Alla inlägg under februari 2014

Av violen - 28 februari 2014 20:00

   Adichie, Chimanda Ngozi: Americanah *****


Det skrivs alltså fortfarande böcker som påminner om Brott och straff. Dvs där varje sida bjuder på något nytt, där upprepningar är ytterst sällsynta och där varje vändande av blad gör en förväntansfull.


En storartad genomgående genomgång av Nigeria och Amerika, av yta och innehåll, av ras och fördomar, av Obama och hans väljare, av hår och utseende, av kärlek och uppbrott, ja av allt det som ryms i och mellan dessa två länder.

(Dessutom är England med på ett hörn, och det är nog det enda som känns som det lilla extra som är med pga, ja jag vet inte varför egentligen. För att beskriva invandringspolitiken enbart eller?)


Och om litteraturen:
Han läste samtida amerikansk skönlitteratur, för han hoppades hitta en resonans, en fast form åt hans längtan, en närvarokänsla i det Amerika han var en del av i fantasin. Han ville få inblick i det dagliga livet i Amerika, veta vad folk åt och vad som förtärde dem, vad de kände skam över och vad som attraherade dem, men han läste roman efter roman och blev besviken: ingenting var drabbande, ingenting var allvarligt, och det mesta löstes upp i ironisk intighet. sid 320


Och om ras

Det enda skälet till att du säger att ras inte var något problem är att du önskar att det inte var det. Vi önskar allihop att det inte vore det. Men det är en lögn. Jag kommer från ett land där ras inte var ett problem, jag tänkte inte på mig själv som svart och jag blev inte svart förrän jag kom till Amerika. När man är svart i Amerika och blir kär i någon som är vit, spelar ras ingen roll när man är ensamma med varandra för då finns bara du och din älskade. [...] Och vi vill inte höra dem säga `men du ser hur långt vi har kommit, för fyrtio år sen skulle det vara olagligt för oss att en vara ett par` bla bla bla för vet ni vad vi tänker när ni säger? Vi tänker varför i helvete skulle det nånsin ha varit olagligt överhuvudtaget? Men vi säger aldrig ett ord om såna här saker. sid 361 f.


Jag säger inte att varje ord vibrerar i den här boken, men det rör sig och flimrar på i stort sett varje sida. Ifemelus män stiger in och ut ur boken och bidrar med sin omgivning för att tillföra berättelsen det som behövs. Och något är även fascinerande med bloggandet, alla som läser, som blir upplysta, som tänker till. Visst nuddar Adichie vid ett nytt sätt att förmedla det skrivna ordet här? Kanske tog det mer plats i början, som en idé men sen tog romanens form över helt? Och vad litar man mer på, en roman eller en blogg?


Jag rekommenderar också nummer 4/2013 av tidskriften Karavan. Där publiceras en föreläsning, för första gången översatt till svenska, av Adichie. Den finns också här . Mycket intressant!

När jag läst En halv gul sol förstod jag att Adichie är ett språkrör för Afrika, mot fördomar, rasism och enkelspårig litteratur. Jag är glad att se att hon håller fast vid sina åsikter.


Sverige i boken:


Selma Lagerlöf nämns vid ett tillfälle som en persons favoritförfattare.


Läst 2014


Läsutmaning Lyrans kvinnor 2014



Av violen - 27 februari 2014 16:30

Gunnarsson, Hans: Februari ***


Ja men visst kändes det att den här boken är 15 år gammal? Eller skildrar en ännu mer avlägsen tid. Jag menar, min första dammsugare var en hugin och de dammsugarförsäljare som besökte mig var precis som han här i boken.

Två berättelser som knappast skulle ha lämnat något avtryck om det inte varit för tidsmarkörerna. Ja ibland kändes det som att jag läst allt förut.

Februari var dock intressant eftersom den berättartekniskt placerade folk i ett område och lät dem mötas på olika sidor (i boken) men på samma plats. Tyvärr kunde jag inte hålla isär dem tillräckligt, de var för många och för lösa i kanterna, de utförde behov och drack och hade sjuka intressen som att lyssna på gamlingar från kassettband. Det blev för mycket för en berättelse.


Jag gillade inte riktigt Februari, de som var med i Februari gillade inte den månaden och eftersom jag läste den bara pga namnet i utmaningen Läs ett år kanske det inte var så underligt.


Jag tror däremot att formen borde vara intressant, människor i ett hus/område. Men alla kan inte vara så vrickade, lite för overkligt kändes det som.


Läst 2014


Utmaning:läs ett år 2014


Av violen - 27 februari 2014 15:15

   Mortimer, Michael: Jungfrustenen ***


Med en ylande cliffhanger slutar den, Jungfrustenen. Men jag måste säga att jag inte alls är intresserad av hur allt slutar, så nästa del förblir oläst.


Efter ett tag avslöjades det ju att det är Sjölin/Virdborg som skrivit den här boken under synonymen Mortimer. Om jag inte vetat det skulle jag nog inte ha kunnat gissa vem som skrivit. Men, och med det menar jag allvar, jag skulle nog ha förstått att det varit två författare, särskilt om jag läst pappersboken och inte lyssnat som jag gjorde nu.

Jag känner inte till Sjölins sätt att skriva men det finns med intertexter till allt möjligt som går att finna i andra deckare, ja annan litteratur också. Och dramaturgin är deckaraktig, men inte hela tiden.


 Den oerhört vackra kvinnan avslöjas som just sådan först i slutet. Kul, jag hade ingen särskild bild av henne innan, utom att hon lidit utseendemässigt under uppväxten. Och Sollander och Linné, kul grabbar att läsa om, för att inte tala om grottfolket som slår Pans labyrints frossare med hästlängder. Selma Lagerlöfs vargar dyker upp även om skotern bytt ut hästen. Och såklart, Liza Marklunds askunge som åter besöker Nobelfesten. Och Jakten på stenen pågår hela tiden. Eller är det stenarna? Är lite osäker där om jag inte hörde nåt om det?


Dessutom mystiska källarvalv där Virdborg återvinner en del av sina knepigheter från sina böcker. Och naturen som strävar och drar, gåtfull och skrämmande.  (Jag är ett fan av Virdborg).


Äventyrsroman snappade jag upp nånstans. Och hade Michael Mortimer varit nån utan Sjölins intertextuellfyllda hjärna och Virdborgs vidunderliga mystikfyllda dito, så skulle jag inte ha mäktat med. Men nu fann jag den riktigt underhållande, ja snudd på intelligent. Jag insåg allt eftersom att jag borde ha läst den själv med mina egna ögon, den var inte ämnad att lyssna på. Men nu är det försent.



Läst 2014

Spänningsutmaning 2014


Av violen - 26 februari 2014 16:00

   Cahalan, Susannah: Blackout, när min hjärna blev min fiende **** (Lz)


Det här är en Lz bok, dvs en självbiografi. Men jag tycker att den handlar mest om sjukdom och då i hjärnan.

Jag läste den med stort intresse och även om jag inte på rak arm skulle kunna förklara vad som hände Cahalan fanns det ändå en hel del begrepp och information som intresserade mig. Hon beskriver väldigt initierat hur två lusbett (?) blir början till hennes Blackout, något som, tack vare ett stort intresse från skickliga läkare som inte gav upp direkt och gav henne fel diagnos och sen lämnade henne åt sitt öde, till slut gick att lösa.


Det är framförallt kapitel 51 som gör mig intresserad. Jag vet inte så mycket om hjärnan egentligen och här kom flera intressanta nya avslöjanden som plötsligt får benämningar som går att googla på. Och framförallt lära sig av.


 Eftersom Cahalan hade hallucinationer fick hon under en tid diagnosen schizofreni, vilket hon inte hade. Så även om hon uppvisade schizofrena drag fick hon annan medicinering och därmed hjälp.


Här dyker många nya ord upp, som NDMA-receptorer i hjärnan, narkotiskt preparat vid namn ketamin som blockerar dessa NDMA-receptorer. Och när de injiceras kan de bidra till att bryta ner försökspersoners verklighetsuppfattning och få saker som för en rationell hjärna skulle framstå som omöjliga att verka fullt plausibla.


Självmonitoreringsteorin, oförmåga att skilja mellan interna/externa sinnesintryck.

Genereringseffekt, egenproducerade hallucinationer.

Hippocampus och Amygdala. Den första knyter an minnet till en kontext och den senare till en känsla. När amygdala tilldelar upplevelsen ett starkt emotionellt värde, en process som kalla för kodning, är sannolikheten att den ska bevaras större och ett minne skapas, sk konsolidering. Hippocampus och amygdala hjälper till att koda och konsolidera upplevelsen, alltså göra den till ett minne som senare kan plockas fram. När någon del av denna komplicerade process klickar kan det hända att minnet aldrig bildas.

Rekonsolidering: Minnen omformas varje gång vi återkallar dem. Det kan skapa falska minnen.


Är du ett frågetecken efter att ha läst detta är det fullt förståeligt. Men tycker du att det här är en brist i din allmänbildning och/eller blir intresserad av hjärnan och minnet osv. Läs gärna boken eller slå upp de fetstilta orden. Du lär dig en hel del.


Läst 2014



Av violen - 10 februari 2014 19:00

   Green, John: Förr eller senare exploderar jag ****


"Det är så med smärta", sa Augustus [...] "Den kräver att få upplevas." sid 68


Augustus och Hazel har cancer och det är smärta såklart. Jag gråter inte när jag läser boken och jag tycker den är bra skriven och lite lik andra cancerböcker jag läst där ungdomar är drabbade och allt är hemskt. Här är det inslag av litteratur, intertexter, lite filosofi, sex och svenska rapband. Dvs det är en bok som tilltalar ungdomar och vuxna som är vana läsare.


(skrev såhär där bloggen kan visas här på bloggplatsen: Förr eller senare exploderar jag av John Green. Hård smärtsam bok med smarta ljusglimtar, för både ung och mindre ung.)


Lägg till lite overklighet, ex vis trappor som forceras trots kroppslig svaghet (vill man nåt så gör man det eller?) Och mycket insiktsfulla ord:

"Och vilket krig sedan då", sade han avfärdande. "Vad krigar jag mot? Min cancer. Och vad är min cancer. Min cancer är jag. Tumörerna är gjorda av mig. De är gjorda av mig lika mycket som min hjärna och mitt hjärta är gjorda av mig. Det är inbördeskrig, Hazel Grace, och vinnaren är redan given."

"Gus", sa jag. Jag kunde inte säga något annat. Han var för smart för den sortens tröst jag hade att erbjuda. sid 215


Även smarta blir sjuka, kärlek finns men även svek, lev i nuet men fundera som f*n på framtiden. Ja, vad allt står det inte i den här boken.

Och så här är det:

[...] det är inget ärofullt med sjukdom, Det finns ingen mening med det. Det är ingen ära att dö av någonting." sid 215

Precis så, just fu*k it! Och inse att ingen vet vem som kommer att känna den, smärtan.



..................................................



.........................................


Sverige i boken
Rapband sid 187, 279.



Av violen - 6 februari 2014 10:00


Lästa böcker januari 2014



                            
                       

 

Schulman, Ninni: Flickan med snö i håret ***+
Cole, Teju: Öppen stad *****

Nilsson, Per: Extra. En morgon stod hon bara där, januari ***


Bäst: Öppen stad såklart. Kändes oändligt aktuell och stramt betraktande.

Mindre bra: Extra. En morgon stod hon bara där, januari. Men den läser jag bara för ordet januari. Kul att läsa nytt iofs men men, det kan ju bli en besvikelse också.


Av violen - 5 februari 2014 19:15

 Hill, Susan: Kvinnan i svart ***


Oväntat kom den här boken. Jag är helt opåverkad av spökhistorier, och blev det inte heller av den här.

Den var trots det lättläst och bitvis intressant ändå, påminde om den stil många av böckerna jag läste som ung, hämtade ur mina föräldrars bokhylla, brukade ha. Och jag måste säga att Hill behärskar verkligen språket.


Är jag för jordnära för att förstå hur otäck den här boken tydligen är. Uppväxt på landet utan gatlyse och i ett stort hus med mystiska ljud är jag ovanligt lite mörkrädd. Och spöken tror jag inte på heller, vilket många andra recensenter verkar göra.


Läst 2014


Tack för rec ex Modernista!

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards