Direktlänk till inlägg 16 november 2014

Sisterhood of the World Bloggers Award. Utmanar ALLA som vill!

Av violen - 16 november 2014 17:15


Sisterhood of the World Bloggers Award

 
Lyran har varit vänlig nog att förära mig med en Sisterhood of the World Bloggers Award, som går ut på att svara på tio frågor och skicka vidare tio andra frågor till tio favoritbloggare.

1.  Vilken är den bästa klassiker du läst?

Brott och straff av Dostojevskij
2. Vilken romanfilmatisering tycker du blev riktigt bra?

Doktor Glas, ursprungsvisionen. Så ond och dolsk.

3. Och vilken filmatisering tycker du misslyckades?

Jamen, Det blod som spillts. De hade ju fel mördare!
4. Vilken Nobelpristagare är din favorit?

Albert Camus, trots att han understundom skriver obegripligt så formade han bilden av den nya människan.
5. Vem borde få Nobelpriset nästa år?

Som vanligt, min favorit Kadaré. Men eftersom han inte sägs inte vilja ha det, så varför inte Oates?
6. Vilken bok skulle du vilja rekommendera just mig? Jag rekommenderar "En natt i juli", Jan Fridegårds debutroman. En klassiker kan man väl säga och intressant just för att den visade sig vara....liksom modern. Och tangerar deckaren av idag, handlar om allt annat men mordet ingår.
7. Vilken litterär figur skulle du vilja äta middag med?

Jesus, jag tror han är bra på att lyssna och skulle bemöta mig välvilligt.
8. Vilken författare skulle du helst vilja spökskrev dina memoarer?

Någon med religiös bakgrund, sjukdomsinsikt, välvilja, kärlek till litteraturen och humor. Dvs jag själv!  :-) Jag måste visserligen bli författare innan, men why not?
9. Vilket kulturevenemang skulle du helst vilja gå på nästa år?

Omöjligt att besvara då jag knappt orkar ta mig till ett loppis ens...
10. Vem skulle du vilja skrev ett gästinlägg på din blogg?

Lyran, där hon bl.a presenterar 2015 års jordenruntresa eller liknande (?). Jag litar nämligen helt på hennes urval, och i år känner jag faktiskt abstinens. Gott tecken eller? (se 9)


----------------------------------------------------------------------------------------------------

10 nya frågor, svara jättegärna alla som vill.


1. Hur stort är ditt bokintresse - skala 1-5.

2. Nämn tre bra böcker av kvinnliga författare? (behöver inte vara bäst, topptio eller suveräna, bara bra)

3. Nämn tre bra böcker av manliga författare? (behöver inte vara bäst, topptio eller suveräna, bara bra)

4. Tre bra böcker du minns från din barndom? (behöver inte vara bäst, topptio eller suveräna, bara bra)

5. Din relation till att låna böcker på biblioteket, hur har den varit genom åren.

6. Om du läst en bok som sen blir film, siktar du på att se den då, enbart därför?

7. Har du en sk önskelista på böcker på Bokus/Adlibris/annan bokhandel på webben?

8. Jag gillar pappersböcker, gör du?

9. Läser du litteraturpristagare eller undviker du dem?

10. Ge ett tips på en riktigt "svår" bok. Du behöver inte ha läst den, men du ska ha tänkt "svår" när du läste om den.


Jaha, många är ju utmanade, men om du inte är det, varsågod.......

 
 
Lyran

Lyran

16 november 2014 18:26

Jag ska verkligen fundera kring det där med en Jorden Runtresa. Kanske en slimmad variant? Vill i vilket fall tipsa om Jugoslavien, mitt hemland av Vojnovic, den skulle vara reselektyr vid en resa.

http://lyrannobel.blogspot.com

 
Ingen bild

mig själv

16 november 2014 19:05

Ja jag har funderat på Vojnovic...Nu kommer så många nya författare i översättning, svårt att veta vilka som är bäst...

Det bästa med Jordenruntresorna har ju varit just det, alla nya böcker och författarskap som man har fått ta del av........:-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av violen - Torsdag 18 april 16:45

Galgut, Damon: I ett främmande rum ****   Eftersom jag redan läst två böcker av Galgut Löftet ( Bookerpriset) och Bedragaren, är jag positivt inställd redan innan jag öppnat boken. Det här är tydligen hans debut och jag gillar den, även om både L...

Av violen - Onsdag 17 april 23:30

Kawakami, Hiromi: Senseis portfölj ***   En egendomlig bok som jag lyssnat på. Är det en glimt av Japan det här? Eller är det en romantisk historia, som fokuserar på dryckesvanor och hur en relation mellan äldre man - yngre kvinna byggs upp?   ...

Av violen - Fredag 12 april 22:00

  Beskow: Flickornas katt *** novell     En smått absurd berättelse om just två flickors katt. Och eftersom den är skriven 1896 är den såklart riktigt gammaldags. Med meningar som:  Pojkarna hatade dockor . De tålde inte dockor ,  s
ade de...

Av violen - Fredag 12 april 22:00

  2024 Novellresan Ugglan & boken Novellresan      Ugglan skriver: Under 2024 kommer jag att bege mig ut på en novellresa, och du får gärna följa med! Varje månad har sitt eget resmål, och jag tipsar om noveller du kan ...

Av violen - Måndag 1 april 13:15

Månadsläsning mars  2024 Lafon, Marie-Héléne: Källorna ****Lagerlöf, Selma: Morbror Ruben *** novell Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn ***Widenfjord, Therese: Med bergens andetag ****Ravn, Olga: De anställda ****Arvola, Ingeborg: Kniven i elden *...

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards