Alla inlägg under september 2011

Av violen - 30 september 2011 12:15

Böcker september 2011


Grass, Günter: Mitt århundrade *** (nobel, theresansnobel)
Rudis, Jaroslav: Himmel under Berlin ****
Söderberg, Hjalmar: Den allvarsamma leken **** (recensionsex)
Tutu, Desmond. Om godhet : och varför den gör all skillnad i världen ** (fackbok Cf, minegenafrika)
Lundberg, Kristian: Och allt ska vara kärlek ****
Bohman, Therese: Den drunknade *** (12 skrivande svenska, debutant)
DeLillo. Don: Falling man ***
Frankenstein: klassiska seriealbum *** (Fackbok: uHci)
Annesdatter-Skomsvold, Kjersti: Ju fortare jag går, desto mindre är jag ***
Sansom, Ian: Fallet med de försvunna böckerna *** (rec ex. trepåtreutmaning)
Dahlström, Gisan: Ett ljus i mitt hjärtas mörker *** (poesi)
Nadj Abonji, Melinda: När duvor flyger*** (minegentyska)
Kincaid, Jamaica: Annie John **** (Lyran)
Bolinder, Ulla: domslut **** (deckare, recensionsexemplar)


1 **

8 ***

5 ****

*****

5 svensk

9 utländsk

7 man

7 kvinna



1 12 olästa svenska kvinnliga författare
Augustpriset

Biografi
Bokcirkel SR

Bokcirkelonline
Bookerpristagare 
1 Deckare

1 Debutant

1 Fackbok
Franskspråkig

Italiensk

 Ljudbok 
1 Lyrans jordenrunt

1 Min egen afrikautmaning

 Min egen deckarutmaning

1 Nobelpristagare

 Noveller
Nordiska rådets pris

Orangepriset

1 Poesi
1 Recensionsexemplar

1 Skräck
Trilogiutmaning

1 Trepåtreutmaning

2 Tyskspråkiga

1 Ungdomsbok



Många bra den här månaden: Den allvarsamma leken, Och allt ska vara kärlek, Domslut. M fl. Även Mitt århundrade var en positiv överraskning.

Mindre bra: Om godhet och Fallet med de försvunna böckerna. De levde inte upp till förväntningarna.

Av violen - 30 september 2011 09:20

   Bolinder, Ulla: Domslut****


Bolinder skriver annorlunda. Hennes Utsaga läste jag för ett tag sen och tyckte mycket om, men Domslut är helt klart ännu bättre.

Gillar du Leif G W Persons TV-program, då gillar du de här böckerna. För det här är en kriminalroman som handlar om polisarbetet. Här får verkligen de inblandade komma till tals. Människorna kring den som är försvunnen/död/borta väver tillsammans med polisen en väv som till slut avslöjar förövaren. Och i dessa intervjuer och förhör träder en förklaring fram, inte bara varför utan också hur sanningen kommer fram.

Även om den här boken har mindre av avslöjande reportage i sig än Utsaga så lyckas den på ett nästan kusligt enkelt sätt beskriva olika företeelser i samhället. Och jag känner mig engagerad när jag läser, det här är inte underhållning som glöms bort efteråt, det här är bearbetning av läsarens moraliska och etiska dolda djup. Inget serveras direkt, tänk själv! Ah, det gillar jag.


Jag sträckläste den här boken, den var så spännande. Ja, det är nog en av de mest spännande kriminalromaner (!) jag läst på lång tid. Jag lämnade direkt över den till min man. Och jag kommer att läsa Bolinders andra böcker också, i väntan på ännu en ny kriminalroman.


Tack till förlaget: Ord text mening för recensionsexemplar.


Läst 2011

Produktblad om Domslut från förlaget, här

Pressmeddelande om Domslut här

Av violen - 28 september 2011 19:45

  Kincaid, Jamaica: Annie John ****


Jag gillar verkligen Kincaids sätt att skriva men ändå känner jag en viss förvirring. Vem är Annie egentligen?


Trots att det Kincaid skriver om får så otroliga konsekvenser (för visst är det här en lysande beskrivning av hur en dotter kommer in i puberteten. Och de flesta som börjar hata sina mammor då återvänder trots allt som vuxna. Det är Annie John fast besluten att inte göra i den här boken dock) känns det skrivna nästan oengagerat. Precis som att berättarjaget inte upplever det som sker i verkligheten.


Dessutom kände jag efter att jag läst att det fattades ord, sidor, händelser. Jag kan inte peka på var men boken kändes avkortad, som att den fick bli endast ett visst antal sidor och sen var det bara att stryka i texten. Och istället för att korta ner meningar togs hela stycken bort. Prosan vinner på det men inte handlingen.


Eller jag vet inte. Denna Kincaid, helt okänd för mig tidigare, blev jag plötsligt intresserad av. Än en gång, tack Lyran!



Läst 2011

Av violen - 25 september 2011 12:45

  Nadj Abonji, Melinda: När duvor flyger***


Upplevelsen av den här boken var i första hand att det fanns väldigt väldigt mycket text. Meningarna är långa och handlingen går mellan då och nu och jag önskar jag haft en karta till hjälp. Den skildrar ett slags flyktingöde, trots att det verkar ha skett frivilligt. Om att vara främling, om att ifrågasättas. Trots att kriget på Balkan nämns och konflikterna tar sig fysiska uttryck lyckas inte boken beröra mig. Det är liksom för mycket ord och för lite handling.

Men boken är säkert angelägen både i Schwez och i Tyskland då den fått pris i båda länderna 2010. Kanske det nu, drygt 15 år efter kriget på Balkan är dags att närma sig det ämnet, vilket den här boken gör i dolda ordalag.

På det sättet känns det riktigt att ha läst den, och trots lite motstånd i språket gillade jag Nadj Avonjis stil, den känns genomarbetad trots att innehållet var lite flyktigt.



Läst 2011

Av violen - 23 september 2011 16:15

    Dahlström, Gisan: Ett ljus i mitt hjärtas mörker ***


De här dikterna berörde mig. De är skenbart enkla, kan kännas lite ogenomtänkta vid en första läsning men sen öppnar de sig.

De var svåra att ta till sig och jag kan känna att här finns det djup smärta i nästan varenda diktrad. Särskilt slutraderna känns riktigt hopplösa många gånger. Det är ofta mörker, mörkret, ont, plåga. Sökes/en gnista.



En dikt som jag direkt kände speglar så mångas (särskilt kvinnors) erfarenhet heter:


Tankens skuggor


Hon rör sig i tankens skuggor

Tittar i vinklar och vrår

Bland damm och spindelväv

Även där hon inte vågat titta förr


Med sig har hon ett svärd

Inte för att kriga med

Men det är dags för försvar


Inte bara att försvara andra

Hon försvarar nu sig själv


Hennes svärd är väl använt

Men det känns inte vant

Att svinga det i eget försvar


Svärdet är bra att ha

När hon rensar i snårig terräng

För nu vill hon ta mer plats


Helst utan att skada andra

Men försvara sig tänker hon

sid 66


Sök gnistan, svinga svärdet, försvara dig. Starka ord i denna hårda värld. Ord att verkligen hålla med om!



Jag är glad att jag vann den här boken hos Bokbloggen. Att jag fick läsa Dahlströms skugglika tankar. Hon beskriver ett plågat tillstånd, nämner trollen vid namn och hjälper därmed andra att ta dem ut i ljuset.


Läst 2011

Av violen - 23 september 2011 16:15

   Sansom, Ian: Fallet med de försvunna böckerna ***


Den här boken gav sig nog ut för att vara nånting annat än den var. Jag trodde allvarligt att det skulle bli nån slags filosofisk diskussion om böcker men efter det här citatet skulle jag ha gett upp om det inte varit för att jag bett om att få läsa den:


Israels problem var att han hade läst alldeles för många böcker.

Böckerna hade förstört honom, de hade fått hans hjärna att koagulera som grädde som glömts kvar en varm sommareftermiddag eller ägg övervispade med smör. sid 13



Sedan barndomen hade Israel plågats av en rädsla för att bli fast någonstans utan att ha några böcker med sig att läsa, en fruktansvärd fasa.... sid 119


Javisst, där känner alla som föll för titeln igen sig, (och det avsnittet renderade den tredje stjärnan) men det har inget med handlingen att göra. Dessutom är det är helt overkligt att bo i ett hönshus (?) och persongalleriet skulle passa i en komedi á la "Em till ården".

Ok lite signerade, antika värdefulla exemplar dök upp mot slutet och piggade upp litegrann, men resten, nej. Det kommer fler böcker om Israel men jag de får nog vara för min del. Det här är helt enkelt inte min sorts humor, bara att acceptera.


Tack Massolit förlag för recensionsexet som jag läst sent omsider.


Läst 2011 

Av violen - 23 september 2011 09:15


Gösta Berlings saga blir höstens bok i Bokcirkeln SR.

Det vore inte alls så dumt att läsa om den, vis av andra försök säger jag inte att jag ska hänga med utan att jag vill!


  • Träff 1 måndag 10 oktober: Vi möts på pocketsidan 106.
  • Träff 2 måndag 17 oktober: Vi möts på pocketsidan 207.
  • Träff 3 måndag 24 oktober: Vi möts på pocketsidan 306.
  • Träff 4 måndag 31 oktober: Vi möts på bokens sista sida och går i mål!


 

Av violen - 15 september 2011 17:00

Annesdatter-Skomsvold, Kjersti: Ju fortare jag går, desto mindre är jag ***


   Tarjei Wesaas debutantpris fick den här boken 2009. Det gjorde mig nyfiken.

Nu ångrar jag nästan att jag läste den, eller nej det gör jag inte. Egentligen. Den är nämligen så vansinnigt sorgsen, jag gråter ytterst sällan när jag läser en bok och gjorde det inte nu heller men jag blev sorgsen, mycket sorgsen. Den beskrivs i termer av humoristisk men finns det humor i den måste det ju bara vara ett sätt att komma runt våndan över att skriva om detta tragiska livsöde. Som nog tyvärr inte alls är ovanligt.

För författaren skriver mycket bra, fångar verkligen stämningar, tankar, känslor. På ett sätt som jag knappast läst förut. Ja, hon har nog faktiskt gjort

social ångest till en litterär fest

vilket citeras från VG på omslaget.

Jag hoppas det kommer fler böcker av Annesdatter-Skomsvold, men kanske byte av ämne till nästa gång?



Läst 2011


Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards