Alla inlägg under november 2018

Av violen - 8 november 2018 22:45

Sundelin, Arne: Spinalonga - de spetälskas ö *** Den här boken får med tvekan tre stjärnor. Ämnet var iofs intressant, det handlar om en av de sista spetälskekolonierna, som var på en ö. Boken har dokumentär bakgrund, ön har funnits. Boken är också en slags dokumentär och därmed lite märklig, eftersom den är en blandning av dokumentär och fiktion, personerna blir liksom inte riktigt levande, det är som att se dem svartvitt på TV.
Intressant är dock att det finns en präst som verkligen levde för och med de spetälska. Jag blir alltid glad när det finns präster i böcker som inte är sexgalningar eller pedofiler eller tjuvar eller banditer eller bara helt enkelt elaka. En präst som uppträder som en präst bör göra är alltid en frisk släkt. Dessutom var det inte så länge sen detta hände, spetälskan var en förfärlig sjukdom med stort stigma. Liksom HIV var en period i vår tid.
Såhär var det, jag upplevde den inte som en deckare utan som en samtidsskildring och det gillade jag. Dessutom är jag ingen fan av böcker där fiske ingår, alla dess redskap och iskalla händer och bottenlösa hav, så det gillade jag inte men ok då, tänkte jag tills slutet som naturligtvis var det vanliga våldsamma deckarslutet men slutscener som skulle göra sig såååå bra på film (alltid denna flört med filmmediet). Då rök fjärde stjärnan. För det var ju en deckare trots allt......

Av violen - 8 november 2018 22:45

Strömstedt, Margareta: Natten då de hängde Ruth Ellis ** För det första, titeln! Den måste vara satt i rent spekulativt syfte, för att man ska tro att det är en deckare eller nåt så att man ska vilja läsa eftersom det ju är deckare folk läser nu för tiden. Sen alla dessa bekännelser om vansinniga och ogenomtänkta upplevelser, för det är ju vad det är, en bekännelsebok. Texten spretar ju hit och dit och finns det nånting av det här som jag egentligen vill veta? Ok att en näradöden upplevelse förändrar allt är ju möjligt men inget nytt direkt....Nej jag har en känsla av att det här en bok som man haft mest behållning av om man läst Strömstedts andra böcker innan. En bok som ska ge lite ljus över det som inte var med i de andra böckerna.........men utan dem är det här inte speciellt bra.

 

Läst 2007

Av violen - 8 november 2018 22:45

Salomonsson, Anita : Vattenbärerskan *** Jag har länge tänkt läsa nånting av Anita Salomonsson, författarinnan som debuterade vid 57 års ålder eller vad det var. Jag blev dock lite besviken. Jag har läst Torgny Lindgren, Sara Lidman och P-O Enqvist med stor behållning, de har alla unika berättarröster. Men det har inte Anita Salomonsson. Hon blandar friskt av alla de tre stora och hennes långa beskrivning av vatten får en bara att tänka på Lindgrens dito. Allt är bara eländes elände i den här boken och den scen som jag tror bäst beskriver alltihop är när moderns dör på gårdsplanen, av myndigheterna tvingad till lasarettet. Tjingligt tycker dottern...........Där tycker jag att bokens vemod står helt klart......Slutet är också för rumphugget tycker jag.....nej den var knappt värd sin trea.

 

Läst 2007

Av violen - 8 november 2018 22:30

Safran Foer, Jonathan: Extremt högt och otroligt nära **** En riktig höjdarbok var det här. Själva historien var intressant, inte bara för att den handlade om 11 september, där fadern till sonen i boken omkom. Utan också för att författaren prövar nya grepp med svartvita foton och olika typsnitt. Boken utspelar sig på olika plan men det är pojkens upplevelser som verkligen får en att vilja läsa. De skildras ut hans perspektiv och speglar nog ganska väl hur pojkar i den åldern reagerar. Däremot kan jag tycka att speglingen av farmodern och farfaderns liv inte riktigt passar in men å andra sidan betyder de mycket för pojkens utveckling. Slutet var aningen konstigt, men kanske också förlösande. En riktigt bra bok som speglar 11 september ur ett barns perspektiv. Och därför gör det ännu värre.......

 

läst 2007

Av violen - 6 november 2018 17:00

Marklund, Liza: Sprängaren ***** Vilken bok! Jag har sträckläst den och jag måste säga att jag är imponerad! Jag, som aldrig läser deckare har fullkomligt slukat den här. Nu kommer den att genast gå vidare till min man, som brukar läsa ungefär en bok per år, och då den som jag tyckt varit bäst! Att kunna hålla spänningen vid liv genom hela boken är en bedrift. Kanske det beror på att Liza Marklund gått över genregränser, för visst är det här lika mycket en partsinlaga i debatten om hur dagens kvinna kan ha det, både med karriär, kärlek och livet i stort. Trots eller tack vare det: En fullträff!

 

Läst 2009

Av violen - 6 november 2018 08:00

Johannas topplista

 

 

 Böcker om pappor eller med pappor. 


Jag rekommenderar alla och har länkat till

mina reflektioner.


En storm kom från paradiset:

Johannes Aynuru   


Om Aynurus far, men även om

främlingsskapet i Sverige   

Schulman, Alex: 
Skynda att älska

 

Om Alex far, men jag gjorde även

upptäckten att Schulman 

skriver riktigt bra.
                                              

Korparna:

Thomas Bannerhed  


Boken handlar mest om en 

pojke med en far, filmen är

skildrad helt tvärtom. Men

den psykiska ohälsan är 

klart överskuggande i båda.



                     

Tom Malmquist:
I varje ögonblick är vi fortfarande

vid liv

 

Här är Tom själv far till det moderlösa

barn som han tar hand om. 
Men det

är nästan lika mycket en bok om

hans egen far.

 


Leif Zern:
Kaddish på en motorcykel  

 

En fars sätt att förhålla sig till

sin religion, judendomen. 


 
Av violen - 2 november 2018 11:45

   Baslsjieyi: Ett brokigt band om renens horn ****

 


Är du bara det minsta lilla intresserad av samisk kultur så gillar du att läsa det här. Även om det kanske är rättare att beskriva det som renskötarkultur. Och bara titeln är så vacker att boken vill läsas.

Evenkerna, som boken handlar om, levde i gränslandet mellan Kina och Ryssland i början på 1900-talet. Något som knappast någon hört talas om tidigare. Inte jag i alla fall.

Baslsjieyi är dotter till deras sista kvinnliga shaman (shaman är för övrigt ett ursprungligt evenskt uttryck) och har här skrivit en kärlekshistoria, en kvinno- och släkthistoria, en renskötarhistoria, en naturhistoria som är helt fascinerande.  


Den är skriven med stor respekt för naturen, djuren och hur dessa människor lever. Bitvis var den otroligt spännande och bitvis fanns det feministiska anslag. Baslsjieyi har bevarat detta skeende till eftervärlden. 


Om vi ska rädda planeten borde vi se på naturen på detta sätt, men att leva efter det är svårare. Det är ett hårt liv och samklangen med naturen är skoningslös ibland. 


Den här boken gjorde mig lugn och rensade mitt sinne med sitt lätta språk. En bok som har gett mig samma känsla är Ett föremåls berättelse om obesvar av Michael Berglund. Här finns reflektion. 


Jag använde ordlistan endast några gånger, men det dialektala tilltalade mig verkligen då jag själv talat dialekt som barn. Jag förstår verkligen att endast ett enda ord kan ge förklaring på ett komplext tillstånd. Även här finns en skatt bevarad, alla dessa ord skulle säkert ha dött ut om några år. 


Läst 2018



Av violen - 1 november 2018 04:30

Lästa böcker oktober 2018


 

 
 


  




    

                                 

                                   

 

 

 Griffiths, Elly: Den mörka ängeln

Omar, Sara: Dödstvätterskan **** 
Hjort, Vidgis: Arv och miljö ***

Cavallo - Favilli: Godnattsagor för rebelltjejer 2 ***

Jung: hudfärg: honung ****

Sivers, Malou von: Olycksbarnet ***

 Ernman, Malena: Scener ur hjärtat ***

 

------------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Bäst: 

Omar, Sara: Dödstvätterskan **** Brutal


Mindre bra: 

Hjort, Vidgis: Arv och miljö *** Läst som E-bok, jag tror jag missade en hel del i och med det.


 

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards