Alla inlägg under juli 2014

Av violen - 3 juli 2014 15:00

  Fridegård, Jan: En natt i Juli **** (stor text)


Jan Fridegårds debutroman kunde kanske kallas långnovell. Den är visserligen på 195 sidor men det här exemplaret hade stor text så den gick väldigt fort att läsa. Ganska behagligt faktiskt, även om det blev mycket bläddrat.


Det var stor igenkänningsfaktor för mig i den här boken. Dels påminde den mig om min barndom eftersom jag är uppväxt på ett småbruk. Jag erinrar mig lagårdslukten, gräsets gröna doft när det hässjas, hästen som släpper väder och ruskar sig fri från flugorna innan den drar ihop mer hö, de stilla heta dagarna "Träden rörde litet på sin översta grenar men stod snart åter stilla." sid 79.

Och dels påminner den mig om böckerna jag läste som barn där just statarnas eländiga liv ofta skildrades. Fridegårds debut är riktigt bra faktiskt. Jag förvånas över att det 1933 kunde komma ut en så frispråkig roman, kryddad med svordomar och kvinnoförnedrande uttryck. Och uppror mot överheten.


Om den getts ut nu kunde den faktiskt ha kunnat gå under deckargenren för det är ju en mordhistoria inblandad. Och den skildrar personerna ikring så väl att några mördarkandidater snabbt skulle kunna ha både tillfälle och motiv. Samhällskritik parad med vackra miljöer som nu känns exotiska eftersom de inte existerar längre skulle lätt göra deckaren läsvärd.

Men på den tiden var ond bråd död bara en del i skeendet, fast här maskerad i gott uppsåt. Här läser vi hjälte med stort H.


Den som inte läst någon arbetarlitteratur av de gamla mästarna skulle jag mycket väl kunna rekommendera En natt i Juli. Den ger genren ett ansikte.


Läst 2014

Läsutmaning Läs ett år 2014

Av violen - 1 juli 2014 20:29

Halvårsläsning 2014 jan-juni


Fetmärkta rekommenderas!

Adichie, Chimanda Ngozi: Americanah *****

Alkarp, Magnus: Fyra dagar i april, påskkravallerna 1943 *** (fackbok)

Axelsson, Majgull: Jag heter inte Miriam ****

 Buarque, Chico: Budapest ****

Bivald, Katarina: Läsarna i Broken Wheel **

Boardy, Elin: Mary Jones historia ***

 

Cahalan, Susannah: Blackout, när min hjärna blev min fiende **** (Lz)

Catton, Eleanor: Repetitionen ****

 

Cole, Teju: Öppen stad *****

  

Dahlström, Magnus: Psykodrama ***

 

Einhorn, Stefan: Stenträdet ***

 

Eksvärd, Elaine: Vardagsmakt ***

 

Green, John: Förr eller senare exploderar jag ****

Griffiths Elly: De utstötta ***

  

Gunnarsson, Hans: Februari ***

 

Heltne, Johan: Det finns ingenting att vara rädd för ***

Johansson, Anders: Göra ont: Litterär metafysik ****

Lönnqvist, Anna: Tills kärleken skiljer oss ***

Mo, Johanna: Döden tänkte jag mig så ***

Mo, Johanna: Vänd om och var stilla ***

 

Mortimer, Michael: Jungfrustenen ***

 

Naseh, Negar: Under all denna vinter ****

Nilsson, Per: Extra. En morgon stod hon bara där, januari ***

Sand, Ilse: Kom närmare. Om kärlek, relationer och försvarsstrategier ****(fackbok)

Schulman, Ninni: Flickan med snö i håret ***+

Schulman, Ninni: Pojken som slutade gråta ***+

Strömstedt, Margareta: Majken en dag i maj ***  

Tardieu, Laurence: Sorgens förvirring ***

Thorell, Julia: Juni ***

  

Utvik, Magnus: Tuktad till frihet ***

 

Wahlberg, Karin: Än finns det hopp ****

 

Westö, Kjell: Hägring 38 ****

  

Williams, John: Stoner ****

  

Zeh, Juli: Stopptid ***

  



De sex bästa jan-juni 2014. De är alla verkligen bra!

 
    
 
    
    
    

                    




Av violen - 1 juli 2014 20:11

Lästa böcker juni 2014


     

                           

Buarque, Chico: Budapest ****

Einhorn, Stefan: Stenträdet ***

Zeh, Juli: Stopptid ***

Bivald, Katarina: Läsarna i Broken Wheel **

Thorell, Julia: Juni ***

Catton, Eleanor: Repetitionen ****

Griffiths Elly: De utstötta ***

Heltne, Johan: Det finns ingenting att vara rädd för ***

 Williams, John: Stoner ****

 

Bäst: Stoner av John Williams. En bra bok om än inte lika bra som jag förväntat mig. Dessutom intressant utgivning; kommer äldre böcker att återkomma? Vem vet.

Mindre bra: Bivald, Katarina: Läsarna i Broken Wheel. Mysig om man vill ha det, men jag längtar ständigt efter böcker med bett och det här var inte en sådan.

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards