Alla inlägg under november 2017

Av violen - 28 november 2017 08:00

Veckans topplista hos Johannas deckarhörna

Veckans topplista




Vecka 48: Höstens bästa sept, okt, nov. 

 


Jag har citerat meningar från mina reflektioner. De här är inbördes så olika, men riktigt bra böcker.

-----------------------------------------------

 

Lerner, Ben: På väg från Atocha ****

 

För första gången önskade jag att jag hade någon, en vän, en syster, en partner eller någon för litteratur brinnande, som jag kunde ha läst den här boken högt för.

-----------------------------------------------

Robild, Eva: När själen får grönska **** Vn

 

Jag brukar inte beteckna böcker som ljuvliga direkt, men den här var faktiskt det. Lugn, fridsam, intressant, full av nyttiga tips.

Men har du inte varit eller är utmattad kanske den blir för lugn och fridsam. 
Jag kände att jag inte kunde skiljas från den så jag har nu köpt den. Och ska läsa den i omgångar på ett lugnt och fridsamt vis.

-----------------------------------------------

   

Ishiguro, Kazuo: Återstoden av dagen ****

 

 Det är naturligtvis en satir över ett utdött yrke och en svidande vidräkning över många britters roll i nazistsympatiernas GB. Jag lydde bara order får en annan vinkling i butlerns liv. 

-----------------------------------------------

Rynell, Elisabeth: Moll ***** 


Eller helt enkelt en framtidsskildring som lika mycket är en framtidsdröm, en grön våg med svärta. Skriven med den största omsorg om språkets förmedlande förmåga.

 -----------------------------------------------  

   

Fried, Hédi: Frågor jag fått om förintelsen ****

 

Det spelar ingen roll om denna Augustprisnominerade bok inte vinner. Den kommer ändå att bli en klassiker och bör användas i många år framöver. 

-----------------------------------------

 

 

Av violen - 26 november 2017 12:00

  Favilli, Elena och Cavallo, Francesca: Godnattsagor för rebelltjejer ****

 

Här kommer 100 kvinnor till tals, beskrivna och tecknade. De kommer från hela världen och har alla följt sin inre röst och gjort det de velat. 


Några få exempel och goda citat:


Anna Politkovskaja, journalist, Ryssland.

"Det viktiga är att förmedla sanningen, oavsett vad man tycker om den." 18


Artemisia Gentileschi, konstnär, Italien

"Så länge jag lever vill jag ha kontroll över mitt eget liv." 20


Kate Sheppard, sufragett, Nya Zeeland.

"Tro inte att din ensamma röst inte betyder något. Det är de enstaka dropparna som bildar det livgivande regnet." 92


Ruth Bader Ginsburg, domare, USA.

"Jag håller inte med." 168


Serena Williams, tennisspelare, USA.

"Varje kvinna som har framgång borde vara en inspiration för andra kvinnor. Vi borde lyfta varandra." 174


Den perfekta presenten till flickor och pojkar i alla åldrar. Ett kvinnligt manifest. 


Läst 2017

Av violen - 21 november 2017 08:00

Veckans topplista hos Johannas deckarhörna

Veckans topplista



Vecka 47: Böcker jag inte alls tyckte om i år (hittills under 2017)

 

 

Den här gången står jag faktiskt över veckans topplista. Jag läser nämligen inte ut böcker som jag inte gillar, och därför finns inga titlar att ange. 

 

Vi ses nästa vecka!

 

 

Av violen - 20 november 2017 19:00

  Fried, Hédi: Frågor jag fått om förintelsen ****

 

Det spelar ingen roll om denna Augustprisnominerade bok inte vinner. Den kommer ändå att bli en klassiker och bör användas i många år framöver. För den är ytterst angelägen. Och dessutom välskriven, fast det hade gått ändå. 

Inte bara som det ärliga tidsdokument det är utan också med allmänna självklara (borde vara) sanningar och råd, av vilka jag citerar ett:


En av lärdomarna från Förintelsen lyder: Vänj dig aldrig vid orättvisor. En orättvisa är som ett sandkorn i handen, vars vikt inte känns. Men orättvisor har en tendens att öka, de blir fler och fler och snart orkar du inte bära dem. sid 12f



De här frågorna och svaren borde alla läsa. För att kanske äntligen förstå, för att inse vad som måste göras för att det inte ska hända igen, för att helt enkelt försöka bli bättre människor. 


Läst 2017


Tack för exemplaret till Svenska förläggarföreningen

Av violen - 18 november 2017 08:45


  Jonsson, Magnus: Asätarna i Kungsträdgården



Jonssons förra bok Mannen som lekte med dockor gillade jag verkligen inte, se här. Så jag såg inte direkt fram emot att läsa den här. 

Men 

Den här var väldigt spännande nästan ändå fram till de senare delarna faktiskt. Då blev det väldigt teoretiskt om man säger så.

Men det var med intresse jag följde Linn, som böckerna ju egentligen handlar om, och hennes övertygelse hur kampen mot ondskan ska bedrivas, vare sig det är rena polisuppdrag eller hennes egen politiska övertygelse.


Egentligen berördes jag nog mest av början. Jag led verkligen med den gamle mannen.


Jag har en känsla av att boken skrivits i samma rasande fart som den låter sig läsas. Minimala meningar avlöser varann. Och att göra film av Hatet-böckerna skulle göra alla stockholmare lyriska. Och även alla vi andra för vilka Stockholm faktiskt är vår huvudstad, väl värd att visa upp.


Läst 2017


Tack Modernista



Av violen - 14 november 2017 08:00


Veckans topplista hos Johannas deckarhörna

Veckans topplista

Fem deckare skrivna av amerikanska författare som jag läst och som även är filmade.

De är alla av lite äldre datum men läsvärda.





David Guterson
Snö faller på
cederträden

                                   

Martin Cruz Smith 
Gorkijparken

              

Patricia Highsmith 
En man med
många talanger        

                

Dennis Lehane
Patient 67

               

Michael Connelly
Blodspår

         

Av violen - 13 november 2017 13:30

  Wåhlin Norén, Pernilla: Sorgens principer ****

 

 

Ett skärpt sinne anbefalles vid läsningen av den här märkliga boken. Och det är inte dåligt  att känna så när man tar sig an en helt ny författare. Det här var intressant och faktiskt spännande. Tyvärr hörde hårdvaran, dvs reservdelsindustrins tekniska beskrivningar, inte till mina kunskapsområden, men själva meningen med Sorgens princip kändes väldigt nära. Och då menar jag både boken och principen i boken.


Wåhlin Norén ägnar sig åt dystopiska spekulationer med gamla mönster invävda. Blir det såhär, det är vi och dom men här är den energi som finns kvar i människorna en möjlighet att slippa det gnisslande robotliknande liv som arbetarna har, med sina rostande lemmar. Men det är även det största av hot. 


Jag får tankar till Kurt Levlins Isamone  och vår tids energitjuvar. 

Men ändå tankar om mänsklighet in i det sista.


Läst 2017


Tack Modernista

Av violen - 12 november 2017 22:00

  Bolton, Sara: Dödsdömd

 

När jag läser början på Dödsdömd har jag anledning tro att Bolton läst McEwans bok Kärlekens raseri. Ett utmärkt sätt att få en spektakulär början, både i boken och en eventuell filmatisering. 

Men det är inte bara början som Bolton suveränt behärskar, utan resten av boken är faktiskt oavbrutet spännande. Handlingen kastar sig mellan då och nu och behandlar ämnen som är ovanliga i litteraturen överhuvudtaget. Kanske att en bihandling kunde ha skippats men då skulle å andra sidan inte allt ha hängt ihop. Och det vill vi ju att det ska göra eller hur?

Eftersom jag själv hade stor behållning av att vara helt ovetande om vad som komma skulle, avstår jag från att skriva mer om handlingen. 

Jag får nöja mig med att posta den här reflektionen och sen beskriva resten i ett annat inlägg som får ersätta det här när tiden har gått så långt att de flesta läst boken.



Läst 2017


Tack Modernista


Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards