Alla inlägg under april 2019

Av violen - 27 april 2019 21:00

 

Lillienstierna Christina : När vinden vänder *** Tre olika kvinnoöden skriver denna, för mig okända, författarinna om. Välskrivet med en aning psykologisk skärpa, jag skriver en aning för nånstans verkar inte dessa historier trovärdiga, även om baksidestexten förkunnar att de hade kunnat vara vemsomhelst av oss. Och javisst, alla tre tror att de söker för att finna en slags frihet som dock endast leder till destruktion. I bakgrunden kan jag ändå skönja att allt beror på mamman, denna eviga skuld som låder vid världens mammor som inte fanns till för sina döttrar....och kanske är det så, i alla fall för kvinnorna i dessa långnoveller.......Boken var ändå läsvärd om du vill läsa nånting lite annorlunda....och nånting om 60-talet som den sista novellen handlar om. Det lyckas Lillienstierna skildra utan att det verkar fånigt faktiskt......Kanske att det är ett försök till epos över kvinnors destruktivitet, att den ger samma resultat men tar sig lite olika uttryck på 40, 50 och 60-talet.....Ett bra försök i alla fall.


Läst 2004

Av violen - 27 april 2019 21:00

Larsson Åsa : Det blod som spillts*** Åsa Larssons andra bok om Kirunajuristen som återvänder. Den här gången är det en präst som blir mördad och boken är lika mycket en känga till manssamhället som till kyrkan. Den var bra men Solstorm var ändå strået vassare tyckte jag. Slutet var som vanligt (?) våldsamt men om man bortser från själva mordet så är det en intressant norrlandsskildring, skriven med stor insikt i bl.a djurs beteende. Och med ett vackert språk!


Läst 2004

Av violen - 26 april 2019 14:15

Larsmo, Ola: En glänta i skogen **** Här är en riktigt bra bok. . En bok som kräver lite mer av läsaren, många infallsvinklar, bra skriven och ett intressant, inte uttjatat ämne........Vem vill inte läsa en sån bok så säg? Lite nyskapande också med olika typsnitt vilket gjorde att det var lätt att hänga med i alla kast. Larsmo skriver bra prosa och är säkert värd att läsa mer av......Men läs gärna den här nu direkt......


Läst 2004

Av violen - 26 april 2019 14:15

Küchen Maria :Sång till en fjäril: *** Den här boken ingår i lärarutbildningen och handlar om mobbing. Det är främst lärarens agerande (eller brist på agerande) som brukar diskuteras vad jag kan förstå. Och visst, boken var intressant ur det perspektivet men jag blev lite besviken. Jag tror nämligen inte att föräldrar till barn som mobbar blir förbannade på sitt eget barn när det upptäcker vad som skett. I stället blir det arga på den som blivit mobbad. Där har Kücken nog missat nånting. Men ok, det kanske hellre får någon att avstå från mobbing om det läser det på det här sättet. Själv anser jag att det ofta är föräldrarna som tillåter sina barn att mobba och tar dem i försvar till ett sista andetag (typ som i boken), men det kanske man inte ska upplysa mobbarna om. Klart läsvärd för de som har med ungdomar att göra i alla fall.....


Läst 2004


Av violen - 26 april 2019 14:00

Johnson, Spencer :Vem snodde osten?*** En bok som förändrat mångas liv heter det. Om jag läst den för 15 år sen kunde jag också ha fått en ahaupplevelse men det mesta som stod där är jag väl medveten om. Den var ändå intressant att läsa. Någon stön har jag aldrig varit men suckar har nog undsluppit mig nu och då....vill du veta vem du kanske är...läs den!


Läst 2004

Av violen - 26 april 2019 14:00

 

Iwasaki, Mineko: Den sanna historien ** En av de tråkigaste böcker jag läst på länge...tydligen en slags komplettering till En geishas memoarer som jag kanske borde ha läst tidigare för att riktigt uppskatta den här. Memoarer brukar ju alltid bjuda på intressanta berättelser men den här var bara jättetrist, en massa uppräkningar av frisyrer och kläder och en hierarki som gör att man baxnar.....och är man störst bäst och vackrast som författarinnan är så återstår ju inte så mycket tabbar att berätta......


Läst 2004


Av violen - 26 april 2019 14:00

 

Holmström, Stefan: Lev och må, lille far **(*) Den här boken har marknadsförts som en bok om hur det var att ha en far som var psykiskt sjuk och legat på Umedalen på 50-talet. Men den handlar nog mer om författaren själv och hans uppväxt, kanske ett sätt att göra upp med den mobbning som tydligt inträffat. Som de flesta barndomsskildringar berättas den mycket rakt upp och ner och jag kände igen en hel del från min egen uppväxt. Berättat från barnets perspektiv har den intressanta infallsvinklar på hur ett barn uppfattar en psykiskt sjuk far.


Läst 2004

Av violen - 24 april 2019 17:00

Hildebrandt, Johanne : Freja ** Jag visste redan innan jag började läsa den här boken (som inte var en bok utan en bilaga till Aftonbladet) att jag inte skulle gilla den. Det är inte min stil direkt. Men eftersom den varit så omtalad var jag rejält nyfiken på den. Den handlar ju till viss del om asatron, något jag vet väldigt lite om, men som jag kanske borde behöva veta mer om, en insikt jag fick efter att ha läst boken. Att Tor och Balder var söner till Oden visste jag inte ens, ganska dåligt egentligen. Boken var ungefär som jag trott, alldeles för fantasyaktig för min smak. Men lite kul att kvinnorna (gudinnorna) bestämde. Och att naturen hade så mycket att säga till om och måste blidkas, det kan man ju nästan ana långt in i våra dagar.


Läst 2004

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards