Direktlänk till inlägg 17 februari 2013

Backman, Fredrik: En man som heter Ove Spoilervarning!

Av violen - 17 februari 2013 20:45

  Backman, Fredrik: En man som heter Ove ***


Spoilervaring märker jag.


Lyrans Noblesser skriver såhär i sin recension:

I verkliga livet står man inte ut med män som beter sig som Ove, men i bokform är det lättare att se hans försonande drag.


Och jag håller med Lyran där, även om jag har lite svårt med de försonande dragen. Fast det faktum att han älskar sin fru och verkligen hjälper henne är väldigt positivt måste jag säga (ramp). Och knappast sanningsenligt. En man som utmålas som han gör har inte mycket till övers för nån annan än sig själv. Räddningen heter hans frus alltigenom egna försonande tankar och hennes enorma förståelse:

Sonja sa någon gång att man för att förstå män som Ove och Rune till att börja med behövde förstå att de var män fångade i fel tid........de begärde bara några få simpla saker av livet, sa hon. Tak över huvudet, en tyst gata, ett bilmärke och en kvinna att vara trogen mot. Ett arbete där man hade en funktion. sid 283


Många gillar den här boken och jag också eftersom jag läste ut den. Fast det är väl egentligen en riktig killbok eller hur? Där dagens killar kan vara som sina farsor och veta att det är helt ok, för de måste få förståelse av sina kvinnor precis som deras mammor förstod deras pappor. Pappa är lik sin pappa osv.


Men jag önskar ändå att det som händer den ensamme Ove ska vara sant, att det går att lära gamla hundar och ge en deppad sur gubbe livsmodet åter.  Att stympade katter får nya hem, att minoriteter får upprättelse och att dementa piggar på sig och kan bo kvar i sin hemmiljö.


Ok, jag drog på munnen några gånger, gillade innehållet sen det väl slutade upprepa sig, men mest gillade jag katten. Den kunde gott ha fått ta större plats.


Men mest gillade jag Sonja, hon som lämnade efter sig Shakespeare till så många och gav kommande generationer självförtroende, trots att hon inte fick behålla ens simpla saker. Vad vore alla Ovar utan alla dessa Sonjor!



Läst 2013

 
 
skogsfen

skogsfen

18 februari 2013 09:27

Hej du!
Jag hamnade på din sida av en slump...eller. Jag tycker mycket om böcker läser så mycket jag hinner. Eller lyssnar, har kommit på att jag kan låna från bibblan Mp3 och spela in på datorn och över på min telefon så jag lyssnar så fort jag kan. Just denna bok "Ove" lyssnade jag på över storytel. Jag kommer att länka dig för jag kommer tillbaka. Ha en bra läsdag önskar Skogsfen.

http://skogsfen.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

mig själv

18 februari 2013 17:45

hej skogsfen, välkommen åter! ska titta in till dig vid tillfälle!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av violen - Onsdag 13 mars 20:00

Ravn, Olga: De anställda ****   En både mystisk och egendomlig bok. Men jag gillar ju det lite oväntade så jag blev fast efter några sidor.    Det är en dystopi som rör vid något inuti en. Kanske för att det känns som att det här skulle kunna...

Av violen - Tisdag 12 mars 19:45

Widenfjord, Therese: Med bergens andetag ****   Vilken bra bok. Jag lyssnade på den och att så många timmar kan upplevas så korta är märkligt.    Jag gillar det mesta med den här boken. Ämnet, kärleken till skogen och hundar, det sociala ansl...

Av violen - Onsdag 6 mars 20:15

Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn ***   Jag har läst en del böcker av Virdborg, och tyckte så bra om flera stycken att han blev lite av en favoritförfattare. Men hans Mamma i soffan var inte så bra. Och nu har jag läst denna och känner mig rik...

Av violen - Onsdag 6 mars 20:15

Lagerlöf, Selma: Morbror Ruben *** novell   Ur samlingen "Osynliga länkar" läste jag den här novellen.    Jag valde den på måfå, men måste säga att den, likt det mesta av Lagerlöf, var lättläst och innehållsrik.  Jag kan känna igen den mora...

Av violen - Tisdag 5 mars 19:30

Lafon, Marie-Héléne: Källorna ****   Som vanligt en riktigt bra läsupplevelse.   Lafons böcker är föredömligt korta. För trots de få sidorna skildras ett helt liv. Ett våldsamt, tragiskt och sorgligt liv. Men nånstans slår skeendet plötslig...

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards