Inlägg publicerade under kategorin Lästa böcker 2016

Av violen - 3 januari 2016 00:11

   Modiano, Patrick: På den förlorade ungdomens café ****


Eftersom 2016års första bok var en av Modiano, var den såklart lysande. Även om andra av honom lyst ännu mer så läste jag den här med samma intresse som vanligt.

Modiano sägs skriva samma bok hela tiden, men meningarna skiftar i varje berättelse:


Jag hittade på en ursäkt för att börja springa. På torget var alla ljusskyltar släckta, till och med Moulin-Rouges. Jag lät mig uppfyllas av ett rus som alkohol eller snö aldrig kunde ha gett mig. Jag gick uppför backen fram till Château des Brouillards. Jag var fast besluten att aldrig mer återse gänget från Le Canter. Senare har jag känt samma rus varje gång jag brutit kontakten med någon. Jag var verkligen mig själv bara när jag flydde. Mina enda goda minnen är minnen av flykt. Men livet tog alltid överhanden igen. sid 79



Eftersom Modiano har seglat upp som en författare jag vill läsa allt av, investerade jag i denna bok

   gare-dausterlitz-en-bok-om-patrick Modiano.

Modianos böcker är ju tunna så kanske kanske jag någon gång kan läsa om och hämta information från denna bok. Det lilla jag läst var verkligen intressant, fortsättning följer alltså.



Lästa:
Modiano, Patrick: De dunkla butikernas gata ****
Modiano, Patrick: På den förlorade ungdomens café ****

Modiano, Patrick: Dora Bruder ****

Modiano, Patrick: De yttre boulevarderna ****

Modiano, Patrick: Lilla smycket ****

Modiano, Patrick: Nätternas gräs ***


Ännu olästa:
För att du inte ska gå vilse i kvarteret
Bröllopsresa
Place de l'Étoile
En stamtavla
Horisonten



Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards