Alla inlägg under april 2013

Av violen - 30 april 2013 09:00

Lästa böcker april 2013

 

       
          
          

 



Munro, Alice: Brinnande livet ****
Skytte, Göran: Förvandlingar ***

Semple, Maria: Var blev du av Bernadette? ***

Vázquez Diaz, René : Skygga väsen ****

Roos, Ingalill: Närhet och svek ****

Tardieu, Laurence: Eftersom ingenting varar ***

Stamm, Peter: Sju år ****

Davis, Lydia: Samarbete med fluga ****

Karlsson, Sven Olov: Porslinsfasaderna ***





Bäst: Ja, jag måste säga Sju år. Flera andra var också bra men den var liksom en riktigt riktig historia....

Mindre bra: Det fanns nog ingen som platsar längst ner men största besvikelsen var Porslinsfasaderna.

Jag drömmer fortfarande om en ny Italienaren av Karlsson.

Av violen - 28 april 2013 19:30

   Karlsson, Sven Olov: Porslinsfasaderna ***


Besviken är ordet för känslan jag har efter att ha läst Karlssons senaste bok. Den var visserligen bättre än Amerikahuset men inget har ännu matchat Italienaren. ( De böcker jag tidigare läst av Karlsson reflekterar jag över här).


Det som grep mig mest i Porslinsfasaderna var Sagas öde och hennes förmåga att drömma, vilket blev hennes gissel, och hennes dystra liv med alla de dödas saker. De andra var mer som skuggor i de dunkla vrår som Sagas tillvaro rörde sig ikring.


Jag tycker att boken spretar och far, från vildaste sorg och elände till tjo och tjim. Men den ska ju handla om en trött morsa som är på sin vakt och aldrig blir förvånad. förordet sid 9

Åh om Karlsson ändå låtit det bli så. I Italienaren lyckades han fånga en själ och här närmar han sig ändå en ny själ. Men den försvinner i skramlet av bildelar och auktionsupprop. Så synd.


Trots allt speglar boken en tid och ett sammanhang som känns outforskat, så den fyller absolut sin plats som ett slags tidsdokument.


Läst 2013

Av violen - 23 april 2013 11:00


Nayeri, Dina: En tesked jord och hav


Lite svårt att skriva när jag endast läst 100 sidor av boken.


Det jag kan säga är att någon skumläsning för att hinna med boken är det absolut inte tal om. Jag läser som regel vartenda ord i en bok och har inte tänkt ändra det nu. Särskilt inte nu. Absolut inte nu.

För jag älskar verkligen språket. Och historien.


Dessutom är det faktum att flickorna är tvillingar intressant. Jag har stött på det i andra böcker och mitt fokus vid reflektionen som kommer, har jag tänkt lägga på just det. Ytligt sett var det ett bra grepp för att hantera boken, men är det bara ett bra grepp? Är nyfiken.....


Vi ses igen alltså!


Tack till Booked och Damm förlag.


Ps ser att fler funderat på tvillinggreppet, FruE t.ex Nu får jag hålla mig för att inte kika in hos henne förrän jag läst klart!

Av violen - 21 april 2013 11:30


Manguel, Alberto: En historia om läsning ****



Det här är nästan en måste läsa bok för boknördar. Det står hur mycket som helst på de här 300 sidorna.

Jag lägger märke till att min första markering (av många) kommer efter sidan 130, bara som ett tips om det går trögt i början. Men det är en otroligt intressant bok, om böcker, om att läsa böcker, om böckers historia, om böcker att stjäla. Häftiga, roliga, instruktiva, snygga bilder. Och ännu mer. Ja den är gigantisk,







En bok att njuta långsamt, att spara och återvända till! En självklar bok att ha kvar vid utrensning.

Fick även ett nytt citat som känns som att det passar mig, även om jag tycker att så våldsamt behöver det inte vara precis hela tiden:

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

Franz Kafka



Läst 2011


Aprilboken

Nu ingår den här i Västmanländskan läsutmaning Böcker om böcker och eftersom det är utmaningens sjunde och sista bok vill hon ha svar på några frågor.


Vilken bok av de du själv läst tyckte du allra bäst om?

Det blir den här Manguel, Alberto: En historia om läsning.


Vilken bok som någon av de andra deltagarna har läst blev du mest sugen på att läsa?

Var är Jane Eyre? av Jasper Fforde (bloggad av Bokföring enligt Monika)

Jag har länge velat läsa den och Monika fick mig på samma tankar! Dessutom äger jag den, ännu en fördel.






Av violen - 19 april 2013 15:15

   Davis, Lydia: Samarbete med fluga ****


Är det här noveller? Eller bruksanvisningar? Eller undersökningar? Eller snabba korta tankegångar?


Boken har i alla fall likheter med Åtta procent av ingenting av Edgar Keret, som jag skrev om här. Särskilt omslaget.


Men jag tror att jag tycker bättre om Davis noveller. Särskilt de mer undersökande. Vi saknar dig sid 46, t.ex Jag har själv en liknande bunt med brev från mina klasskamrater när jag låg på sjukhus i den åldern i nån gömma. Kändes som att jag vill ta fram dem och fundera över dem.

Även Mrs D och hennes hembiträden sid 113. Den var både rolig och kortfattat upplysande.

Dessutom Helen och vi sid 176, som drar in Sverige i sammanhanget, se nedan.


Den som berörde mig mest var nog ändå

Plötsligt rädd

För att hon inte kunde skriva vad hon var: en ki, kin, vkn, vknai, kvina sid 247


Jag tänkte länge på den, och funderade över ordet kvinna. Skulle jag ha skrivit nåt liknande skulle jag till slut ha kommit fram till ordet människa. Eller vad menar Davis? Kvinna , man, människa, alla lika viktiga men ibland viktigare.


Men egentligen, jag undrar igen: Är det noveller? I så fall väldigt nyskapande. Och bara det gör Davis bok intressant.


Läst 2013

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sverige i boken:

  • Båda kvinnorna föddes i Amerika[..]den andra av invandrare från Sverige. sid 176.
  • Hon sjöng också svenska sånger med familjen när hon växte upp sid 198
  • ... där det ofta serverades svenska specialiteter som inlagd sill, inlagda rödbetor, köttbullar och limpa. sid 200
  • Helen har rest mycket lite i sitt liv, även om släktingar till henne rest till Sverige för att besöka platser av betydelse i släktens historia. sid 202f
  • Hon kan lite svenska eftersom hon växte upp med svenskatalande föräldrar och släktingar. Hon berättar att hon nyligen kom ihåg en svensk bön som hon brukade be som barn. sid 227
     
     

Av violen - 15 april 2013 15:15

   Stamm, Peter: Sju år ****


Spännande. Det var den här boken. Lättsamt skriven men späckad av innehåll.

Inga krångliga ord, inga minnesvärda meningar. Avskalat kanske är ett bra ord.

Men innehållet höll ändå greppet hela tiden.

Stamm är schweizare, och det kanske är därför Sju år inte är lika dyster som

många andra tyskskrivande författares böcker. Den känns som en bok i sin egen rätt, kan

inte erinra mig om kriget är framträdande överhuvudtaget.

Livet beskrivs enkelt, lojt, förutsägbart. Typ vi träffades på universitetet och tja, vi har

samma arbetsintresse men blev inte lyckliga för det.

Sonja är det rätta frigjorda jämnställda idealet men Alexander är en mycket "vanlig" man som

vill ha sin kvinna för sig själv, att äga, bruka och erövra. Och den han finner är genom allt trogen, väntande,

generös. Inte med sig själv men det verkar inte spela någon roll. 

Och till slut...vad händer? Vart vill han ta Iwona, om han nu gör det? Inte till Polen i alla fall.


En roman med inträngandets styrka och kyla, som avslöjar en man. För det är Alexander det handlar om. Ingen annan. Det är hans sätt att ta det han vill ha, och att sedan fegt låta andra fatta besluten.

Kanske har jag fel, kanske är det ändå krigets början och åsikter som fortfarande avspeglar sig generationer

senare? Erövra, utnyttja, lämna? Mycket rysligt i så fall. Har inget hänt egentligen?


Stamm är en utmärkt författare. Översätt mer av honom, snälla!


Han är dessutom nominerad till Man Booker International Prize 2013. Jag förstår varför efter att ha läst denna enda bok.


Läst 2013

Av violen - 9 april 2013 22:45

Har inte läst någon särskild klassiker men länkar till min läsning om August Strindberg hos Lyran


http://violensboksida.bloggplatsen.se/kategori/154358-lasutmaning-strindbergaret/

Av violen - 9 april 2013 09:45

   Tardieu, Laurence: Eftersom ingenting varar ***


Det är en allvarlig bok det här. Den greppar allvarliga saker, döden, att överleva sina egna dagar till dess slut, kärleken. Det vilar ett ett stilla vemod över den här boken, en uppgivenhet inför livets obarmhärtighet.

Den handlar om barnet, javisst, det är alltid barnet, kan aldrig bli något annat. I barnet splittras de och i barnet försonas de.


Tardieu förmedlar en kärlek som gör ont, precis som den ska. Men den är inte statisk utan tar sig olika vägar tills den till slut andas fram ett ansikte, barnets. Alltings upphov, upphovet till att dessa båda människors liv blev som det blev.


En särplägrad roman, som sätter sig i pannan, mellan ögonen.


Läst 2013

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards