Direktlänk till inlägg 1 juli 2014
Halvårsläsning 2014 jan-juni
Fetmärkta rekommenderas!
Adichie, Chimanda Ngozi: Americanah ***** | |||
Alkarp, Magnus: Fyra dagar i april, påskkravallerna 1943 *** (fackbok) | |||
Axelsson, Majgull: Jag heter inte Miriam **** | |||
Buarque, Chico: Budapest **** | |||
Bivald, Katarina: Läsarna i Broken Wheel ** | |||
Boardy, Elin: Mary Jones historia *** | |||
Cahalan, Susannah: Blackout, när min hjärna blev min fiende **** (Lz) | |||
Catton, Eleanor: Repetitionen **** | |||
Cole, Teju: Öppen stad ***** | |||
Dahlström, Magnus: Psykodrama *** | |||
Einhorn, Stefan: Stenträdet *** | |||
Eksvärd, Elaine: Vardagsmakt *** | |||
Green, John: Förr eller senare exploderar jag **** | |||
Griffiths Elly: De utstötta *** | |||
Gunnarsson, Hans: Februari *** | |||
Heltne, Johan: Det finns ingenting att vara rädd för *** | |||
Johansson, Anders: Göra ont: Litterär metafysik **** | |||
Lönnqvist, Anna: Tills kärleken skiljer oss *** | |||
Mo, Johanna: Döden tänkte jag mig så *** | |||
Mo, Johanna: Vänd om och var stilla *** | |||
Mortimer, Michael: Jungfrustenen *** | |||
Naseh, Negar: Under all denna vinter **** | |||
Nilsson, Per: Extra. En morgon stod hon bara där, januari *** | |||
Sand, Ilse: Kom närmare. Om kärlek, relationer och försvarsstrategier ****(fackbok) | |||
Schulman, Ninni: Flickan med snö i håret ***+ | |||
Schulman, Ninni: Pojken som slutade gråta ***+ | |||
Strömstedt, Margareta: Majken en dag i maj *** | |||
Tardieu, Laurence: Sorgens förvirring *** | |||
Thorell, Julia: Juni *** | |||
Utvik, Magnus: Tuktad till frihet *** | |||
Wahlberg, Karin: Än finns det hopp **** | |||
Westö, Kjell: Hägring 38 **** | |||
Williams, John: Stoner **** | |||
Zeh, Juli: Stopptid *** |
De sex bästa jan-juni 2014. De är alla verkligen bra!
Galgut, Damon: I ett främmande rum **** Eftersom jag redan läst två böcker av Galgut Löftet ( Bookerpriset) och Bedragaren, är jag positivt inställd redan innan jag öppnat boken. Det här är tydligen hans debut och jag gillar den, även om både L...
Kawakami, Hiromi: Senseis portfölj *** En egendomlig bok som jag lyssnat på. Är det en glimt av Japan det här? Eller är det en romantisk historia, som fokuserar på dryckesvanor och hur en relation mellan äldre man - yngre kvinna byggs upp? ...
Beskow: Flickornas katt *** novell
En smått absurd berättelse om just två flickors katt. Och eftersom den är skriven 1896 är den såklart riktigt gammaldags. Med meningar som:
Pojkarna hatade dockor . De tålde inte dockor ,
s
ade de...
2024 Novellresan Ugglan & boken Novellresan Ugglan skriver: Under 2024 kommer jag att bege mig ut på en novellresa, och du får gärna följa med! Varje månad har sitt eget resmål, och jag tipsar om noveller du kan ...
Månadsläsning mars 2024 Lafon, Marie-Héléne: Källorna ****Lagerlöf, Selma: Morbror Ruben *** novell Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn ***Widenfjord, Therese: Med bergens andetag ****Ravn, Olga: De anställda ****Arvola, Ingeborg: Kniven i elden *...
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se