Inlägg publicerade under kategorin Allmänt
Läsutmaningar i maj,
mer detaljer att läsa längre ner
Theresan Pamuk, Orhan: Den vita borgen
Bokcirkel för alla Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson (Ljudbok)
Lyran Boktjuven, Fem svarta höns, Att tro på mister Pip
Deckare hos lillaO Knivsliparen av Bo R Holmberg
Skrivande svenskor Maria Sandel: Droppar i folkhavet
Bokcirkel online Liftarens guide till galaxen
Bibliophilias afrika Calixthe Beyala: Ännu talar träden
Bokustoppen Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson (ljudbok)
Blonde/SR SR bokdiskussion om Blonde!
--------------------------------------------------------------------------
Theresans Nobelpristagareutmaning 2010
01-03 Gordimer: Min sons historia
04-06 Pamuk, Orhan: Den vita borgen tänkte jag läsa april till juni. Om det finns tid över skulle jag också vilja läsa Snö eftersom jag äger den. Men i första hand Den vita borgen.
-----------------------------------------------------------------------------------
Bokcirkel för alla nya varje månad
01 Borta bäst.
02 Boktjuven
04 Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Shaffer
Konsten att leva innerligt av Ann Lagerström och Ted Harris
05 Hundraåringen.........
-----------------------------------------------------------------------------------
JordenrunthosLyran lista
02 Stalins kossor, (Aprils frusna blommor) Bröllopet
03 Krigets skola, Persepolis, Hur man botar en fanatiker
04 Den indiske tolken, Mardrömmen, Människornas jord
05 Boktjuven, Fem svarta höns, Att tro på mister Pip
Den indiske tolken blev kvar från april, men den lägger jag under sommaren. Det är ju bra med uppehåll, då hinner jag läsa ikapp och även läsa annat.
Maj är vi i Oceanien:
Boktjuven har jag redan läst, men Fem svarta höns ska jag absolut läsa! Nevil Shute var ju en av mina favoritförfattare under min ungdom, mycket pga boken På stranden som var en av mina absoluta favoriter, jag har säkert läst den 10 ggr. Och funderar på att läsa den en gång till i sommar!
Ok har läst Fem svarta höns och nu är allt förändrat!
Att tro på mister Pip har jag absolut tänkt läsa nån gång, det bevisas av att jag faktiskt köpte den för ett tag sen. Om det blir nu återstår att se men jag ska försöka.
06-07-08 Uppehåll: Den indiske tolken,
-----------------------------------------------------------------------------------
Deckare hos lillaO lista
01 Östlundh, Håkan: Släke
02 (En röd hjältinnas död) Ohlsson, Kristina: Askungar
03 ( Edwards Martin: All the lonely people) Taylor, Andrew: Det blödande hjärtat
04 ( SigurdardottirYrsa (läst alla) French, Tana: Till skogs
05 (Meyer Deon Död i gryningen Läst ) Knivsliparen av Bo R Holmberg Istället för Död i gryningen av Deon som jag redan läst tar jag in den sjunde delen av Bo R Holmbergs Morellserie, Knivsliparen. För dig som aldrig läst något om Morell av Holmberg föreslår jag att du börjar med Liemannen,sen vill du säkert läsa alla sju efter det. Då får du dem i kronologisk ordning även om de går utmärkt att läsa fristående.
06
( I de lugnaste vatten Läst)Sten Viveca: I den innersta kretsen
Billingham, Mark : Sömntuta
07
Cleeves Ann: (Svart som natten Läst) Blå gryning
(Jungersen, Christian: Undantaget Läst)
08
(Bernuth, Christa: Läst alla)
O´Brien, Maureen: Döden inpå livet
09 Gilek, Elisabeth: Jessica Jungs saknad
10 Fransson, Ramona: Dyrbar kärlek (el. resurs?)
11 Buthler/Örhlund: Mord.net.
12 (läst de två första Hedström, Ingrid: ) Under jorden i Villette
-----------------------------------------------------------------------------------
Skrivande svenskor hos Ett hem utan böcker,
01-02 Selma Lagerlöf Herr Arnes penningar
03-04 Elin Wägner: Pennskaftet
05-06 Maria Sandel: Droppar i folkhavet vill jag läsa men eftersom den är puts väck på biblioteket avvaktar jag och ser om den dyker upp. annars blir det Sandels andra bok, Virveln.
-----------------------------------------------------------------------------------
http://www.bokcirkelonline.com/ nya varje månad
01 Alex, Schulman: Skynda att älska
02 Marsden, John: I morgon när kriget kom
03 Ajvide Lindkvist, John : Pappersväggar
04 Adichie Chimamanda Ngozi: En halv gul sol
05 Adams Douglas:
-----------------------------------------------------------------------------------
Bibliophilias afrika lista + 100 vägar till Afrika
Jag läser de jag får tag på eftersom, följer inte veckoupplägget.
1Midaqqgränden
2 Främlingen (redan läst, omläsning eller ev Frihet jämlikhet brodermord?) Lämnar den då det finns så mycket annat att läsa
3 Mernissi Fatima : Drömmar om frihet
Jag följer ju inte slaviskt de böcker och veckor som bibliophilia har valt för sin afrikautmaning så därför stämmer det inte riktigt men Allah gör som han vill läser hon v13-15 så det passar ju bra här i början av april.
4 Allah gör som han vill: Ahmadou Kourouma
Förändringar Ama Ata Aidoo finns med i Lyrans utmaning i höst så jag väntar till dess med att läsa den. Istället hoppar jag till
5 Calixthe Beyala: Ännu talar träden
--------------------------------------------------------------------------------
Bokustoppen hos Paula innebär
Läser en av topptre böckerna månaden efter.
02 bok från januari: Wahlberg, Karin: Sigrids hemlighet
03 bok från februari: Alex, Schulman: Skynda att älska
04 bok från mars:Grebe, Camilla & Träff, Åsa: någon sorts frid
05 bok från april: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson (Ljudbok)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dessutom kommer jag att försöka hänga med i SR bokdiskussion om Blonde!
Så här ser vår plan ut för att ta oss igenom Blonde.
Vi följer bokens egna indelningar. Sidhänvisningarna gäller pocketutgåvan av Blonde, översatt av Ulla Danielsson.
Till första träffen 12/4 har vi läst: Prolog + Barnet. Tom sidan 123.
Till andra träffen 19/4 har vi läst: Flickan. Tom sidan 262.
Till tredje träffen 26/4 har vi läst: Kvinnan. Tom sidan 425.
Till fjärde träffen 3/5 har vi läst: "Marilyn". Tom sidan 712.
Till femte och sista träffen 10/5 har vi läst: Senare i livet. Hela boken! 862 sidor.
Kommer jag att fixa det månntro?????
Skytte, Göran: På väg***
Läste ju tidigare Skyttes Omvänd. Det här är fortsättningen. och visst, Skytte är fortfarande ärlig och uppriktig i det han skriver. Eller förkunnar kanske man kan säga. För nu har han blivit en förkunnare av kristendomen.
I förra boken skildrade han mycket av sitt sökande. Nu har han s.a.s sökt klart. Och han skärper tonen gentemot de som inte gjort det.
Fortsätter Skytte såhär är jag rädd att nästa bok kommer att närma sig en fundamentalistisk ton. Än tar han inte ställning för den ena eller den andra samhällsföreteelsen utifrån Bibelns ord, han håller sig till de fundamentala kristna sanningarna om treenigheten, viljan att själv bli en bättre kristen, sina tillkortakommanden osv, men han är snubblande nära att komma dit där vilka som är vi och dom lätt kan bestämmas av den som vet.....från talarstolen. och då blir han helt ointressant plötsligt.
Jag är förtrollad av en gränd! Midaqq-gränden!
Eftersom jag, som vanligt, inte läste baksidestexten innan, eller någon recension eller vad som helst om boken, visste jag inte vad som väntade mig. Jag sögs direkt in i gränden och har inte hittat ut än! Även om Hamida, som innehar huvudrollen vilket jag inte förstått förrän nu 3/4 in i boken, hittat ut är jag kvar.
Boken är den första i Bibliophilas Afrika läsutmaning men kommer även så småningom i Lyrans jordenruntutmaning i november. Jag är verkligen glad över dessa läsutmaningar som får mig att lämna gamla invanda läsmönster och upptäcka nya författarskap hela tiden!
Jag läser ut och återkommer!
Karlsson, Sven Olov: Amerikahuset ** Nej men vad har hänt! Den här boken var ju riktigt dålig, början var iofs ok och jag läste med intresse försöket att beskriva 80-talet. Men sen blev det ju bara svammel av det hela.....
De bästa partierna är ju helt klart när förfäderna ska beskrivas, det som var styrkan i Italieren kommer fram då, ömsintheten, förståelsen. Prologen förstod jag inte alls, boken handlade alltså om något som jag inte alls upptäckt.......
Nej, jag blev besviken, Karlsson gapade över alldeles för mycket i den här boken: Han har ju gett ut en bok med gamla hus och den skulle jag tro är fascinerande, kanske han skulle ha fokuserat enbart på titeln, Amerikahuset och låtit allt utspelas där? Som en slags Berlinerpopplarna light!? Det glimtar till ibland men inte tillräckligt ofta för att jag ska ge en trea tyvärr.
Sen en petitess men något som jag retade mig på: De hade till och med förlovat sig, faktiskt samma februarikväll som bröderna Herrey vann i Luxemburg. Ok, jag är petig men Eurovision gick faktiskt i maj det året, det var svenska uttagningen som gick i februari. Ett litet sök på Google hade rättat till den fadäsen.
Jag hoppas Karlsson lyckas bättre nästa gång då Italienaren verkligen var en bra bok, så han kan ju skriva, det är uppenbart.
Läst 2009
Läser hos Butter tar ordet: 10 berättelser om när världen går under. De jag läst på den listan är är På stranden av Shute och Väggen av Haushofer.
På stranden läste jag i min ungdom ett antal gånger, på den tiden läste jag om massor av böcker eftersom inget bibliotek fanns i närheten. Länge var det den bästa bok jag läst.
Det jag minns mest var datamaskinen (? fax ?) som sände trots att ingen borde finnas där. Jag avslöjar inte hur det gick men den scenens upplösning var så kuslig, trots att den var en idyll att jag ryser nästan nu när jag tänker på den.
Väggen är ju helt annorlunda, sägs vara miljötänkande och jag måste tillstå att den är verkligen egendomlig. Lite fantasy över den trots att den är väldigt realistisk skriven. Och är det jordens undergång eller bara en skärva av jorden? Jag tycker i alla fall att den var utomordentligt bra. Blev tipsad om den redan när den kom men det är inte så länge sen jag läste den. Köpte den på Myrorna med sladdrigt omslag. Fanns inte att låna har jag för mig.
Jag rekommenderar faktiskt båda två om man vill läsa lite undergång light.
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se