Direktlänk till inlägg 17 januari 2022

Oscarson, Stina: Det perfekta plåstret

Av violen - 17 januari 2022 19:52

Oscarson, Stina: Det perfekta plåstret ****

 

Stina Oscarson är en ny bekantskap för mig. Den här boken med Greiderliknande nedslag i livet gav mig mycket att fundera på. Hon skriver utifrån ett slags medmänskligt rättviseperspektiv som inte synts i debatten på många år. Dessutom verkar hon vara en av dessa ovanliga poeter/författare som har koll på tidsandan. Oscarson har som exempel märkt att kyrkan/religionen/själens längtan/orden Gud och Jesus plötsligt (nåja det är väl drygt fem år sen jag började lägga märke till att det kommit tillbaka i litteraturen, film, tv, ja även i korsord!) är helt ok att nämna och referera till.

Oscarson skriver om människor hon mött

Kommer du att rösta i nästa val tror du? frågar jag

 

Det vet jag inte säger han

Det beror på. Tid och sådär.

Men jag anser liksom inte att röstningen är avgörande för samhället.

 

Och vad är avgörande då tror du? frågar jag

Jag tror säger han

 

Du vet att jag går runt i många kyrkor

Och jag märker att alla dessa rum som tidigare stått tomma

Fulla med spindelväv. Nu börjar dom fyllas

med människor

 

Det är något annat man saknar. 

 

Oscarson skriver om politik på ett opolitiskt sätt. Hon citerar Per Albin Hansson från 1928.

Det goda hemmet känner inga priviligerade eller tillbakasatta.

Inga kelgrisar och inga strykhans. Där ser icke den ene ner på den

andre. Där försöker ingen skaffa sig fördel på andras bekostnad.

Den starke trycker icke ner och plundrar den svage.

 

Oscarson citerar Sara Lidman

Sara Lidman

sökte hela sitt liv

efter orden som skulle kunna stoppa ett krig

hon var övertygad om att de fanns

och mot slutet av sitt liv sa hon

att det var vad hon sörjde mest

Att hon ännu inte

hittat

dem

 

Oscarson citerar sig själv på nästa sida

Jag söker ännu

 

Oscarson citerar en vän

Känner du till kintsugi? frågar en vän

Japansk reparationskonst

 

Istället för att kasta ett trasigt lerkärl

förgyller man sprickorna med guld

 

Gör dem till en del av kärlets historia

 

En bok för alla som söker efter (Jag citerar Zola) ett hörn av verkligheten sett genom ett temperament.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av violen - Torsdag 18 april 16:45

Galgut, Damon: I ett främmande rum ****   Eftersom jag redan läst två böcker av Galgut Löftet ( Bookerpriset) och Bedragaren, är jag positivt inställd redan innan jag öppnat boken. Det här är tydligen hans debut och jag gillar den, även om både L...

Av violen - Onsdag 17 april 23:30

Kawakami, Hiromi: Senseis portfölj ***   En egendomlig bok som jag lyssnat på. Är det en glimt av Japan det här? Eller är det en romantisk historia, som fokuserar på dryckesvanor och hur en relation mellan äldre man - yngre kvinna byggs upp?   ...

Av violen - Fredag 12 april 22:00

  Beskow: Flickornas katt *** novell     En smått absurd berättelse om just två flickors katt. Och eftersom den är skriven 1896 är den såklart riktigt gammaldags. Med meningar som:  Pojkarna hatade dockor . De tålde inte dockor ,  s
ade de...

Av violen - Fredag 12 april 22:00

  2024 Novellresan Ugglan & boken Novellresan      Ugglan skriver: Under 2024 kommer jag att bege mig ut på en novellresa, och du får gärna följa med! Varje månad har sitt eget resmål, och jag tipsar om noveller du kan ...

Av violen - Måndag 1 april 13:15

Månadsläsning mars  2024 Lafon, Marie-Héléne: Källorna ****Lagerlöf, Selma: Morbror Ruben *** novell Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn ***Widenfjord, Therese: Med bergens andetag ****Ravn, Olga: De anställda ****Arvola, Ingeborg: Kniven i elden *...

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards