Alla inlägg under februari 2022

Av violen - 28 februari 2022 19:00

Månadsläsning febr 2022

Norlin, Annika: Arvsled **** novell

Wahlberg, Karin: En god man (d)

Galgut, Damon: Bedragaren ****

Stridsberg, Sara: Hunter i Huskvarna *** novellsamling

 


 


 Bra: Galgut, Damon: Bedragaren ****  Återigen en riktigt bra bok. Beskriver ett Sydafrika som skrämmer i nutid.

 

Mindre bra: Stridsberg, Sara: Hunter i Huskvarna *** Lite väl komplicerade noveller, ingen av dem stannade kvar tyvärr.

Av violen - 27 februari 2022 14:45

Stridsberg, Sara: Hunter i Huskvarna ***

 

Om det varit för 15 år sen kunde jag ha skyllt på att jag inte gillar noveller. Men den saken har jag ändrat mig om, så då måste det vara något annat som inte riktigt slog an hos mig när jag lyssnade på den här boken.

Jag har iofs alltid tyckt att Stridsbergs texter är svåråtkomliga. Och nu när jag tänker tillbaka på novellerna så minns jag knappt en enda. Vilket ju är väldigt synd.

Det jag tänkte på var att texterna kändes genomarbetade, men personerna, som det ju hela tiden handlade om, var lösa i konturerna ändå. 

 

Jag brukar läsa Stridsberg och hoppas på nästa bok.

Av violen - 7 februari 2022 12:30

Galgut, Damon: Bedragaren ****

 

En riktigt bra bok. Galgut lyckas förmedla var sydafrika befinner sig i dag (2011). Miljöförstöring, korruption, brottslighet. Men under allt ligger ändå rasismen kvar. Så skickligt fångat.

För det här är en riktig roman men med deckarens driv och belysande av samtiden, utan sitt mord. Eller...tja....Nåja, jag är ingen spoilare. I vart fall berättar Galgut en historia som man egentligen inte vill höra. Det var väl inte såhär det skulle bli? Just därför är den så viktig, ogräs måste hela tiden bekämpas, det är en ändlös kamp. 

 

Kanske Galgut speglar detta i följande meningar:

Det slår honom att tiden är den stora skrattspegeln. På nära håll är det mänskliga livet en katalog över smärta och makt, men när det gått tillräckligt lång tid förlorar allt sin betydelse. Ingenting som människorna göra varandra har till slut någon moralisk laddning. Historien är som marken härnere, neutral och möjlig att betrakta, ett mönster en form. Mord och våldtäkt och plundring - med tiden blir de bara färgrika detaljer i en berättelse. sid 206

 

Man vill tro att huvudpersonen, Adam, är en bra person. Att hans försök att vara det är ett försök att anamma den nya tidens moraliska kompass. Men, han är en färgrik poet i Galguts berättelse, ett medel för att nå ett mål, Sydafrika har en lång väg kvar, dold rasism är också rasism. 

 

Galgut vann Bookerpriset i år med sin roman Löftet. En bok att se fram emot. 

 

 

 

 

Av violen - 4 februari 2022 20:30

Wahlberg, Karin: En god man

Jag läser ganska få deckare nu för tiden. Det är några författare som sticker ut. Wahlberg, Moström, Griffiths, Bussi. 

 

Jag har nog läst allt av Wahlberg. Har alltid gillat hennes deckare. Men här kom deckardelen i skymundan för något som jag skulle kunna kalla ett debattinlägg om skakvåld. Inget ont i det, tvärtom, det var en intressant medicinsk diagnos  att få veta mer om. 

 


 

 

Av violen - 2 februari 2022 23:30

Böcker utgivna på svenska[redigera | redigera wikitext]

Av violen - 2 februari 2022 16:45

Gourevitch, Philip: Vill vill upplysa er om att vi kommer att dödas i morgon tillsammans med våra familjer ****

 


En otroligt intressant och upprörande bok. Under en period 2018-2019 läste jag en del om Rwanda, och då även den här boken. Konstigt nog blev det aldrig att jag skrev om den, kanske kändes det övermäktigt då massor med sidor är markerade och understrykningarna är otaliga. Att få till en sammanfattning känns omöjligt.

 

Men jag har ofta tänkt på den här boken, som jag läste mest för att försöka förstå hur det kunde hända. Faktiskt blev det lite klarare efter min läsning. 

 

Det finns några böcker som jag verkligen rekommenderar om man vill få inblickar i obreglipliga saker. Denna är en av dem.

 

 

 

 

Av violen - 2 februari 2022 16:30

Norlin, Annika: Arvsled ****


Här finns det som nästan aldrig händer, om det inte är feelgood vill säga. Här är det slutet gott allting gott.


Små drömmar kan också uppfyllas, men då måste stoltheten vika förstås.

Går allt i arv? Det är nog inte så ändå...

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards