Alla inlägg under augusti 2015

Av violen - 10 augusti 2015 19:45

   Marklund, Liza: Järnblod ***


Sista boken om Annika Bengtzon. En slags nostalgisk tillbakablick, där tragiken vältrar sig ohämmat på raderna. Tyvärr. För jag fann den här memento mori lookalike över papperstidningen ganska ointressant.


Det var för mycket tillbakablickar och eländes elände. Annika Bengtzon och hennes oälskade relationer från förr, nej men jag ville inte veta...Möjligtvis att besöken hos psykologen livade upp en aning, grundkänslor måste jag googla lite på. Men Nina var en trevlig bekantskap.


Så nu koncentrerar jag mig på tankar om framtiden, Blir det Nina i fortsättningen? Kommer Annika att göra gästbesök i så fall? Och nättrollet Gregorius, vart leder hans väg honom framöver?


Läst 2015

Av violen - 7 augusti 2015 20:30

   Marklund, Liza: Lyckliga gatan ***


Ännu en Liza Marklund innan det är dags för den sista i Annika Bengtzonserien. Den här var också riktigt bra. Lite trög i starten kanske, där jag dessutom missade en hint om vem/vilka som utförde dådet. Men jag har aldrig varit särskilt intresserad av mördaren/mördarna trots att jag läst massvis med deckare.

Nåväl, mediavärlden var intressant att läsa om, själva storyn var lite invecklad men Marklund har en förmåga att beskriva allt och lite till, dvs blandat med privatliv och nutidsfunderingar. Så jag måste rekommendera även den här boken faktiskt. Nu återstår den sista som jag just lånat på bibblan, det gäller att läsa snabbt igen för kön lär vara lång.


Läst 2015

Av violen - 5 augusti 2015 19:30

      Tremblay,Lisa: Hägern ****


Jag gillar ju verkligen annorlunda böcker, och strävar hela tiden efter att hitta både nya handlingar, nya meningar och nya uttryckssätt. Sättet Hägern var skriven på tilltalade mig mycket. Fem historier som utspelar sig i samma by, stor igenkänningsfaktor alltså. Men likt en väv med fem olikfärgade fält, med små inslag av de andra färgerna blandade i alla fälten, ger innehållet ständigt nya inslag. Är den sista mest brokig, och den första enfärgad? Ja om man läser i följd såklart. Men läser man om boken borde vissa företeelser ha varsin färg, och då skulle landsbygdens avfolkning och sommarfolkets övertagande dominera. Liksom jakten som får samma nyans som pengar.

Låter det obegripligt? Inte för mig.

Denna novelliknande bok kombinerar novellens korthet med innehållets följsamhet.


Jag gillar, även om själva storyn och innehållet var lite ointressant.


Läst 2015

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards