Alla inlägg under oktober 2019

Av violen - 2 oktober 2019 10:45

Schulman, Ninni: När alla klockor stannat

 


Det finns deckare som går efter deckarmallen. Och det finns deckare som lika gärna kunde vara en manifestation över missförhållanden i samhället. Lite gamla Pockettidningen R om någon minns.

 

Så är Schulmans sjätte bok i Hagforsserien. Här skildras fenomen i vår tid, ex vis utbrändhet/utmattning på ett inkännande sätt. Hon lyckas med att på några sekvenser verkligen synliggöra utbrändheten på ett sätt som knappt någon faktabok lyckats med. 

Dessutom tar hon upp något som sällan nämns nu för tiden, nämligen allas lika värde. Schulman lyckas åskådliggöra det inom ramen för deckarintrigen. Jag sväljer gång på gång när jag inser vad hon skriver om. Hon är modig Schulman. Här tar hon upp det många (politiker bl.a.) tänker, är människovärdet så viktigt egentligen? I alla fall behöver det inte gälla alla. Men som få säger rätt ut. 

 

Det här är ingen mysdeckare. Det här är vad deckare ska handla om, våldsam död och våldsamma mördare.

 

Jag gillar den mycket. 

 

 

 

 

Av violen - 1 oktober 2019 10:30



September månads läsning

 

 

Kushner, Rachel: The Mars Room ***

Bussi, Michel: Svarta näckrosor


Nour, Eva: De hemlösa katterna i Homs ****

Engdahl, Horace: De obekymrade ****

Olafsdottir, Audur Ava: Fröken Island ***

Boström Knausgård, Linda: Oktoberbarn ***

Olofsson, Elin: Herravälde ****

Palm, Anna-Karin: Septemberrosor **** novell

Wharton, Edith: Kvicksand **** novell

Palm, Anna-Karin: Älven **** novell

Enquist, Per Olov: Öknens alla blommor ****  novell

Mansfield, Katherine: Lycksalighet **** novell

Christie, Agatha: Diomedes hästar ** novell

Boye, Karin: Snäckorna *** novell


 

Bäst: Bussi, Michel: Svarta näckrosor en deckare som jag lyssnade på. Så intressant om Monet, och klurig! Flera andra var också bra men Bussis deckare glömmer jag inte.

Mindre bra: Christie, Agatha: Diomedes hästar 






Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards