Direktlänk till inlägg 3 juli 2019
Juni månads läsning 2019
Starnone, Domenico: Väsen****
Boije af Gennäs, Louise: Verkanseld
Jessen Ida: Doktor Bagges Anagram **** (Ljudbok)
Ondaatje, Michael: Lyktsken ****
Tokarczuk, Olga: Spel på många små trummor ****
Franz, Eva: Sommarön
Indridason, Arnaldur: Skuggor över Reykjavik
Beckman, Åsa: Vänninekören (Ohj)
Liksom, Rosa: Överstinnan ****
Lihammer, Anna & Hesselbom, Ted: Solitairen
Messud, Claire: Den brinnande flickan ****
Mindre bra: Franz, Eva: Sommarön (Trodde den var nånting helt annat)
Ravn, Olga: De anställda **** En både mystisk och egendomlig bok. Men jag gillar ju det lite oväntade så jag blev fast efter några sidor. Det är en dystopi som rör vid något inuti en. Kanske för att det känns som att det här skulle kunna...
Widenfjord, Therese: Med bergens andetag **** Vilken bra bok. Jag lyssnade på den och att så många timmar kan upplevas så korta är märkligt. Jag gillar det mesta med den här boken. Ämnet, kärleken till skogen och hundar, det sociala ansl...
Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn *** Jag har läst en del böcker av Virdborg, och tyckte så bra om flera stycken att han blev lite av en favoritförfattare. Men hans Mamma i soffan var inte så bra. Och nu har jag läst denna och känner mig rik...
Lagerlöf, Selma: Morbror Ruben *** novell Ur samlingen "Osynliga länkar" läste jag den här novellen. Jag valde den på måfå, men måste säga att den, likt det mesta av Lagerlöf, var lättläst och innehållsrik. Jag kan känna igen den mora...
Lafon, Marie-Héléne: Källorna **** Som vanligt en riktigt bra läsupplevelse. Lafons böcker är föredömligt korta. För trots de få sidorna skildras ett helt liv. Ett våldsamt, tragiskt och sorgligt liv. Men nånstans slår skeendet plötslig...
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se