Alla inlägg under december 2016

Av violen - 29 december 2016 18:45

   Boström Knausgård, Linda: Välkommen till Amerika ****

 


Det känns precis som att jag har läst den här boken tidigare, om jag ser till innehållet. Nu vet jag ju att det flickan är kallas introvert, traumatiserad, ångestfylld. Energisparande. Det har jag inte alltid vetat.


Ord som inte kommer ut sparar energin inne i personen. Ingen kan anklaga en tyst för sina ord. Allt man säger får man ångra. Sådana insikter gör en tyst, men orden finns ändå kvar inuti en.

Som sagt, jag känner igen historien även om titeln helt förde mig bakom ljuset. Det är språket som är nytt, annorlunda, tungt som en humla men flyger lätt som en sorgfjäril.

För det är sorgligt men ändå hoppfullt. Visst är det? Snälla?

Den här boken vann inte augustpriset, men kunde ha gjort det, den är riktigt bra.

Av violen - 20 december 2016 16:30

   Hjertzell, Maja: Vad gör man inte ****

 

En riktig bladvändare var det här. Lästes med stor behållning. Väldigt bra skriven. Jag förstår inte riktigt hur Hjertzell bär sig åt men med små medel lyckas hon med konststycket att göra gestalterna levande. Göra deras inre trauma synligt i deras yttre leverne. 


Den är något av en deckare, våldsam, sorglig och plågsam. Men ändå, det kommer att ordna sig.


Som vuxen förstår man både berättarteknik och hur allt löser sig, men jag tycker ändå att det här är så pass realistiskt att ungdomar som läser den borde ha möjlighet att ventilera den. Eller så är jag för gammalmodig som tar de här drabbade ungdomarna till mitt hjärta?


Läst 2016

Av violen - 18 december 2016 22:30

      McKinty, Adrian: Kall, kall jord ***

 


Två förtjänster hade den här deckaren, dels utspelade den sig kring Dublin i början på 80-talet, dels reddes allt ut på slutet. Jag fick lära mig en del om IRA och omständigheterna kring svältaktionerna och bomberna och det skräckvälde som fanns på den tiden. Dessutom en genomtänkt karaktär som levde som katolik bland protestanter. Bara det var ju lite intressant.

Själva morden var föga intressanta dock, men som sagt reddes allt ut på slutet, så det gjorde inte så mycket att jag inte hängde med där.

Kort sagt en läsvärd deckare, spännande i början men mest våldsam i slutet. Lite humor piggade upp också.


Läst 2016


Tack Modernista

Av violen - 13 december 2016 15:45

  Wolff, Lina: De polyglotta älskarna ***

 


Ja, jag har läst den nu, årets Augustpristagare. 


För det första var språket otroligt, det liksom svävade fram och innebar ingen påfrestning alls. Jag har inte läst någon av författarens två andra romaner, men jag föreställer mig att det är något av Wolffs signum. 

För det andra hade jag heller inga problem med personerna, det var alla på vart sitt vis, både egendomliga och uppklarnande allt eftersom. 

För det tredje förstod jag tyvärr inte vad essensen av innehållet är. Vilket är ovanligt för ett Augustpris.

Kanske är det helt enkelt ett sätt att lyfta den sexifiering som råder idag, att låta de av samhället föraktade ändå ta del av lusten, att den fortfarande kan finnas i betraktarens öga. Samtidigt som den är så viktig att om den inte bekräftar en kan den förgöra en.

På det sättet befinner sig innehållet på ett djupt plan, skapat för den intelligentia som behärskar alla koder och ord som polyglotter. Säkert helt i Augusts anda.


Men den gör ett avsteg från den genuina Augustprisboken, vilket även fjolårets Kemiribok gjorde till viss del.

Är det bra eller dåligt, tillfälligt eller kommit för att stanna? Jag vet inte. 



Läst 2016




Av violen - 9 december 2016 15:30

   Persson Giolito, Malin: Störst av allt ***

 


Precis som Händelser vid vatten av Kerstin Ekman på sin tid benämndes gå under deckargenren och vann Deckarakademins pris, har Persson Giolito råkat ut för samma sak. Skillnaden är väl mest att Persson Giolito säger att det är så medan Ekman inte riktigt håller med om det. Och att Ekman dessutom fick Augustpriset för sin roman. Det visar att Händelser vid vatten är en genreöverskridande roman, något jag inte fattade förrän jag läste den under "ordnade former", littvet. Sen dess har genrebiten intresserat mig mycket.


Därför inser jag att Störst av allt är så bra ( jag tycker verkligen det nämligen) och hyllad av de flesta, just pga ett innehåll som spänner över olika genrer. För vad är det som händer:

en samtidsroman (speglar de där rikaste av de rika),

en psykologisk roman om en psykopat(er) eller kanske tom narcissist(er) som skapar ett så osunt och skadligt beroende att jag blir bara sorgsen

psykisk ohälsa (som ingen ser)

droger en masse (ungdomarna dricker mindre alkohol, hurra. Men hallå, de tar visst annat i stället? Visste inte det) 

En bildningsroman (avslöjar inte hur här)

rasism såklart, (ständigt aktuellt i debatten och böckerna)

Vänskap (för visst finns det en fantastisk väninna här? Eller?)

Och så en väl skildrad rättegång som håller ihop spänningen i boken ändå till slutet. Riktigt bra måste jag säga. 


Men det som gav starkast intryck var ändå skildringen av Marias liv, hur det var och blev. 


Självklar julklappsbok! 

Om man bara vill se nutiden i vitögat. 


Läst 2016

Av violen - 5 december 2016 17:00

   Strömquist, Liv: Uppgång & fall ***

 

Ja till Liv gav verkligen mersmak men nu tror jag att inspirationen tryter lite för Strömquist. Det bitska ironiska träffsäkra nedslagen i nutiden finns liksom inte riktigt. Synd på så viktiga och upplysande tankar som Strömquist har. De går inte fram. 


Läst 2016

Av violen - 1 december 2016 09:00

Lästa böcker november 2016


      
        


          

                      

       
        
     
 
         
     

  





      
         

      

 

Lihammer, Anna: Där gryningen dröjer ***

Atwood, Margaret: Den frystorkade brudgummen ***

Jonsson, Magnus: Mannen som lekte med dockor  **

Sundin Asp, Ida: Idag vet jag inte vem jag är ****

Tichý, Andrzej: Eländet ***

Schulman, Alex: Glöm mig ****

 


Bäst: Schulman, Alex: Glöm mig  Som han skriver!

Mindre bra: Jonsson, Magnus: Mannen som lekte med dockor  ** nej, fick ge upp.


Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards