gränslösaste äventyret ****
Qvandt, Charlotte: Du ser draken genom fönstret ***
Strömquist, Liv: Ja till Liv **** (Hci)
Webster, Jean: Pappa Långben ***
Wennström, Johan: Dygdens glädje ****
Wahlberg Karin: Med liv och lust **** Äntligen fick jag läsa fortsättningen på historien om Sveriges sjukhushistoria. Jag låg ofta på sjukhus i min barn och ungdom, och har med intresse följt Wahlbergs serie. Och känt igen mig här och var. ...
Arvola, Ingeborg: Kniven i elden **** Mycket läsvärd bok. Fick Bragepriset 2022, och det förstår jag. Det var inte länge sen jag lärde mig ordet kväner, och här förekommer det ofta. De norraste delarna av skandinavien skildras både brutalt oc...
Ravn, Olga: De anställda **** En både mystisk och egendomlig bok. Men jag gillar ju det lite oväntade så jag blev fast efter några sidor. Det är en dystopi som rör vid något inuti en. Kanske för att det känns som att det här skulle kunna...
Widenfjord, Therese: Med bergens andetag **** Vilken bra bok. Jag lyssnade på den och att så många timmar kan upplevas så korta är märkligt. Jag gillar det mesta med den här boken. Ämnet, kärleken till skogen och hundar, det sociala ansl...
Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn *** Jag har läst en del böcker av Virdborg, och tyckte så bra om flera stycken att han blev lite av en favoritförfattare. Men hans Mamma i soffan var inte så bra. Och nu har jag läst denna och känner mig rik...
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se