Alla inlägg under april 2019

Av violen - 22 april 2019 16:45

Marklund Liza: Asyl **** Ja den får en fyra den här boken men jag tvekar faktiskt lite....Den är spännande som en thriller och nyfiken som man är så vill man ju veta hur det gick sen, efter Gömda som ju var suveränt bra. Därför blev det en riktig sträckläsare, men ibland måste jag säga att jag undrar om den verkligen är riktigt sann, vissa saker går helt enkelt bara för lätt, även om det ju naturligtvis är jättebra att det gör det. Jag vill inte säga mer eftersom det säkert är många som vill läsa den, men med en nypa salt blir det en fyra i alla fall....sätt av tid för du vill inte sluta läsa när du väl börjat!!!

 Läst 2004

Av violen - 22 april 2019 16:45

Gellert Tamas: Lasermannen**** Det här boken är det ingen tvekan om, den är verkligen värd sin fyra. Den var en relativt tjock pocketbok med liten text men plötsligt hade jag läst ut den. Otroligt intressant och lättläst.
Vill du läsa om Lasermannen, läs den.
Vill du läsa om hur en brottsling kan tänka, läs den
Vill du läsa om svenskt polisarbete och gärningsmannaprofiler, läs den.
Vill du läsa ett stycke nutidshistoria, läs den.
Vill du läsa om rasismens fula tankemönster, läs den.
Vill du kort sagt läsa en spännande deckare, läs den.
Du kommer inte att ångra dig!! Och på köpet har du lärt dig något viktigt om 90-talet.


Läst 2004

Av violen - 22 april 2019 16:45

Flygt Torbjörn: Verkan *** En sak är säker, den här boken får inget augustpris. Den får knappt godkänt kände jag nu och då när jag läste den.......men! Trots den lite stumma stilen blev jag ändå intresserad av personerna. Åklagare har vi ju hört mycket om men aldrig fått komma inpå skinnet som i den här boken. Flygt försöker bygga upp en spänning som känns konstruerad men knappast trovärdig, säger t.ex grannar till varann typ såhär: "du är lika elak som jag hört", när de står i matkön på affären???? Är det inte sånt som viskas över häckarna??? Nåja, jag minns personerna efter flera dagar och då måste den ju få tre stjärnor i alla fall.......

För många personer, alla ska få komma till tals och gör det men ingen tillför nånting nytt, deras tankar kunde alla vara tänkta av en och samma person, så ett berättarjag kunde ha räckt.


Läst 2004



Av violen - 22 april 2019 16:45

Falkenland, Christine: Öde **(*) Falkenlands två tidigare böcker har gett mig kalla kårar, de har varit så utstuderat onda att jag väntade mig nåt liknande med den här. På ytan är den här boken inte alls så, den handlar om en kvinna som går i psykoanalys. Men på djupet handlar även den om ondska, religiös sådan. Oförsonlighet, skam, skuld, fördömanden. Och en förskjuten människa med sitt krossade olyckliga liv. Osökt går tankarna till Knutby, även om själva historien ter sig lite annorlunda så är det samma utfrysningsmekanismer som verkar ha slagit till där.......de kristna människornas utfrysning......
Varför det inte blir tre hela stjärnor beror på att inget riktigt slut finns, jag hade innerligen hoppats på mer ljusning för huvudpersonen, och kanske det ljusnade men det var bara sånt man fick komma på själv i så fall.......


Läst 2004



t.

Av violen - 21 april 2019 19:15

Drabble, Margaret :De sju systrarna**** En riktigt bra bok! Det är såklart en klar fördel om man vet vem Vergillius är och har man dessutom läst hans sånger måste den ju vara helt underbar, såvida man gillar sångerna förstås! För det är vissa avsnitt där Vergilius är mycket inblandad och det kan ju vara tröttsamt om man inte känner till nånting om karl´n i fråga.....Annars är den humoristiskt skriven med en undertext som ställer djupa frågor om vänskap och förmågan att inte förlora hoppet. En riktigt härlig bok för kvinnor 40++.......Och alla andra också!


Läst 2004

Av violen - 21 april 2019 19:15

Davidsen, Leif: De goda systrarna*** Davidsen är alltid läsvärd, så även denna gång. Ett intressant ämne, Danmark under andra världskriget. Händelser som i alla fall jag aldrig hört talas om. Och så det nya nuförtiden, Stasi! Såklart. Men lite nutidshistoria är aldrig fel, även om storyn var aningen tjorvig.


Läst 2004



Av violen - 21 april 2019 19:15

Ekman, Kerstin: En stad av ljus **** Sista delen av kvinnorna i staden. Den har tagit lite tid att läsa men den var lika bra som de andra tre. Fast att den drog ut så på tiden gjorde att jag inte riktigt mindes början. Jag rekommenderar att läsa alla böckerna efter varann på en gång (det kanske tar ett par månader men det är det värt, tro mig).

Läst 2005

Av violen - 21 april 2019 19:15

Ekman, Kerstin: Änglahuset**** Den är också i samma stil som Häxringarna och Springkällan och helt klart mycket läsvärd.

Läst 2004


Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards