Alla inlägg under januari 2019

Av violen - 16 januari 2019 20:30

Carrol, Lewis: Alice i underlandet ****

 


Det finns en del klassiska böcker som jag faktiskt inte läst. Som ex.vis den här, Alice i underlandet. Och jag måste verkligen rekommendera den väldigt mycket. Den är helt enkelt galet absurd, och dessutom riktigt rolig. Jag skrattade flera gånger om, och siktar nu in mig på att se en av filmerna.


Har du inte läst den så gör det. Du kommer verkligen att gilla den!


Läst 2019

Av violen - 16 januari 2019 18:30

   Müller, Herta: Hunger och siden ****

 

 


Müllers Hjärtdjur pulserar i hennes böcker, så också i denna novell.


"när överlevnaden har blivit till livets mening i en stat, blir landets skönhet till smärta". sid 11


Det är Rumänien det handlar om. Det är tillvaron, språket, graviditeter, hungern. Om ett plågat folk helt enkelt. 

I denna korta novell/essä hinner Müller förmedla framförallt kvinnornas förnedring, förföljelse och kontroll.


En utmärkt skrift, en nödvändig läsning.


Tack kulturkollo.

Av violen - 16 januari 2019 17:30

   Morrison, Toni: Recitatif ***

 


Den här novellen är något av ett experiment. Morrison har tagit bort alla raskoder.

Det är Morrisons försök att

"befria språket från dess stundom olycksbådande, ofta slappa och så gott som alltid förutsägbara raspräglade och rasbestämda bojor". sid 3

 

Det slår mig när jag läser att jag faktiskt inte har brytt mig om några raskoder alls. Vem som är vit och vem som är svart har jag struntat i. Jag tror inte att det var det Morrison ville uppnå det är en intressant tanke.


Tack kulturkollo

 

Av violen - 16 januari 2019 16:30

   Steinbeck, John: Krysantemum ***

 


Den här historien känns som en svunnen tid, men sättet att manipulera är detsamma idag. Frågan är, skulle detta kunna hända nu? Jag vill tro att vi kvinnor kommit längre än så i medvetenhet. Männen är nog tyvärr likadana. 


Tack kulturkollo

Av violen - 16 januari 2019 14:30

   Ishiguro, Kazuo: En familjemiddag ***

 


Ibland stöter jag på noveller som är som jag vill att noveller ska vara. Det här är en sådan. På dessa få sidor lyckas Ishiguro presentera en familjs liv, ge en klar japansk bild och dessutom ett slut värdigt en kriminalroman.


Tack kulturkollo

Av violen - 14 januari 2019 22:00

   Aljochina, Maria: Riot days ***

 

Aljochina beskriver Pussy Riot på detta sätt:

"Vi inspirerades av Riot Girrrl rörelsen. (se * min anm). Vi kallade oss för Pussy Riot för att det första ordet frammanar en sexistisk attityd gentemot kvinnor: mjuka, passiva varelser. Och vår "riot"  (se ** min anm) är ett svar på den attityden. Vi protesterade mot ojämlikhet mellan könen. Vi ville skapa bilden av en anti-fascistisk superhjälte, så vi behövde bära masker." sid 112 

 

 


Dagbok från fängelset kunde den här boken ha kallats. Och det var såklart intressant att läsa om Aljochinas år som fängslad och vad som hände och hur hon stod pall och lyckades ordna sitt eget "enmansriot" därinne och åstadkomma förändringar för både sig själv och andra. Men hon var också illa omtyckt hos vissa fångar, och allt skildras på ett intensivt sätt som jag inte tror jag läst förut.


Jag såg naturligtvis bilderna på TV från kyrkan och bilderna från rättegången. Och boken börjar också där, med kyrkan och förberedelserna och tiden på flykt efteråt. Och sedan rättegångnen och straffen.Tre anklagade blev två fällda men Aljochina riktar inga anklagande ord till den som lämnade gruppen. Aljochina framstår fast i sin övertygelse och att hon tar sitt straff. Vad gjorde henne så övertygad, så politiskt medveten? 


Det jag verkligen saknar är en bakgrund, varför gick dessa människor samman med sin vision? Var de inspirerades framgår, men inte klart, jag fick rådfråga Wikipedia*. Kanske det kommer klarhet i en ny bok längre fram.



 

*Riot grrrl är en feministisk undergroundrörelse inom punkrocken som uppstod i början av 1990-talet, som en reaktion mot de mansdominerade punkbanden som då var populära. 

Texterna inom riot grrrl-musiken behandlar ofta ämnen som sexualitet, våldtäkt, misshandel mot kvinnor i hemmet och kvinnofrigörelse. Kvinnofrigörelsen handlar om att kvinnorna ska få mer rätt att uttrycka sig i samhället

wikipedia

** riot betyder upplopp

 

Av violen - 11 januari 2019 12:45

Lästa böcker januari 2019



 

 

 Griffiths, Elly: Den mörka ängeln

Omar, Sara: Dödstvätterskan **** 
Hjort, Vidgis: Arv och miljö ***

Cavallo - Favilli: Godnattsagor för rebelltjejer 2 ***

Jung: hudfärg: honung ****

Sivers, Malou von: Olycksbarnet ***

 Ernman, Malena: Scener ur hjärtat ***

 

------------------------------------------------------------------------------------------------- 

 

Bäst: 

Omar, Sara: Dödstvätterskan **** Brutal


Mindre bra: 

Hjort, Vidgis: Arv och miljö *** Läst som E-bok, jag tror jag missade en hel del i och med det.


 

Av violen - 10 januari 2019 12:15

   (red) A Yi m.fl.: 7 x Chin Lit ****

 

7 noveller från från Kina, ett land som är eftersatt i min läsning. 

 

 

Vår tids kärlek, Hong Ying En dystopi som vänder på könsperspektivet. Nu är det kvinnorna som är efter männen, men de är skräckslaget avvisande. Konstigt nog finns det ett stort mått av känslor mellan personer i den här novellen. Riktigt läsvärd. 4

"Man hörde inte längre talas om några fall av våldtäkt. En ren och kysk ordning infann sig i städerna" sid 18


Skulden, Li Shijiang Prostitution, men det handlar mer om en utsatthet där brist på ett vettigt liv visar sig i läs och skrivsvårigheter. Men det som förenar är ändå det större. 3


Öppna dörren, Na Yo. En Kafkaliknande historia som jag verkligen känner är ett hörn av Kina. Jag blev full i skratt för det är absurt. Men säkert möjligt, nu eller då. 3


Räven, Lin Bai: Magisk realism är stommen i den här novellen. Men det kan plötsligt gå över till det absurda. Jag känner en slags igenkänning, är det här helt enkelt en form av kritik för det som varit? Och kanske är. 3


Förbannelsen, A Yi: Miljöförstöring i förtäckt form. Förbannelsen är som gamla tiders uttalanden. Och leder till ett slut, sant eller inte. 3

 

Siaren, A Yi: En novell som inte var lätt att förstå. Tyvärr. Måste nog läsas två gånger eller fler. 2


Blå naglar: Ren Xiaowen Både den här novellen och Som en fisk: Ren Xiaowen gjorde mig nyfiken på författaren. Det är så här en novell gärna får vara om jag ska gilla den. Nånstans finns en gestalt, ett skeende, som gör att den fastnar i minnet. Detaljerad men ändå undflyende, för vad är det här? Tänker jag när jag läser. Och jag vill läsa mer.

4 för båda


Ren Xiaowens debutroman heter Lägret. Köper den!

 

En kväll i byn, Cao Kou: Helt ok men aningen knepig. Vad är det egentligen Cao Kou skriver om? Slumpen eller vad? 3



Tack för exemplaret Bokförlaget WanZhi

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sverige i boken

I Europa är väldfärden bäst i Sverige. Man kan säga att en svensk invånare blir omhändertagen från vaggan till graven. Men varför är det just denna typ av länder som har världens högsta självmordsgrad? Kan det vara fattigdom och olycka som gör att de dör? Nej. Det är just tomheten, detta rakblad som driver dem till ytterligheter. sid 115

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards