Inlägg publicerade under kategorin Lästa böcker 2019

Av violen - 16 januari 2019 20:30

Carrol, Lewis: Alice i underlandet ****

 


Det finns en del klassiska böcker som jag faktiskt inte läst. Som ex.vis den här, Alice i underlandet. Och jag måste verkligen rekommendera den väldigt mycket. Den är helt enkelt galet absurd, och dessutom riktigt rolig. Jag skrattade flera gånger om, och siktar nu in mig på att se en av filmerna.


Har du inte läst den så gör det. Du kommer verkligen att gilla den!


Läst 2019

Av violen - 14 januari 2019 22:00

   Aljochina, Maria: Riot days ***

 

Aljochina beskriver Pussy Riot på detta sätt:

"Vi inspirerades av Riot Girrrl rörelsen. (se * min anm). Vi kallade oss för Pussy Riot för att det första ordet frammanar en sexistisk attityd gentemot kvinnor: mjuka, passiva varelser. Och vår "riot"  (se ** min anm) är ett svar på den attityden. Vi protesterade mot ojämlikhet mellan könen. Vi ville skapa bilden av en anti-fascistisk superhjälte, så vi behövde bära masker." sid 112 

 

 


Dagbok från fängelset kunde den här boken ha kallats. Och det var såklart intressant att läsa om Aljochinas år som fängslad och vad som hände och hur hon stod pall och lyckades ordna sitt eget "enmansriot" därinne och åstadkomma förändringar för både sig själv och andra. Men hon var också illa omtyckt hos vissa fångar, och allt skildras på ett intensivt sätt som jag inte tror jag läst förut.


Jag såg naturligtvis bilderna på TV från kyrkan och bilderna från rättegången. Och boken börjar också där, med kyrkan och förberedelserna och tiden på flykt efteråt. Och sedan rättegångnen och straffen.Tre anklagade blev två fällda men Aljochina riktar inga anklagande ord till den som lämnade gruppen. Aljochina framstår fast i sin övertygelse och att hon tar sitt straff. Vad gjorde henne så övertygad, så politiskt medveten? 


Det jag verkligen saknar är en bakgrund, varför gick dessa människor samman med sin vision? Var de inspirerades framgår, men inte klart, jag fick rådfråga Wikipedia*. Kanske det kommer klarhet i en ny bok längre fram.



 

*Riot grrrl är en feministisk undergroundrörelse inom punkrocken som uppstod i början av 1990-talet, som en reaktion mot de mansdominerade punkbanden som då var populära. 

Texterna inom riot grrrl-musiken behandlar ofta ämnen som sexualitet, våldtäkt, misshandel mot kvinnor i hemmet och kvinnofrigörelse. Kvinnofrigörelsen handlar om att kvinnorna ska få mer rätt att uttrycka sig i samhället

wikipedia

** riot betyder upplopp

 

Av violen - 3 januari 2019 09:45

  Montelius, Martina: Främlingsleguanen ***

 


När jag läste Ibland är man lessen, ibland är man glad blev jag så positivt överraskad att jag efter det velat läsa mer av Montelius.

Den här boken var inte fullt så bra men bra nog. Eller annorlunda nog.

Montelius skildrar, på ett märkligt fantasifullt sätt, ett barns utsatthet. Hur det håller fast vid sin leguan som en vän. Och till slut går det inte längre.


Det skulle också kunna vara en dement eller utmattad persons upplevelse av omvärlden (?). Fragment som upplevs som verkliga men är det verkligen det? och ibland glimtar ord från ett friskt liv fram och imponerar på läsaren. 


Hursom är Montelius i huvudpersonens hjärna och kikar in. Och det är intressant.


Läst 2019

 

Av violen - 2 januari 2019 19:30

   Haushofer, Marlen: 18 noveller ***

 

De 18 novellerna i Haushofers novellsamling lämnar mig förvånansvärt likgiltig.

Jag köpte boken för att kanske äntligen få få tillgång till något i Hashofers inre karta.


Det är 18 noveller och tyvärr fastnar nästan ingen i minnet direkt utom möjligen den första Den vackra Melusine och det kan bero på att den inte går att motstå om man liksom jag är kattälskare.

Men när jag läser de får ord som jag antecknat om varje novell som sammanfattning kommer en del tillbaka. 

Det är ord som: övervinna orättvisa, otack är världens lön, skam bikt lättnad, det oväntade ger hjälp, lättsinnig, drömmar. Osv. Osv. 


I en av novellerna finns en farmoder som yttrar följande:

[...] hon hatade piprök, alkohol och spelkort som sina personliga fiender och var innerst inne övertygad om att män i allmänhet hade blivit kvar på ett lägre stadium i mänsklighetens utveckling. Man måste uppbringa ett oändligt tålamod med dem. sid 63

Det är väl det närmaste ett feministiskt (?) uttalande som boken rymmer.


Novellerna är inte ljusa, det är skam och skuld, död och sjukdom, mobbing och försumlighet. Det är kanske därför jag inte kan  minnas dem. Boken är ändå läsvärd och själva känslan av innehållet ger en doft av Väggen som ju är Haushofers mästerverk.

Ett råd är att läsa några noveller nu och då. Jag tog alla på raken och det gav inte tid till reflektion.


Läst 2019

Av violen - 2 januari 2019 17:00

  Sundström Lindmark Anna & Widmark,  Elisabeth: Vi skulle segla runt jorden

 


Psykisk ohälsa är så viktigt att skriva om. Men det är tungt att läsa om konsekvenserna när det går så långt att människor inte vill/orkar/förmår leva längre.

Konsekvenserna för de som blir kvar.


Denna grafiska roman är svår men ack så bra att den finns. Många ungdomar får här hjälp att sätta ord på sina känslor.

Och även vuxna.


Läst 2019


Av violen - 2 januari 2019 16:45

  Wisti, Kent: De tillhöriga ****

 

Vi frågar oss lite för ofta varför människor inte kommer till våra gudstjänster. Svaret kan inte vara annat än att de har bättre saker för sig. sid 81

 

 Wisti närmar sig kyrkan med öppet sinne och stor förståelse för dess problem. Hans korta komiska meningar som han annars levererar med odefinierbara gubbar bredvid, säger ingenting om hans allvarliga sida. Den sida som kommer fram i den här boken. 


Emellanåt blir det lite andligt = inte så kul för den som inte riktigt kan terminologin i teologin. Det talar för att boken vänder sig mest till de kyrkan trogna. (Även klassificeringen, Cj visar detsamma.) Men sen kommer en skarp insikt om hur det skulle kunna bli en bättre kyrka, som når fler och fler. Och det kan ju alla ha synpunkter på.


Jag gillade den här boken för Wisti pekar på flera saker som jag håller med om. (alltså är det han skriver bra ;-)


För visst har han rätt när han håller fram den enkla åsnan före de höga hästarna?

De höga kyrkliga hästarna har aldrig fått plats på sjukhus, universitet, fängelser eller regementen. Man är en gäst och främling. Missionen är en fråga om attityd. [...] rider man bäst på åsnor. sid 84

 

 

 Wisti har skrivit om att svenska kyrkan måste dö här

 

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards