Direktlänk till inlägg 1 januari 2019

Anisfield-Wolf Book Awards (mars) 23

Av violen - 1 januari 2019 16:30




The Anisfield-Wolf Book Awards

Anisfield-Wolf Book Awards är ett amerikanskt litteraturpris som utdelas till författade verk som bidragit till förståelsen av rasism och fördelarna med den mänskliga kulturens rika mångfald. Priset började delas ut 1935 av poeten och filantropen Edith Anisfield Wolf och hanterades först av Saturday Review men har sedan 1963 delats ut av Cleveland Foundation
 

Här listas Fiction vinnarna, men varje år har fler vinnare.

Träden Percival Everett 2022

 

James McBride 2021
Diakon King Kong 2021

 

Namwali Serpell,

“The Old Drift,”

2020 

Tommy Orange

There There

 2019 

Jesmyn Ward

Sing, Unburied, Sing

 2018 

Peter Ho DaviesThe Fortunes


Karan Mahajan

The Association of Small Bombs

 2017 

Mary Morris


The Jazz Palace

 2016

 

Marlon James

A Brief History of Seven Killings

(En kort krönika om sju mord /svenska 2018)

 2015

 

Adrian Matejka

The Big Smoke

2014

 

Anthony Marra

A Constellation of Vital Phenomena

( Definitionen av liv)

2014

 

Eugene Gloria

My Favorite Warlord

2013

 

Kevin Powers

The Yellow Birds (De gula fåglarna)

2013

 

Laird Hunt

Kind One

2013

 

Esi Edugyan

Half-Blood Blues (Halvblodsblues)

2012

 

Mary Helen Stefaniak

The Cailiffs of Baghdad, Georgia

2011

 

Nicole Krauss

Great House ( Det stora huset)

2011

 

Kamila Shamsie

Burnt Shadows (Brända skuggor)

2010

 

Louise Erdrich

The Plague of Doves

2009

 

Nam Le

The Boat (Båten)

2009

 

Junot Díaz

The Brief Wondrous Life of Oscar Wao

2008

 

Mohsin Hamid

The Reluctant Fundamentalist

2008

 

Chimamanda Ngozi Adichie

Half of a Yellow Sun (En halv gul sol)

2007

 

Martha Collins

Blue Front

2007

 

Zadie Smith

On Beauty (Om skönhet)

2006

 

Edwidge Danticat

The Dew Breaker

2005

 

Edward P. Jones

The Known World

2004

 

Reetika Vazirani

World Hotel

2003

 

Stephen L. Carter

The Emperor of Ocean Park

2003

 

Colson Whitehead

John Henry Days

2002

 

Chang-rae Lee

A Gesture Life

2000

 

Russell Banks

Cloudsplitter

1999

 

Walter Mosley

Always Outnumbered, Always Outgunned

1998

 

Jamaica Kincaid

The Autobiography of My Mother (Min mor : en självbiografi)

1997

 

Madison Smartt Bell

All Souls’ Rising

1996

 

Reginald Gibbons

Sweetbitter

1995

 

Judith Ortiz Cofer

The Latin Deli

1994

 

Sandra Cisneros

Woman Hollering Creek and Other Stories

1993

 

Dolores Kendrick

The Women of Plums: Poems in the Voices of Slave Women

1990

 

Nadine Gordimer

A Sport of  Nature

1988

 

Toni Morrison

Beloved

1988

 

Breyten Breytenbach

Mouroir: Mirror Notes of a Novel

1985

 

Gwendolyn Brooks

In the Mecca

1969

 

Gina Allen

The Forbidden Man

1962

 

Langston Hughes

Simple Takes a Wife

1954

 

John Hersey

The Wall

1952

 

Alan Paton

Cry, the Beloved Country

1949

 

Worth Tuttle Hedden

The Other Room

1948

 

Sholem Asch

East River

1947

 

Gwethalyn Graham

Earth and High Heaven

1945

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av violen - Torsdag 28 mars 21:15

Wahlberg Karin: Med liv och lust ****   Äntligen fick jag läsa fortsättningen på historien om Sveriges sjukhushistoria. Jag låg ofta på sjukhus i min barn och ungdom, och har med intresse följt Wahlbergs serie. Och kännt igen mig här och var.  ...

Av violen - Onsdag 27 mars 10:36

Arvola, Ingeborg: Kniven i elden ****   Mycket läsvärd bok. Fick Bragepriset 2022, och det förstår jag. Det var inte länge sen jag lärde mig ordet kväner, och här förekommer det ofta. De norraste delarna av skandinavien skildras både brutalt oc...

Av violen - Onsdag 13 mars 20:00

Ravn, Olga: De anställda ****   En både mystisk och egendomlig bok. Men jag gillar ju det lite oväntade så jag blev fast efter några sidor.    Det är en dystopi som rör vid något inuti en. Kanske för att det känns som att det här skulle kunna...

Av violen - Tisdag 12 mars 19:45

Widenfjord, Therese: Med bergens andetag ****   Vilken bra bok. Jag lyssnade på den och att så många timmar kan upplevas så korta är märkligt.    Jag gillar det mesta med den här boken. Ämnet, kärleken till skogen och hundar, det sociala ansl...

Av violen - Onsdag 6 mars 20:15

Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn ***   Jag har läst en del böcker av Virdborg, och tyckte så bra om flera stycken att han blev lite av en favoritförfattare. Men hans Mamma i soffan var inte så bra. Och nu har jag läst denna och känner mig rik...

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards