Alla inlägg under april 2019

Av violen - 14 april 2019 20:30

McCall Smith, Alexander: Damernas detektivbyrå *** ????? Den här boken köpte jag i julklapp till min man för att jag så gärna ville läsa den.....och den har ju varit mycket omskriven. Jag läser ju ofta såna böcker just för att jag blir nyfiken. Och det var nyfikenheten som fick mig att läsa den klart. Det enda som jag kunde tänka mig har gjort den till en kultbok (?) är nog att den utspelar sig i Afrika, denna kontinent som fortfarande framstår som vild och vacker, men skrämmande. Och behållningen i boken är just det vilda och vackra, afrika helt enkelt. Gammalt och nytt blandas och damen som har detektivbyrån blir språkrör för alltihop. Däremot är mysterierna helt oväsentliga, på gränsen till banala.......Men som TV serie skulle den helt klart tillföra världen nånting nytt, det moderna afrika med hembygdsstuk!!! Därför ska du läsa den, för afrika i den!!!


Läst 2005



Av violen - 14 april 2019 20:30

McCall Smith, Alexander : Giraffens tårar *** Visst, jag läser den här också fast jag inte gett Damernas detektivbyrå speciellt mycket beröm. Men faktiskt så var den här lite bättre. Och det är ju Afrika som gör dessa böcker läsvärda, afrika som tittar fram mellan och i raderna........


Läst 2005




Av violen - 14 april 2019 20:15

Mayle, Peter: Hotel Pastis: *** En riktigt rar bok för omväxlings skull. Jag har läst författarens namn lite nu och då sista åren och fick för mig att jag skulle läsa nåt av honom. Och den här boken var som en romantisk komedi med två handlingar som plötsligt tangerar varann. Ja det var som att se en romantisk komedi på film, väldigt mysigt för stunden men ger inga varaktiga intryck! Ren avkoppling m.a.o Och det är väl inte att förakta....


läst 2005




Av violen - 14 april 2019 20:15

Márai, Sándor:Glöd ** Den är skriven på ett lite högtravande sätt som jag absolut inte gillar i vanliga fall men jag blev så fängslad av den att jag bara fortsatte att läsa.......det var rena njutningen och när var det så sist när man läste en bok???? Men så plötsligt blev den jättetrist och förutsägbar och jag var tvungen hoppa och sen blev det bara två i alla fall......


Läst 2005




Av violen - 14 april 2019 20:00

Mattson, Ellen: Glädjestranden ****

 


Faktiskt har jag länge velat läsa Mattson. Och så plötsligt, är hon invald i Svenska Akademin.
Så nu blev det än mer angeläget.

 

Glädjestranden är en glimrande bok. Med ett språk som just glimrar till på varje sida. Bitvis krasst som en fackbok om jordbrukslandskapet för länge sen. Bitvis med Toras skarpa tankar som inte tillåts sväva iväg i någon större sorg och saknad. Behärskning kanske. Och med en spänning som vibrerar under ytan hela boken igenom. Jag vill verkligen veta hur det går och önskar när jag läst sista sidan att Mattson skrev fortsättningar, men nej, varje bok är avslutad. 

 

Jag gillar Tora, när hennes mugg försvinner ropar hon:

 

Ingen får använda den utom jag, den är min, min!

 

Och hon springer ut, rymmer som det barn hon vid tillfället är. Och hon tänker tankarna:

 

Hon tänkte gå så långt att hon försvann. Hon skulle vänta gömd under en gran tills de kom för att leta efter henne och sedan locka in dem bland villegräset där de alla skulle gå förlorade, hela skogen ekande av rop när de sögs ner i mossen och föll över bergskanten och spetsades på vassa ekgrenar. Deras huvuden krasade som snäckskal när hon trampade på dem. sid 32

 


Hon söker efter moderns lukt men kuddarna är vädrade. Då blir hon galen och uppför sig så, tills någon låser in henne på rummet. 

Hon vände ansiktet ner i täcket och dömde dem alla till döden. [...] Men nästa morgon hjälpte hon pigorna att putsa koppar och silver... sid48

 


Sådan är hon och sådan fortsätter hon att vara. 

 

Mattson är en riktigt stor författare och jag undrar varför hon varit en sådan doldis. Nåja, det ändrar sig väl nu. 

 

Ett tips är att lägga början på minnet. För där finns gåtan - medaljongen. 

Av violen - 13 april 2019 17:45

Lundquist, Ulla Carin: Ro utan åror **** Den här boken har fått massor med beröm och jag trodde aldrig att den skulle leva upp till det. Men det gjorde den. Välskriven, med en lågmäld ton och en uppriktighet som får det att krypa efter ryggraden när man läser. Jag hade med mig den och läste på lasarettet medan jag fick järn och miljön kanske förstärkte känslan. Trots att jag lyckas känna en tacksamhet till livet för det mesta, måste jag erkänna att jag kände mig ännu mer tacksam när jag läst ut boken......Läs den! Livet blir aldrig detsamma efteråt.....

 

Läst 2005

Av violen - 13 april 2019 17:45

Lindqvist, Sven: Utrota varenda jävel.**** Den här boken har jag haft liggande länge och med jämna mellanrum har jag läst positiva reaktioner på den, men först nu har jag läst den och det berodde på att jag såg att författaren skrivit en ny bok om australiens aboriginer. Då tänkte jag att nu läser jag den......och jag blev helt fascinerad!!! såhär skrev jag på bokpris.com:
Utrota varenda jävel
Sven Lindqvists bok är en kombination av faktabok, essä ,reseskildring, och skönlitteratur. Den handlar om kolonialismen under slutet av 1800-talet och skildrar även författarens resa genom öknen i nutid.
Hur spännande låter det egentligen? Ok, inte spännande alls!
Men tror du att boken är en torr historiebeskrivning misstar du dig grundligt! Här får du veta framförallt två saker: hur rasismen uppstod i västvärlden och hur Joseph Conrads bok Mörkrets hjärta ska tolkas....
Vill du ha en total läsupplevelse föreslår jag att du först läser Mörkrets hjärta och sen Lindqvists bok......jag lovar dig oförglömliga timmar!
Det här är en bok som jag verkligen rekommenderar! Jag fick insikter i rasismens uppkomst som jag aldrig haft förut, rysliga insikter kan jag säga. Hur i hela friden kunde man tänka som man gjorde då????? Enligt Lindqvist var det mycket Darwins teorier om det naturliga urvalet som gav impulser till tankegångarna. Att de finns nu kommer sig naturligtvis av att de fanns då, historien finns fortfarande kvar, liksom inom många andra områden. Men läser man den här boken inser man att ett oerhört snedvridet resonmenang fick fäste och det har inte gjorts upp med det än........Lindqvist ska ha heder för att han gör ett försök!!!


Läst 2005

Av violen - 13 april 2019 17:15

Lindqvist, Sven: Terra Nullius **(*) Efter "Utrota varenda jävel" var jag väldigt nyfiken på den här boken. Men den var något av en besvikelse. Ok, man får veta en hel del om australiens historia och hur aboriginerna behandlats på det mest avskyvärda sätt, men sista delen flummade ut i en massa om konst och obegripligheter. Jag vet inte men det intresserade mig inte alls......


läst 2005

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards