Alla inlägg under december 2013

Av violen - 31 december 2013 22:00


Lästa böcker december 2013



                            
                  

 



Australien berättar: Drömtidens framtid. ***

Persson, Leif G W: Den sanna historien om Pinocchios näsa ** (mp3bok)

May, Peter: Svarthuset ***

Tan, Shaun: Sommarregler ***

Deck, Julia: viviane élisabeth fauville ***



Bäst: Faktiskt ena deckaren, Svarthuset.

Mindre bra: Andra deckaren, Den sanna historien om Pinocchios näsa ** (mp3bok)

Av violen - 31 december 2013 13:30


Lästa böcker 2013 / de med fet stil sticker ut.

  1. Abirached, Zeina: Svalornas lek ***
  2. Adler-Olsen, Jussi: Fasanjägarna ***
  3. Andersson, Lena: Egenmäktigt förfarande - en roman om kärlek ****
  4. Anna Starobinets: Den levande ****
  5. Anyuru, Johannes: En storm kom från paradiset. ****
  6. Australien berättar: Drömtidens framtid. ***
  7. Backman, Fredrik: En man som heter Ove ***
  8. Bauer, Belinda: Betraktaren ***+
  9. Boianjiu, Shani: Det eviga folket är inte rädda ****
  10. Boström-Knausgård, Linda: Helioskatastrofen ****
  11. Bowen, James: Gatukatten Bob ***(+)   Qdfjb
  12.  Brun, Jonas: Skuggland ****
  13. Bäckman, Peter: I saknaden föds hatet ***
  14. Dahlgren, Eva F: Det här är inte jag ****
  15. Davis, Lydia: Samarbete med fluga ****
  16. Deck, Julia: viviane élisabeth fauville ***
  17. Drakulic, Slavenka: Katt i Warszawa ****
  18.   Eder, Karl: Gale ***
  19. el-Saadawi, Nawal: Törst ***
  20. Englander, Nathan:Vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank ***
  21. Enquist, P-O: Liknelseboken ****
  22. Flynn, Gillian: Gone girl ***
  23. Foenkinos, David : Nathalie: en delikat historia*** (mp3)
  24. Granta:1, Gränser ****
  25. Grebe, Camilla/Leander- Engström,Paul: Dirigenten från St Petersburg ***+
  26. Griffiths, Elly: En orolig grav ***
  27. Grisjkovets, Jevgenij: Floder ***
  28. Grjasnowa, Olga: Ryssar är såna som gillar björkar ****
  29. Hermele, Vanja: In som ett lamm, ut som en tigrinna ****
  30. Holmberg, Bo R: Bedragarna ****
  31. Hållander, Marie: Tjänster i hemmet ***
  32. Indridason, Arnaldur: Den stora matchen ***
  33. Jacquemot, Nicolas: Kreativitetskoden *** ( Doebb)
  34. Jansson, Tulsa: Du har svaren ***
  35. Johansson, Kerstin: Nutida kinesisk litteratur ****
  36. Josefsson, Dan: Mannen som slutade ljuga**** (Oer-c )
  37. Karlsson, Sven Olov: Porslinsfasaderna ***
  38. Keret, Edgar: Åtta procent av ingenting ***
  39. Kina berättar: Solskenet i munnen ***
  40. Küchen, Maria: Tiden *** Novell/Novellix
  41. Kärnborg, Ulrika: Mammalia *** (novell)
  42. Lagerkvist, Pär Den svåra resan. ***
  43. Lang, Maria: Mördaren ljuger inte ensam ***
  44. Le Clézio, Jean-Marie Gustave: Pawana ***
  45. Leandoer, Kristoffer: September ***
  46. Levlin, Kurt: I en av gungorna sitter Anna ***+
  47. Liksom, Rosa: Kupé nr 6 ****
  48. Lindgren, Astrid: Britt-Mari lättar sitt hjärta ***
  49. Lindström, Merethe: Saknade ***
  50. Lundberg, Patrik: Gul utanpå ****
  51. Läsandets lust och magi ****
  52. Malmsten, Bodil: Och ett skepp med sju segel och femti kanoner ska försvinna med mig *****
  53. May, Peter: Svarthuset ***
  54. McCall Smith, Alexander: Limpopos akademi för privatdetektiver **
  55. McEwan, Ian: Uppdrag Sweet Tooth *** (Mp3)
  56. Moggach, Lottie: Kyss mig först ***
  57. Munro, Alice: Brinnande livet ****
  58. Män som hatar kvinnor - serieroman 1 ***
  59. Nayeri, Dina: En tesked jord och hav ****
  60. Nesbø Jo: Polis *** (mp3)
  61. Nesbø, Jo: Gengångare ***+ (mp3bok)
  62. Nesbø, Jo: Pansarjägarna *** (mp3)
  63. Papadiamantis, Alexandros: Mörderskan ****
  64. Peace, David: 1974 **  (mp3)
  65. Perec, Georges: Rummets rymder *****
  66. Persson, Leif G W: Den sanna historien om Pinocchios näsa ** (mp3bok)
  67. Platonov, Andrej: Lyckliga Moskva *** 
  68. Radulescu, Domnica: Tåg till Trieste ***
  69. Roos, Ingalill: Närhet och svek ****
  70. Rossholm, Elisa: Jag sträcker ut handen mot evigheten ****
  71.   Rynell, Elisabeth: Skrivandets sinne ****
  72. Said, Sami: Väldigt sällan fin ***
  73. Schalansky, Judith: Atlas över avlägsna öar ****
  74. Scheuermann, Silke: Shanghai Performance ***
  75.  Schwalbe, Will: Bokklubben vid livets slut ***
  76. Semple, Maria: Var blev du av Bernadette? ***
  77. Sigurdadottir, Yrsa: Ödemark ***  
  78. Silei, Fabrizio: Rosas buss ****
  79. Skytte, Göran: Förvandlingar ***
  80. Stamm, Peter: Sju år ****
  81.   Stefánsson, Jón Kalman: Människohjärtat ****
  82. Söderberg, Hjalmar: Med strömmen *** Novell/Novellix
  83. Tan, Shaun: Sommarregler ***
  84. Tardieu, Laurence: Eftersom ingenting varar ***
  85. Thúy, Kim: Mãn ****
  86. Vázquez Diaz, René : Skygga väsen ****
  87. Wendy, Guerra: Alla ger sig av ****
  88. Yazbek, Samar: En mörk strimma av ljus ***
  89. Åkervall, Jenny: Jag tjänar inte ***

Av violen - 30 december 2013 16:33

   Australien berättar: Drömtidens framtid. ***


Jag ska ärligt erkänna att jag bland dessa noveller tog för givet att jag skulle hitta många om ursprungsbefolkningen och dess liv och myter, samt att resten skulle beskriva Australien idag. Men nej, endast ett fåtal skrev om aboriginer och bara några till befann sig i Australien överhuvudtaget. Det gjorde mig lite besviken.


Novellen "Sovande" av Kim Scott är väl det närmaste vad jag väntade mig man kommer. Annars är flera noveller förlagda utomlands. Några är riktigt rysliga, "Döda Christian" av Sonya Hartnett och "Lilla Helens söndageftermiddag" av Helene Gardner.

Författarna presenteras i ett efterord men jag måste ärligt säga att ingen hamnade på min läsa lista. Möjligtvis då Malouf.

Kanske är jag för hård, kanske är novellen inte my cup of tea ändå, kanske är urvalet på noveller från och med Australien inte så stort. Men svaret fick jag när jag läste författarpresentationen av Catherine Ford:


Hon är en av många australiensiska författare som placerar sina texter utanför hemlandet, gärna i USA och där ofta i New York. Och som i "Jetlag", också i Europa. sid 294


Det verkar vara en tradition att förlägga sina historier utomlands, kanske är det ett sätt att fly rasfrågan och att slippa ta itu med den. Eller så är identifikationen bland vita australiensiska författare större med resten av världen där de trots allt har sina rötter. Bara med aboriginskt blod i sina ådror kan man skriva om Australien som sitt ursprung. 


Intressant frågeställning som jag kom på nu när jag skriver. Och ganska logisk om jag tänker efter.

 

Läst 2013

Ingår i Lyrans Jorden runt IV







Av violen - 30 december 2013 16:30

   Persson, Leif G W: Den sanna historien om Pinocchios näsa ** (mp3bok)


Tyvärr, tyvärr. Jag har ett längre tag försökt uppbåda sammanhang och entusiasm för denna bok. Hittade varken det ena eller det andra. Ärligt talat hängde jag inte alls med. Och från bok 1 har jag ogillat Bäckström och var helt klart inte ett dugg road av honom i den här boken heller, där han dessutom tar så mycket plats.

Varför skrev Persson den här boken, speldosor och papegojor och djurvänner. Och de fyra mäktiga männen gled mig förbi. Pinocchios näsa, jaha?

Nej, tacka vet jag att lyssna när Persson svarar på frågor och reder ut begrepp i Veckans brott. Tacka vet jag det.



Läst 2013

Av violen - 29 december 2013 00:45

Västmanländskan har en utmaning Läs ett år.

Läsutmaning: Läs ett år

__________________________________________________________

 Västmanländskan har en utmaning Läs ett år.
Ja, med start i januari kommer jag att läsa en bok i månaden, med den månadens namn i titeln (men kreativa lösningar på temat uppskattas). Ännu så länge har jag en person som sällskap, men jag hoppas att vi blir fler. Vi läser boken och bloggar om den vid månadsskiftet. Hör av er med länkar till mig så gör jag en liten sammanställning. 
 
Blir det en nätt lite grupp lovar jag en utlottning/tävling i kvartalet och något lite större som slutkläm. Vilka är med?
 
Här kommer en lista med förslag på titlar, men man väljer så klart själv och det är roligt om man vill tipsa om fler titlar vare sig man är med i utmaningen eller inte.
 ________________________________________________
/jag läser ju enbart på svenska så det blir att leta efter fler titlar/
 
Januari
January First av Michael Schofield
En morgon stod hon bara där: januari av Per Nilsson /ungdomsbok/
Jilted in January av Clarice Wynter
January Justice av Athol Dickson

Februari
February av Lisa Moore
Summer in February av Jonathan Smith
Februari: två berättelser av Hans Gunnarsson /skönlitteratur, äldre/
Resten får du ta reda på själv : 14 februari av Lauren Oliver
Vanlig som ett munsår i februari av Fred Forsel
14 februari av Jonas Karlsson (novell)

Mars
Fyra dagar i mars av Jens Christian Grøndahl
Vattnet i mars av Mikael Fant
Mord i mars av Dan Turéll
En vecka i mars av Fredrik Segerståhl
March av Geraldine Brooks
Mars, dikt av Carl Snoilsky /poesi/

April
An April Shroud av Reginald Hill
Aprilhäxan av Maj-Gull Axelsson
Snön som föll i april av Rosamund Pilcher
Konsten att dö i april av Erik Eriksson
Aprilväder av Viveca Lärn
Grymma april av Ismail Kadare (Broken April)
Alkarp, Magnus.Fyra dagar i april : påskkravallerna i Uppsala 1943 /fackbok/ 
 

Maj
The Darling Buds of May av H.E Bates
Maj - en kärlek av Jan Myrdal
Frost i maj av Antonia White
Thomas - en vecka i maj av Kerstin Thorwall
The Merry Month of May av James Jones
Majken en dag i maj: Margareta Strömstedt /barnbok/

Juni
Three Junes av J Glass
En vecka i juni av Eva Cerú
Majali i juni månad av Marita Lindquist (lättläst)
Centuries of June av Keith Donoughue
Juni av Julia Thorell /seriealbum/

Juli
July's People av Nadine Gordimer
En natt i juli av Jan Fridegård /svensk klassiker, stor text/
Tre dagar i juli av Christine Grandell
Juli av Tania Kjeldset
En lördag i juni när jag var sju år av Mary Lawson
Sjunde juli av Jill McCorkle
July, july av Tim O'Brien

Augusti
Augustiresan av Anna Fredriksson (svensk kvinnlig författare)
Augustinatt av Maud Mangold
Ljus i augusti av William Faulkner
Mörkögda augustinatt av Maria Lang
Augusti 1914 av Barbara Tuchman
Augusti, oktober av Andrés Barba

September
The Septembers of Shiraz av D Sofer
September av Rosamunde Pilcher
September av Kristoffer Leandoer
Seglats i september av Johan Bargum
Ekström, Åsa. Sayonara september  (manga)
 
Oktober
God natt oktober av Valle Wigers
Jakten på röd oktober av Tom Clancy
Landsmän: de danska judarnas flykt i oktober 1943 av Bo Lidegaard
Gullregn i Oktober av Maria Lang
Oktoberfolket av Ray Bradbury
Oktober i Fattigsverige av Susanna Alakoski
Augusti, oktober av Andrés Barba
24 timmar i oktober av Caroline Giertz
Tystnad i oktober av Jens Christian Grøndahl
En kväll i oktober rodde jag ut på sjön : dikter / av Tua Forsström

November
November av Gustave Flaubert
Sent i november av Tove Jansson
Natt till den fjärde november av Karin Fossum
Natten då muren föll : tjugofem tyska föfattare berättar om 9 november 1989December
 
December
The door to December av Koontz
Den sista dagen i december av Mariette Glodeck
Som rosor i december av Kristin Hannah
A Wedding in December av Anita Shreve
Lagerlöf, Selma. Tal vid Nobelfesten 10 december 1909 [Elektronisk resurs] /
 
Av violen - 17 december 2013 15:15

   May, Peter: Svarthuset ***


Jag ställde mig ju frågande till den här boken tidigare. Och nu har jag läst den.

Riktigt bra måste jag säga.

Ett låångt avsnitt om blodig fångst av havssulor som anrättades och åts under namnet guga var verkligen intressant, ja faktiskt en del av bokens behållning. Så fort någon säger fågel tänker jag på små söta talgoxar och domherrar som äter från fågelborden. Men när fångstmetoderna beskrevs insåg jag att en havssula är större. Dessutom har den en otroligt ilsken blick och skarp näbb. Inte så mysig kanske. Men behövs helt klart för handlingen. Som för övrigt är lättläst och med personer som går att hålla isär. Dödandet av fåglarna var nog så spännande som människodödandet.


Det här är första boken av tre, och jag ställer in mig på att läsa nästa. Miljön beskrevs bra och det handlade inte heller om fiske direkt. Det jag gruvar mig mest för är att allt det här ska upprepas igen i nästa bok så att de som inte läst första ska kunna hänga med. Det är alltid tjatigt.


Men har du inte köpt den där sista boken till deckarälskaren är det här ett bra val som julklapp. Om du har en bokhandel nära vill säga.


Läst 2013


Tack för rec.ex  Modernista

Av violen - 16 december 2013 21:15

   Tan, Shaun: Sommarregler ***


Barn i en viss ålder borde inte titta i den här boken överhuvudtaget tycker jag. Det är verkligen tur att det inte är en ljudbok, för ljud är ibland mer skrämmande än bild och kombinationen kan verkligen förskräcka.

Men nu är det bilder som är otäcka, mörka, ibland visserligen ljusa  men det jag kan känna är, identifierar barnen man läser för sig med barnet i bilderna borde hjärtat sitta i halsgropen. Allt skrämmande som händer beror ju på att barnet/barnen gör just det man inte får göra, vilket alla barn irl också vet kan hända dem. Slutet är ju bara så sorgligt, kan jag säga att han hinner bara för att...eller?


Kanske borde jag söka efter Tans förklaring, för jag undrar fortfarande, varför?


Läst 2013

Av violen - 16 december 2013 21:00

  Deck, Julia: viviane élisabeth fauville ***


Sekwa ger ut pocket, lättlästa men med vibrerande undertoner. Ofta annorlunda och vill man fånga det där lite mystiska får man läsa noga. Vilket den här boken inbjöd till. Alla kan hända och det händer och Julia Deck lyckades med en lurig genreblandning låta en förvirrad hjärna leva sitt eget liv, och göra oväntade tankar accepterade hos tänkaren.


Riktigt bra!



Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards