Alla inlägg under februari 2019

Av violen - 16 februari 2019 19:15

Gough Julian: Juno och Juliet **(*)Den här boken skulle jag förmodligen ha älskat för 30 år sen, men nu var den lite jobbig. Fördelarna var att den handlade om universitetsstudier och litteratur vilket ju tilltalar mig som just haft litteraturstudier på universitet, och så var den lättsamt skriven och med humor. Så i början tyckte jag den var så bra men efter ett tag blev den lite enahanda och så blev den så väldigt dramatisk på slutet plus att det var inplanterat en massa filmistiska grejer, typ dvärgar och skummande hav, sånt som ska göra den filmvärd. Så det blev inte nån större pott för den.

 

Läst 2003

Av violen - 16 februari 2019 19:15

Fuantes, Carlos : Den gamle gringon *** Att läsa den här boken efter alla deckare och mer lättsmält litteratur som jag läst sista året, var en upplevelse. Historien är en aning rörig och 1914 års mexicanska revolution har varit helt fördold för mig tidigare. Men inte nu längre, även om boken koncentrerar sig på ett hörn av verkligheten sett genom ett temperament. Ett temperament som heter Harriet, vilket gjorde boken ännu intressantare. Faktiskt kände jag något av mexicos revolutionära själ i boken, men vill du inte veta av den, stå över!

 

Läst 2003

Av violen - 16 februari 2019 19:15

Fagerberg, Maria: Svart dam **(*) En snabbläst bok som både vinner och förlorar på att den utspelar sig i ett hemligt sjukdomsland, dvs kvinnan är så sjuk att hon knappt får lämna sjukhuset och åka de 1000 metrarna hem, men vad sjutton lider hon av i så fall? Hon är uppe och går t.o.m ute....Men som jag skrivit förut, handlingen kräver ibland att fiktionen tar över researchen. Boken är gripande och lovar gott för framtiden för debutanten Maria Fagerberg.

 

Läst 2003

Av violen - 16 februari 2019 19:15

Ekman, Kerstin: Skraplotter ***** Det bästa till sist! Årets bästa bok läser jag i årets sista dagar. Hela Vargskinnet trilogin är verkligen ett mästerverk. Den här boken kanske allra mest. En bok där författaren vågar låta en tanke tänkas klart. Här skildras en epok på ett sätt som jag skulle vilja kalla modigt, var hittar man en sådan ärlig skildring av ett kall i dagens litteratur? Och det utan att lägga in en brasklapp av hädelse. Och var skildras en våldtäkts yttersta känsla, fast den inte genomfördes?
Nutidens puls slår genom boken och vävs ihop med dåtiden. Snacka om värdig Augustprisvinnare....

 

Läst 2003

Av violen - 16 februari 2019 19:15

Ekman Kerstin: Sista Rompan**** Jag ska inte vänta lika länge med att läsa nr 3 i den här serien som jag gjorde med del 1 och del 2. Jag hade lyckats glömma en hel del personer från Vargskinnet del 1 så det tog ett tag innan jag kom in i handlingen om jag nu gjorde det......Som vanligt är det blandningen av dialekt och riskspråk, inskränkta bytankar och världsvida vyer som gör den här boken. Jag ser fram emot fortsättningen på ett sätt som jag inte gjorde efter förra boken.....Jämtland är inte mitt landskap alls, och inte efter den här boken heller. Men nyfiken som jag är så är det ändå intressant att läsa om den jämtska mentaliteten......som är Norrland och ändå inte riktigt.

 

Läst 2003

Av violen - 16 februari 2019 19:15

Drakulic Slavenka: Rädslan i kroppen **** En bok med dubbla bottnar, handlar om ett aktuellt ämne, njurtransplantation. Men är ännu mer en uppgörelse med det förflutna. Författarinnan väntar nu på en ny njure läs Aftonbladets artikel Det gäller att hålla demonerna i schack. Bokrecensioner finns här SvDoch DN. Det här är hennes debutroman och det var efter transplantationen som hon insåg att hon måste börja skriva. Boken är inte helt lätt att läsa men väl värd mödan den tar.

 

Läst 2003

Av violen - 16 februari 2019 19:15

Cunningham Michael: Timmarna *** Inte dumt att få en bok bara sådär utan vidare med sin prenumeration.....(Ja jag erkänner, jag prenumererar på Amelia....fast inte helår dock...) Som tur var hade jag nyss läst Mrs Dalloway så jag hängde med litegrann i alla fall, men riktigt sådär jättebra var den inte....Ska jag vara ärlig undrar jag vad meningen med boken egentligen är.....? Skildra homosexualitet och självmordslängtan enbart eller vad?
Jag blev i alla fall sugen på att se filmen så jag hyr den väl nångång.

 

Läst 2003

Av violen - 16 februari 2019 19:15

Cobbold Hjörne Marika: En smula dröm, en smula kärlek *** Väldigt länge, ja nästan hela boken, var det här en klar fyra. Skriven med en humor som aldrig tog slut och aldrig blev arbetsam, och en historia som faktiskt var ganska kul. Men så plötsligt hände det, helt malplacerat kommer en slags brottshistoria och så plötsligt en till....Helt onödigt enligt min mening, och fjärde stjärnan slocknade! Synd!

 

Läst 2003

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards