Direktlänk till inlägg 16 maj 2019

Carlsson, Christoffer: Järtecken

Av violen - 16 maj 2019 13:15

Carlsson, Christoffer: Järtecken


När jag (för första gången faktiskt) läser Carlsson, påminns jag om varför jag ytterst sällan läser svenska deckare. Jag läser få deckare överhuvudtaget men när jag väl läser, (företrädesvis utländska) slås jag ofta av hur välskrivna de är.

Det tycker jag inte riktigt om Carlssons deckare. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad som fallerar, men dels vill han för mycket och dels lyckas han inte skildra det riktigt väl.

 

Visst, alla deckare (i alla fall de flesta) vill vara nutidsskildringar och ta upp aktuella ämnen. Men att precis allt ska finnas i samma bok blir lite väl nutidshistoriskt. Jag menar, Gudrun, Estonia, andra generationens invandrare, Afghanistan och det dialektala som kommit med böckerna från landets norra delar. Men nu försöker sig Carlsson på att sprida sina sörländska ord också. Det är bara det att när samma ord nämns för femte gången känns det lite tjatigt. Även om det säkert betydde mycket för Carlsson under uppväxten. För det är nog det allting handlar om, minnena från barndomsmiljöerna gör att det blir lite darrigt. Kanske att allt egentligen handlar om skogen och Gudrun. 

 

Trots allt läste jag ut boken och slutet var väl genomtänkt. Just i det fallet, skildringen av brottslingen och sorgen hos Isak är behållningen. Att känna sig som att vara född under en olycklig stjärna är inte roligare än såhär.

 

Jag gillade stoet Hedvig och mannen som var nörd på bilmärken. Och att historien var riktigt alldaglig = kunde ha hänt IRL. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av violen - Onsdag 13 mars 20:00

Ravn, Olga: De anställda ****   En både mystisk och egendomlig bok. Men jag gillar ju det lite oväntade så jag blev fast efter några sidor.    Det är en dystopi som rör vid något inuti en. Kanske för att det känns som att det här skulle kunna...

Av violen - Tisdag 12 mars 19:45

Widenfjord, Therese: Med bergens andetag ****   Vilken bra bok. Jag lyssnade på den och att så många timmar kan upplevas så korta är märkligt.    Jag gillar det mesta med den här boken. Ämnet, kärleken till skogen och hundar, det sociala ansl...

Av violen - Onsdag 6 mars 20:15

Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn ***   Jag har läst en del böcker av Virdborg, och tyckte så bra om flera stycken att han blev lite av en favoritförfattare. Men hans Mamma i soffan var inte så bra. Och nu har jag läst denna och känner mig rik...

Av violen - Onsdag 6 mars 20:15

Lagerlöf, Selma: Morbror Ruben *** novell   Ur samlingen "Osynliga länkar" läste jag den här novellen.    Jag valde den på måfå, men måste säga att den, likt det mesta av Lagerlöf, var lättläst och innehållsrik.  Jag kan känna igen den mora...

Av violen - Tisdag 5 mars 19:30

Lafon, Marie-Héléne: Källorna ****   Som vanligt en riktigt bra läsupplevelse.   Lafons böcker är föredömligt korta. För trots de få sidorna skildras ett helt liv. Ett våldsamt, tragiskt och sorgligt liv. Men nånstans slår skeendet plötslig...

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards