Direktlänk till inlägg 28 november 2017
Veckans topplista hos Johannas deckarhörna
Vecka 48: Höstens bästa sept, okt, nov.
Jag har citerat meningar från mina reflektioner. De här är inbördes så olika, men riktigt bra böcker.
-----------------------------------------------
Lerner, Ben: På väg från Atocha ****
För första gången önskade jag att jag hade någon, en vän, en syster, en partner eller någon för litteratur brinnande, som jag kunde ha läst den här boken högt för.
-----------------------------------------------
Robild, Eva: När själen får grönska **** Vn
Jag brukar inte beteckna böcker som ljuvliga direkt, men den här var faktiskt det. Lugn, fridsam, intressant, full av nyttiga tips.
-----------------------------------------------
Ishiguro, Kazuo: Återstoden av dagen ****
Det är naturligtvis en satir över ett utdött yrke och en svidande vidräkning över många britters roll i nazistsympatiernas GB. Jag lydde bara order får en annan vinkling i butlerns liv.
-----------------------------------------------
Rynell, Elisabeth: Moll *****
Eller helt enkelt en framtidsskildring som lika mycket är en framtidsdröm, en grön våg med svärta. Skriven med den största omsorg om språkets förmedlande förmåga.
-----------------------------------------------
Fried, Hédi: Frågor jag fått om förintelsen ****
Det spelar ingen roll om denna Augustprisnominerade bok inte vinner. Den kommer ändå att bli en klassiker och bör användas i många år framöver.
-----------------------------------------
Ravn, Olga: De anställda **** En både mystisk och egendomlig bok. Men jag gillar ju det lite oväntade så jag blev fast efter några sidor. Det är en dystopi som rör vid något inuti en. Kanske för att det känns som att det här skulle kunna...
Widenfjord, Therese: Med bergens andetag **** Vilken bra bok. Jag lyssnade på den och att så många timmar kan upplevas så korta är märkligt. Jag gillar det mesta med den här boken. Ämnet, kärleken till skogen och hundar, det sociala ansl...
Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn *** Jag har läst en del böcker av Virdborg, och tyckte så bra om flera stycken att han blev lite av en favoritförfattare. Men hans Mamma i soffan var inte så bra. Och nu har jag läst denna och känner mig rik...
Lagerlöf, Selma: Morbror Ruben *** novell Ur samlingen "Osynliga länkar" läste jag den här novellen. Jag valde den på måfå, men måste säga att den, likt det mesta av Lagerlöf, var lättläst och innehållsrik. Jag kan känna igen den mora...
Lafon, Marie-Héléne: Källorna **** Som vanligt en riktigt bra läsupplevelse. Lafons böcker är föredömligt korta. För trots de få sidorna skildras ett helt liv. Ett våldsamt, tragiskt och sorgligt liv. Men nånstans slår skeendet plötslig...
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se