Alla inlägg under september 2013

Av violen - 26 september 2013 22:45

  Le Clézio, Jean-Marie Gustave: Pawana ***


Faktiskt har jag inte läst Le Clézio tidigare. Men det blir fler böcker av honom för jag gillade verkligen språket i den här lilla boken. Det liksom flöt över sidorna, mjukt trots sitt innehåll.

Boken kändes som en grym saga som kunde ha gjorts tillgänglig för barn genom att ses genom den lilla kalvens ögon, som då såklart skulle ha klarat sig och förövaren skulle ha blivit snäll till slut. Men nu var det inte så, verkligheten är ingen saga och det förmedlar Le Clézio väl.

Trots det så måste jag erkänna att jag verkligen inte gillar ämnet. Överhuvudtaget havet och fiske och blodfärgat vatten tilltalar mig bara inte. Men språket, språket.


Lyrans jordenrunt 2013


Läst 2013

Av violen - 14 september 2013 16:45

  Flynn, Gillian: Gone girl ***


Hyllad, älskad, beundrad osv. Oj vilka förväntningar jag hade på denna bok! Och början var verkligen otroligt medryckande, intressant, spännande. Jag bara ville läsa mer och mer. Men så plötsligt hände något. Jag förstod att jag hade tänkt rätt men det var ju ändå fel. Och virrande hit och dit, massor med ord, kanske recenserar Flynn sin egen bok på sidan 380. Och om alla väljer mellan bra och dåligt måste ju jag välja bra, som alla andra.


[...] som om det var allt man kunde säga om en bok: Den är bra eller den är inte bra. Jag gillade den eller jag tyckte inte om den. Inga diskussioner om språket, ämnet, nyanserna, uppbyggnaden. Bara bra eller dålig. Precis som med varmkorv. sid 380



Och är det en deckare eller en relationsroman eller vadå? Många karaktärer dyker upp och försvinner och plötsligt tar allt en annan vändning och polisarbetet är inte speciellt framträdande eller rättare sagt finns det?

Nån hänger kvar till på slutet men så många relationer så lite tid åt var och en, trots att boken är tung och/eller tryckt på rejält papper.

Jag tror att en ordentlig analys skulle upptäcka fler genrer och ännu mer intertexter än vad som finns beskrivet i boken. Kanske leker Flynn lite med oss? Som sådan väcker boken nyfikenhet, annars var den helt ok sett överlag.

Är slutet en cliffhanger? Nä, jag hoppas inte det.


Slutsats: Början var mycket bra, sen blev det upp och ner vända världen och på slutet vart någon tvärless (mest troligt författaren då) och orkade inte riktigt fullfölja sin massiva satsning.


Sverige i boken: Stockholmssyndromet nämns på sidan 472.


Tack modernista!


Läst 2013

Av violen - 11 september 2013 17:00

  Scheuermann, Silke: Shanghai Performance ***


Men vad har hänt med Scheuermann? Vad är det hon skriver om? Och varför?

Ändå läser jag boken utan att tveka, texten flyter på men den innehåller liksom ingenting.


Med ens blir jag äcklad av min fantasilöshet. sid 167


Så säger jaget när hon inser att hon köpt exakt samma saker som hon skulle ha gjort hemma i Tyskland. Och kanske är det just det, här saknas Shanghai. Triangeldramat mellan jaget, Margoth och Winona är förlagt till en plats utan djup i fantasin. Konstvärlden känns kall, utnyttjande, overklig. Jag känner en stor sympati för flickorna som exponerar sina kroppar precis som de flickor som lägger upp sig på sushiborden. Jag känner skam och hur luften är full av kränkthet. Just det påverkade mig mest, för konst må vara gränslös men här är den är liksom bara det gamla vanliga, män som vill se kvinnors kroppar, kvinnorna själva kan kvitta. Bara för att en kvinna genomför förnedringen är den inte legitim.

Boken är som ett reportage i ett glassigt magasin, men jag vill inte grubbla ihjäl mig på författarens omkast, hennes andra böcker brann ju på ett helt annat sätt.


Läst 2013

Av violen - 10 september 2013 13:00

  Bauer, Belinda: Betraktaren ***+


Mörk jord, Skuggsida, Ni älskar dem inte.


Nu är Bauer tillbaka med en ny deckare. Eller kriminalroman. Eller Aspergersroman. För det handlar så mycket om det och det är intressant. Och ju mer som skrivs om detta, ju mer accepterat kommer det att bli. Vi är inte lika och en del är mer olika än andra.


Dessutom, dissikering. Känns också intressant faktiskt. Jag är inte rädd för vad som finns inne i kroppen efter döden, för det är, just det, bara kött. Men ändå intressant att själva kroppen och huvudet berörde studenterna så pass att de inte fick veta identiteten. (Det är trots allt väldigt komplexa frågor Bauer rör sig kring, och det snuddar vid (skulle jag tro) känslan vid en transplantation.) Modigt av Bauer att inte bara närma sig ämnet utan låta det leva ut i äkthet. Måste läsa vad de som recenserar boken tycker om det....


Och boken var så spännande, jag sträckläste och blev lika förvånad som när jag läste Bauers andra böcker, det här är ju bra ju.


Tack Modernista för rec ex!


Läst 2013

Av violen - 9 september 2013 20:45

Platonov, Andrej: Lyckliga Moskva ***



Lyran har återigen hittat en intressant författare. Men jag blev inte riktigt klok på den här boken. Den är på gränsen till lite vrickad, jag menar:

Sambikin hade misstagit sig när han trott sig kunna påvisa att en död medborgares själ var belägen i ett tomrum i tarmarna, mellan avföringen och tarmarnas nypåfyllda innehåll av föda. sid 97


Nu tror jag inte att det var just det inlägget som gjorde boken omöjlig att ge ut när den skrevs, även om resonemanget vid en djupare analys säkert skulle låta träcket stå för en skitig regim. Snarare då hellre:


Moskva Tjestenova hade rätt i att kärleken inte är någon kommunism och att lidelsen är sorgsen. sid105


Boken publicerades 1991, fyrtio år efter författarens död och mer än femtio år efter att den skrevs. Den känns faktiskt modern, om det är ett litterärt gångbart ord. Men som sagt, lite vrickad....


Lyrans jordenrunt



Läst 2013

Av violen - 1 september 2013 21:30

Lästa böcker augusti 2013

 

 

                           

Boström-Knausgård, Linda: Helioskatastrofen ****

Radulescu, Domnica: Tåg till Trieste ***

Johansson, Kerstin: Nutida kinesisk litteratur ****

Nesbø Jo: Polis *** (mp3)

Dahlgren, Eva F: Det här är inte jag ****

Granta:1, Gränser ****

Malmsten, Bodil: Och ett skepp med sju segel och femti kanoner ska försvinna med mig *****

Kina berättar: Solskenet i munnen ***

Papadiamantis, Alexandros: Mörderskan ****



Bäst: Bodil Malmsten såklart. Men även att jag läste en del om Kina, som kommer att visa sig i inspirerande böcker längre fram. Och Mörderskan stack ut liksom Helioskatastrofen. Ja i stort sett alla var verkligen bra den här månaden!

Mindre bra: Kanske då Tåg till Trieste. Påminde om mycket annat. Men även den var läsvärd.




 

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards