Direktlänk till inlägg 6 mars 2011
Eftersom sommarkatalogen från SvB snart kommer skyndade jag mig att skriva upp de böcker som jag sen tidigare markerat i vårens böcker.
Jag brukar aldrig hinna läsa alla jag antecknat men några blir det nog.
Fetstil är lästa
Överstrukna lämnade
Inom () finns ej på biblioteket
Adichie, Chimamanda Ngozi. | Det där som nästan kväver dig |
Aubenas, Florens | Kajen i Ouistreham |
Bergqvist, Elaine | Snacka snyggt |
Claude Izner | Mysteriet på Père-Lachaise |
Claudel, Philippe | Monsieur Linh och den lilla flickan |
(Engström, Magnus | Luftspår) |
Gallant, Mavis | Från det femtonde distriktet |
Hedström, Ingrid | Blodröd måne över Villette |
Hjort Elisabeth | Hängivelsen |
Koontz, Dean | Donatorn |
Krauss, Nicole | Det stora huset |
(Laajarinne, Jukka | Mumin och tillvarons gåta) |
Larson, Åsa | Till offer åt Molok |
Lundgren Åke | Berättelsen om burk-Curt |
Meyer, Deon | Tretton timmar |
Mouzat, Virgine | Ingen riktig kvinna |
Nicholls, David | En dag |
(Schönström, Rikard | Olikhetens region och andra essäer) |
Sem-Sandberg Steve | Tre romaner |
Ström, Eva | Den flödande lyckan |
Swärd Ann | Till sista andetaget |
Syréhn | Glas och aska |
Söderlind, Therese | Norrlands svårmod |
Temple Peter | Sanning |
(Uddenberg, Nils | Själens schamaner) |
(Wallrup Erik | Försoningen) |
Kjérsen Edman: Lena | Böcker som samtalar |
---------------------------------------------------------------------------------
Diverse boktips som strömmar in. Här norska.
Jan Kjaerstad: skriver originella, underfundiga, otroligt välplanerade och snyggt genomförda romaner. Allra bäst gillar jag Tecken till kärlek som kom i svensk översättning 2002.
---------------------------------------------------------------------------------
- "När man väntar sig en man" - Christina Doctare / äldre
Börje Lundberg och Ammi Bohm Bildjournalen /hösten 2011
Frihet" - Jonathan Franzen. Utkommer 19 augusti
Wahlberg Karin: Med liv och lust **** Äntligen fick jag läsa fortsättningen på historien om Sveriges sjukhushistoria. Jag låg ofta på sjukhus i min barn och ungdom, och har med intresse följt Wahlbergs serie. Och känt igen mig här och var. ...
Arvola, Ingeborg: Kniven i elden **** Mycket läsvärd bok. Fick Bragepriset 2022, och det förstår jag. Det var inte länge sen jag lärde mig ordet kväner, och här förekommer det ofta. De norraste delarna av skandinavien skildras både brutalt oc...
Ravn, Olga: De anställda **** En både mystisk och egendomlig bok. Men jag gillar ju det lite oväntade så jag blev fast efter några sidor. Det är en dystopi som rör vid något inuti en. Kanske för att det känns som att det här skulle kunna...
Widenfjord, Therese: Med bergens andetag **** Vilken bra bok. Jag lyssnade på den och att så många timmar kan upplevas så korta är märkligt. Jag gillar det mesta med den här boken. Ämnet, kärleken till skogen och hundar, det sociala ansl...
Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn *** Jag har läst en del böcker av Virdborg, och tyckte så bra om flera stycken att han blev lite av en favoritförfattare. Men hans Mamma i soffan var inte så bra. Och nu har jag läst denna och känner mig rik...
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se