Alla inlägg under februari 2019

Av violen - 24 februari 2019 21:00

Mazetti Katarina: Grabben i graven bredvid**** Det här är en riktigt bra bok! Jag läste den för andra gången och den är ännu bättre den här gången. Den är rolig, underhållande och skildrar de svåra främlingskapen mellan man och kvinna, kulturella och mänskliga. Läs den! och njut!

 

Läst 2001

Av violen - 24 februari 2019 21:00

Lärn Viveca: Midsommarvals *** När man efter ungefär halva boken lärt sig vem som är vem är den här boken riktigt underhållande. En avkopplande läsning.

 

Läst 2001

Av violen - 24 februari 2019 21:00

Lundell Ulf: Kyssen**** Det här var en obegripligt bra bok. Påminner om ett klassiskt drama där alla älskar alla och alla är släkt med alla och någon dör osv. Mästerligt hopfogat och skrivet med Lundellskt ordflöde. Jag har ju tidigare läst Jack och Friheten och den här var i klass med den senare. Läs den, för att historien är otrolig och meningarna suveräna. Ovanligt lite kvinnoförakt men det fanns såklart, annars kanske det blivit more points.......

 

Läst 2001

Av violen - 24 februari 2019 21:00

Lillpers Birgitta: Medan vi ännu hade hästar ***(*) En märklig bok som grep tag om en. Det poppar upp sanningar här och var som en utanförskapsmänniska säkert kan känna. Slutet var lite väl öppet förstås.....Mersmak för Lillpers.

 

Läst 2001

Av violen - 24 februari 2019 20:45

Lidman Sara: Tjärdalen **** Sara Lidmans debutroman, oj så bra! Skildrar ömsint men kritiskt träffande den religiösa västerbottensfromheten i byn på gränsen till norrbotten. En samtidsskildring men också en tidlös skildring av djupa frågor om ont och gott, barmhärtighet och egoism.

 

Läst 2001

Av violen - 24 februari 2019 20:45

Lidman Sara: Din tjänare hör **** Sara, Sara! Äntligen har jag fått möta dig! Och jag blev förälskad, i din stil, din dialekt, din enorma insikt i Västerbottniskt inlandsliv, dess religiösa tankegångar och fördomar. Ett tips, klarar du av att läsa språket, läs! Annars har jag förståelse för den som finner böckerna märkliga och jobbiga. Resten av Jernbanesviten väntar på att bli läst hos mig i alla fall.....

 

Läst 2001

Av violen - 24 februari 2019 20:45

Lebert Benjamin: Crazy *** Varför är inte det här en ungdomsbok? Den har ju precis det konceptet, ung man är sviken av vuxenvärlden men finner i viss mån sig själv. Javisst, då blir det genast en bildningsroman och det kanske är för avancerat. Men det är precis såna här böcker ungdomar skulle läsa. Vilsenhet, svårigheter, pubertetsångest. Men också kamratskap och filosofiska funderingar och solidaritet.

 

Läst 2001

Av violen - 24 februari 2019 20:45

Larsson Elisabet: Intrång*** En bitvis spännande bok som såklart slutade i ett jaså, även om detta jaså var positivt. Tyvärr var det nånting grammatiskt i språket som fick mig att fundera, är det jag som har fel eller är det hon? Handlingen fick det att bli en trea trots allt.

 

Läst 2001

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards