Alla inlägg under februari 2019

Av violen - 16 februari 2019 19:30

Irving John : Änka i ett år *** Men vad nu? Hotell New Hampshire, Den fjärde handen, Garp och hans värld, idel fyra och fem poängare.Och så den här då,"bara" en trea.....Språket var som vanligt, väldigt omedelbart och ofta lustigt, men det var nånting i själva historien som inte kändes komiskt alls. Kanske för att varken otrohet eller prostitution är några av mina favoritämnen att läsa om. Kanske är den här historien inte tillräckligt skruvad, skrattet fastnar i halsen för det skulle nästan kunna hända, i de övriga böckerna är det ren och skär fantasi men här, nej nånting verkligt klibbar hela tiden fast över boksidorna. Jag hade köpt boken, annars skulle jag inte ha läst ut den. Irving är bättre när han tänker fullkomligt vansinnigt, så är det bara.

 

Läst 2003

Av violen - 16 februari 2019 19:30

Melin & MelinDösnack och kallprat *** Tja, den här boken handlar om det som titeln säger, och inget nytt direkt.

Insikten om vad som kan hända om man får fel vägledning i den åldern speglas väl i boken, gruppmentalitet har ju alla stött på. Boken var sorglig och jag har en känsla av att fel person fick ta straffet. Det finns ett moraliskt ansvar också hos vuxenvärlden som vissa inte verkade ha förstått. (läs: läraren!)


Läst 2003

Av violen - 16 februari 2019 19:30

Hornby, Nick : Samtal med en ängel **(*) Den här boken hade jag verkligen sett fram emot att läsa. Nu skulle jag få läsa en massa noveller av samtidens stora författare, verkligen se vad som är på gång inom litteraturen just nu, nya grepp, nya historier. Men ack vad fel jag hade. Den här boken var snudd på trist, den enda novell som jag kommer ihåg efter några veckor är Hornbys egen om Tuttjesus. Jag borde ha läst en i veckan förstås och inte alla på en gång, men nu är det gjort och det gav mig inte speciellt mycket.....tyvärr!

 

Läst 2003

Av violen - 16 februari 2019 19:30

Hon Ying: Svekets sommar** Den här boken sägs vara förbjuden i Kina men sprids i piratkopior. Om det är för att den skildrar de politiska händelserna 1989 eller för att den gränsar till erotik är svårt att säga. Det är knappast för att den är något litterärt mästerverk.

 

Läst 2003

Av violen - 16 februari 2019 19:30

Holm Stålhand, Sara - Smultron, Agnes: Galna skolsjukan *** En lite annorlunda bok om mobbning, avsedd att användas i skolorna. Ämnet är alltid aktuellt och boken mycket angelägen. Agnes Smultron (psed) skriver om sin tid som mobbad och Sara Holm Stålhand kommenterar insända brev. Handfasta råd avslutar boken. En bok som kan läsas av alla kategorier, mobbad, skolpersonal, föräldrar och de-som-bryr-sig. Möjligen att titeln ger lite konstiga associationer, det här är ingen sjukdom (den rår man inte för) utan något som den som mobbar väljer att göra av egen fri vilja. Den mobbade däremot har inget val utan måste ha stöd utifrån för att komma sig igenom och förbi och vidare från det som händer och har hänt.......ett arbete som kan ta en livstid att gå igenom.

 

Läs 2003

Av violen - 16 februari 2019 19:30

Hill, Reginald : Återkallad till livet *** Den här boken vann jag på Minatour tidigare i sommar. Annars hade jag nog knappast läst den. Men nu tog jag mig ann den med glatt mod. Efter några sidor falnade modet men jag fortsatte. Det som fick mig att bli aningen irriterad var uttryck som: "...han mest liknade en brevbärare som försäkrats om att rottweilern är ungefär lika blodtörstig som ett gosig kramdjur." och män som log alligatorleenden. Men till slut vande jag mig vid överdrifterna och boken blev riktigt spännande. På slutet knöts en del trådar ihop på ett någorlunda trovärdigt sätt, men var det intrigen som var det viktiga? Mest var det nog en Dalziel/Pascoe (kriminalarnas) show, utan deras hänsynslösa kommentarer hade nog boken stått sig slätt......

 

Läst 2003

Av violen - 16 februari 2019 19:30

Harris, Joanne: En doft av apelsin ** Hmm, nej den här boken var inte något mästerverk direkt. En mycket allvarlig historia berättas på ett rörigt och ordrikt sätt. Och vad gäddan Gammelmor hade där att göra begriper jag inte alls. Hela tiden hoppades jag att den skulle ta sig men inte ens när upplösningen kom blev det bättre. Nej, den var inte i min smak. Allvarliga ämnen kräver mer än vad den här boken kunde ge. Fast, det är sällan man får möta ett så elakt barn förstås, var iofs ovanligt och lite intressant att läsa om.

 

 

Läst 2003

Av violen - 16 februari 2019 19:15

Hanff Helene: Brev till en bokhandel + Hertiginnan av Bloomsbury Street*** Låt mig säga direkt, den här boken var verkligen värd sitt pris! Jag köpte den nämligen för 1 (en) kr på Röda Korset! Men trots det blev det bara tre stjärnor. Visst är brevväxlingen mellan Helene och bokhandlaren i London rolig att läsa, och även Helenes besök i London, men jag vet inte, jag hade hört mycket om boken men blev lite besviken. Kul med en bok som handlar om böcker iofs men den behöver ju inte vara jättebra för det förstås.

 

Läst 2003

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards