Alla inlägg under december 2010

Av violen - 31 december 2010 20:45

Böcker decmber 2010

Kolterjahn, Jessica: Nattfjäril ****

Larsson, Björn: Döda poeter skriver inte kriminalromaner**** (deckare)

Levlin, Kurt: Helljusensamhet **** (Poesi)

Lesbre, Michèle: Den röda soffan*** (Lyrans jordenrunt)

Böll, Heinrich: Ungdomens bröd *** (Lyrans jordenrunt, Nobelpristagare)

Saviano, Roberto: Kärleken är dödens motsats *** (Lyrans jordenrunt)

Le, Nam: Båten**** (Lyrans jordenrunt) (noveller)

Ngugi, James: Floden mellan bergen **** (bibliophilas afrika)

Juul, Pia: Mordet på Halland*** (deckare?)

Vargas Llosa, Mario: Den stygga flickans rackartyg *** (Nobelpristagare)

Farah, Nuruddin: Gåvor **** (Bibliophilas afrika)









  **

5 ***

6 ****

 *****

3 svensk

8 utländsk

8 man

3 kvinna


 Augustpriset

2 Bibliophilas afrika                                     

 Biografi 
1 Bokcirkel för alla

 Bokcirkel SR                                      

  Bokcirkelonline
 Bookerpristagare 
Bokusutmaning

1 Danske banks pris

2 Deckare 

 Debutant                                     

  Fackbok

 LillaOs deckarutmaning 

 Ljudbok 

 Lyrans dystopi                            


4 Lyrans jordenrunt                                     

2 Nobelpristagare
 1 Noveller 
Nordiska rådets pris

Orangepriset 

1 Poesi


Skrivande svenska kvinnor

Skräck

Ungdomsbok


Bästa december: De fem fyrorna!

mindre bra: nej men det här var en bra månad!







Av violen - 31 december 2010 20:15

Theresans Nobelpristagareutmaning 2010 
Theresan min sida

 

01-03 Gordimer:  Min sons historia
03-05 Pamuk, Orhan: Den vita borgen 

05- 08 Gao Xingjian: En ensam människas bibel

08-10 Undset, Sigrid: Jenny

10-12 Le Clézio, Jean-Marie Gustave: Öken /läser klart 2011/

-----------------------------------------------------------------------------------

 

Bokcirkel för alla  nya varje månad
01 
Borta bäst.

02  Boktjuven

03  Någon sorts frid

04 Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Shaffer  
Konsten att leva innerligt av Ann Lagerström och Ted Harris

05  Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson (Ljudbok)

 Kinesiska Draken: Kimselius Kim M

06-07 Häst Häst Tiger Tiger: Ahrens Anita

08 Låt den rätte komma in, Den mentala orgasmen

09 Sorgesång för Easterly Pettina Gappah,

10 Ormfågel Mats Wahl,

 11 nobelcirkel

12 Nattfjäril: Jessica Kolterjahn

-----------------------------------------------------------------------------------

 

JordenrunthosLyran lista
02
Stalins kossor, (Aprils frusna blommor) Bröllopet

03 Krigets skola, Persepolis, Hur man botar en fanatiker

04 Den indiske tolken, Mardrömmen, Människornas jord  

05 Boktjuven, Fem svarta höns,  Att tro på mister Pip

  


 Juni Juli Augusti har Jordenrunt uppehåll hos Lyran 

MEN

Då blir det istället Dystopi-utmaning 

06 Hungerspelen

07 På Stranden

08 Vägen 

 

09 Den sista läsaren, Andarnas hus, Stjärnans ögonblick  

10 Och var hör du hemma?, Illusionernas bok, Kärlek, vänskap, hat

11  FörändringarMidaqq-gränden, Sultanbrudens skugga

12 Kärleken är dödens motsatsUngdomens brödDen röda soffan

 

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------

 

Deckare hos lillaO  lista
01 Östlundh, Håkan: Släke

02 (En röd hjältinnas död) Ohlsson, Kristina: Askungar
03 ( Edwards Martin: All the lonely people) Taylor, Andrew: Det blödande hjärtat

04  ( SigurdardottirYrsa (läst alla) French, Tana: Till skogs 

 05 (Meyer Deon Död i gryningen Läst ) Knivsliparen av Bo R Holmberg

06  ( I de lugnaste vatten Läst ) Sten Viveca: I den innersta kretsen
Billingham, Mark : Sömntuta 
 

07 

 (Svart som natten LästCleeves Ann: Blå gryning

(Jungersen, Christian: Undantaget Läst)

Izner, Claude: Mordet i Eiffeltornet

08 (Bernuth, Christa: Läst alla)
O´Brien, Maureen:
Döden inpå livet

09 Gilek, Elisabeth: Jessica Jungs saknad

Leif G W Person: Den döende detektiven

10 Fransson, Ramona: Dyrbar kärlek

11 Buthler/Örhlund: Mord.net.

Bittrare än döden

12 (läst de två första Hedström, Ingrid: ) Under jorden i Villette

 

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------

 

Skrivande svenskor hos Ett hem utan böcker,


01-02 Selma Lagerlöf Herr Arnes penningar 

03-04 Elin Wägner: Pennskaftet     

 05-06 Maria Sandel: Droppar i folkhavet
07-08 Agnes von Krusenstjerna Den blå rullgardinen
 
09-10 Moa Martinsson Kvinnor och äppelträd
11-12 Stina Aronsson Hitom himlen  /läst tidigare/

-----------------------------------------------------------------------------------

 

http://www.bokcirkelonline.com/  nya varje månad 
01 Alex, Schulman:
Skynda att älska

02 Marsden, John: I morgon när kriget kom

03 Ajvide Lindkvist, John : Pappersväggar

04 Adichie Chimamanda Ngozi: En halv gul sol 

05 Adams Douglas:

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------

 

Bibliophilias afrika  lista + 100 vägar till Afrika
Jag läser de jag får tag på eftersom, följer inte veckoupplägget.

1Midaqqgränden

Mernissi Fatima : Drömmar om frihet

Allah gör som han vill:  Ahmadou Kourouma

Aidoo, Ama Ata: Förändringar

Calixthe Beyala: Ännu talar träden

Rotlös: Dangarembga,  Tsitsi

7 Uppehåll 

8 I dimman då sommaren dör: Guma, Alex la

9 Att stava till ett kosmos: Craveirinha, José

10 Två sånger om Afrika: p’Bitek, Okot  ej läst

11 Floden mellan bergen: Thiong’o, Ngugi wa

12 Gåvor: Farah,  Nuruddin  

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Bokustoppen hos Paula innebär

 

Läser en av topptre böckerna månaden efter.

 

02 bok från januari: Wahlberg, Karin: Sigrids hemlighet

03 bok från februari: Alex, Schulman: Skynda att älska

04 bok från mars: Grebe, Camilla & Träff, Åsa: någon sorts frid 

05 bok från april: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson (Ljudbok)

06 bok från maj: Marian Keyes, En förtjusande man

 

 Lämnar den efter bokus renovering..........är den utmaning jag tyckt minst om också eftersom jag nog inte är nån populärapocketläsare egentligen.......

 

07!

08

09

10

11

12

  

  

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Dessutom kommer jag att försöka hänga med i SR bokdiskussion om Blonde!

  

Så här ser vår plan ut för att ta oss igenom Blonde.

Vi följer bokens egna indelningar. Sidhänvisningarna gäller pocketutgåvan av Blonde, översatt av Ulla Danielsson.

 

Till första träffen 12/4 har vi läst: Prolog + Barnet. Tom sidan 123.

Till andra träffen 19/4 har vi läst: Flickan. Tom sidan 262.

Till tredje träffen 26/4 har vi läst: Kvinnan. Tom sidan 425.

Till fjärde träffen 3/5 har vi läst: "Marilyn". Tom sidan 712.

Till femte och sista träffen 10/5 har vi läst: Senare i livet. Hela boken! 862 sidor.

 

 

Kommer jag att fixa det månntro????? Det gjorde jag!!!!




..................................................































 

Av violen - 31 december 2010 15:45

Farah, Nuruddin: Gåvor ****


Gåvor är en sensuell och vardagsnära skildring - med inslag av sägner och myter


står det på baksidan av den här boken. Jag har läst en hel del böcker från afrika det här året och jag måste säga att jag blir mer och mer fascinerad! Den här boken var riktigt bra! Ska man läsa feministisk litteratur ska man tydligen läsa afrikanska författare. Här finns det sådant som jag skulle vilja citera men jag gör det inte eftersom män kanske skulle sluta läsa min blogg om jag skrev det! Modigt av Farah! Som dessutom är man själv! vilket jag inte visste när jag läste boken......


Nåväl, den här boken är lättläst så jag kan rekommendera den. Dessutom är den spännande och jag gillar Duniya, med sin självständighet och sitt hetsiga humör, sin yrkesstolthet och sin respekt och kunskap om traditioner, när det behövs. Hennes medvetande om vad hon känner och tycker och vet. Och sen är det verkligen en kärlekshistoria som känns äkta. Samtidigt som Farah har en fullt klar agenda med sin bok, vem ska vara välgörare och vem ska ta emot och varför. Både på ett mänskligt nära plan och globalt över världen.

Och mycket klara definitioner på hur människan är människa:

Det är kanske gudomligt att alltid förlåta, men det är är avgjort inte mänskligt. Även Gud straffar dem som väcker hans vrede. sid 204

 

Jag har helt enkelt fått en mycket större förståelse för Afrika efter att ha läst den här boken. Den innehåller massor, ja den är genreöverskridande i sitt sätt att förmedla både gammal och ny kunskap om afrika och somalia.

Den skiljer sig lite från andra böcker jag läst , och det tror jag är Farahs sätt att väva in sin agenda på ett, ska jag säga, krasst sätt. I senare delen av boken finns en artikel skriven av Duniyas exmake, läser du boken uppmanar jag dig att läsa den noga. Där kände jag mig upplyst helt enkelt!


Kort sagt: Det här är en bok att verkligen läsa om du vill komma närmare Afrikas själ och till viss del även västvärldens syn på den själen, och hur de borde se på sig själva!


Boken ingår i trilogin Blood in the Sun-trilogin, Kartor, Gåvor, Hemligheter.

Farah nämns som nobelpriskandidat, jag förstår!

 



Av violen - 29 december 2010 12:00

Vargas Llosa, Mario: Den stygga flickans rackartyg ***


Puh!

Äntligen, kan jag utbrista!

Äntligen har jag läst den här boken som jag lånat i flera omgångar och läst under lång tid. Det som talar för att det trots allt är bra litteratur är att jag lyckades hänga med trots alla avbrott.

Och ok, så här är det: Vargas Llosa kan skriva. Och Vargas Llosa är väldigt intresserad av att skriva om 6. Det är många beskrivningar om hans sexuella eskapader med Den stygga flickan. Hon verkar ju ha vissa svårigheter men det gör väl inte så mycket för hon är väl nästan lite lyxprostituerad vad jag kan förstå. Hon blir dessutom utnyttjad på vidriga sätt men återkommer alltid till Den snälle pojken som förbarmar sig för han älskar ju henne. Hon är ju the love of his life ju......hans författarlife kanske (se slutet)

Från dag ett har hon varit oärlig vad jag kan förstå, och det "bara" för att hon vill bli rik. På det sätter är hon precis som många män men hennes pris blir högt, alltför högt kan jag tycka. Som priset brukar bli för kvinnor som tar för sig. Iofs.

Det går att läsa den här boken på olika sätt. Kanske att jag omvärderar den när jag läst mer av Vargas Llosa, kanske att alla kvinnor går samma öde till mötes. Men nu har jag läst den här och den berättar en historia på ett välskrivet sätt, gör mig intresserad av att läsa mer av författaren pga det och är inte alltför kvinnofientlig trots allt.(jag har inte bestämt mig där)

 Att den ständigt upprepar detta stygga flicka var iofs ytterst irriterande och gav en slags självuppfyllande profetia. Boken slutar med

 [...] snälla pojke? sid 325

Och allt var till för att romanen skulle kunna skrivas. Så slutet kändes cyniskt men ärligt. Musan offrar allt för Den Store Författaren.


Jag kommer att läsa Tant Julia och författaren senare och då får jag en bättre bild av Vargas Llosa. Har läst en del i Kamrat Mayta och den är ju så politisk att jag knappt hänger med i svängarna men där skildras också 6 på liknande sätt som här så jag får väl se vad jag kommer fram till. Jag nämnde ju att jag trodde han var gubbsjuk Vargas Llosa så nu måste jag komma fram till vad jag egentligen tycker.....

Återkommer!



Läst 2010

Av violen - 25 december 2010 16:30

Juul, Pia: Mordet på Halland***

 

Jag slukade den här boken. Den var så bra i början att jag bara häpnade och fattade inte varför mordet var inblandat överhuvudtaget. Sen sjönk den sakta men säkert och till sist hade jag inte ens fattat riktigt vem mördaren var. Efter idogt googlande där antideckare, språket mm flitigt nämndes hittade jag till slut vem som gjort det. Nåja, det spelade kanske inte så stor roll, för ordet relationsroman nämndes ofta också och det är det verkligen. Det var det som fascinerade mig så i början.

Juul skriver tydligen på en ny roman i samma genre vad det nu är, men både Händelser vid vatten och Döda poeter skriver inte kriminalromaner platsar väl där skulle jag tro.

Är det bättre att flirta med deckaregenren eller lämna den helt som Alvtegen gjort? Intressant är det i alla fall för det här är bara början på det här har jag en känsla av......det känns väldigt "spännande" måste jag säga.....:-)



Läst 2010

Av violen - 21 december 2010 16:15

Ngugi, James: Floden mellan bergen ****


Författaren heter sen 1970 sitt kenyanska namn Ngugi Wa Thiong'o, och nämndes i Nobelprissammanhang i år (2010). Men när den här boken skrevs hette han Ngugi, James.


En bok, skriven på en till synes sparsmakad men ändå komplicerad prosa, det står mer än vad som synes om man läser ordentligt.

Den är 45 år gammal (1965) men väl värd att läsas idag, om inte annat för att den ger en insikt och kanske därmed en viss förståelse i omskärelsens historia. Eller kanske att den här boken som faktiskt till viss del ger en positiv bild av omskärelsen, som har gjort att motståndet mot detsamma har fördröjts? Men orkar man läsa hela boken till slut inser man att så inte är fallet, för det här är en bok om gamla traditioner som ska stötas med den nya kristna religionen:

För Waiyaki visste att alla de vitas seder inte var dåliga. Inte ens deras religion var i grunden dålig, En del som var gott och sant lyste fram i den. Men religionen, tron, behövde tvättas, renas från all smuts så att bara det eviga fanns kvar. Och det eviga som var sanningen måste försonas med folkets traditioner. Ett folks traditioner kunde inte suddas bort i en handvänding. Det skulle leda till upplösning. En sådan stam skulle inte ha några rötter, för ett folks rötter är i deras traditioner som går tillbaka till gamla tider, till själva ursprunget, Gikuyu och Mumbi. En religion som inte tog hänsyn till folks sätt att leva, en religion som inte erkände det som var vackert och sant i deras livsstil, den var oduglig. Den kunde inte tillfredsställa dem. Den kunde inte bli levande och upplevd, en källa till liv och vitalitet. Den kunde bara stympa människans själ och tvinga henne att fanatiskt hänga fast vid den trygghet som utlovades därför att hon annars skulle vara förlorad. Det var kanske det som var felet med Josua. Han hade ifört sig en religion som var dekorerad och påmålad med allt möjligt vitt. Han avsvor sig sitt förflutna och skar av förbindelsen med stammens livgivande traditioner. Och därför att han inte hade något fotfäste, något rikt och fast att stå på och växa i, måste han gripa fast i allt det som missionärerna lärde och sade om den utlovade framtiden. [...] Ja, i stillheten uppe på berget var det mycket som blev klart för Waiyaki. Omskärelse av kvinnor var viktig men inte som fysisk operation. Det viktiga var det som skedde i människans inre. Det behövdes tålamod och framförallt undervisning. Om de vitas religion fick människor att överge en viss sed men inte gav dem något annat lika värdefullt i stället, då blev de vilsna.  130f.

 

(Ett långt stycke, kanske inte helt korrekt med upphovsrättsliga regler sett, men jag kände att här är författarens programförklaring. Och jag vill ha det här nedskrivet helt enkelt. För jag har svårt att tro att boken går att köpa. Biblioteksexemplaret jag har doftar nämligen magasin lång väg........)


 Som det även står på baksidan av denna bok:

Floden mellan bergen skildrar på ett gripande sätt det gamla Afrikas livsform och tänkesätt.

Européernas civilisation och kristendomen framställs som något på en gång hotande och befriande. Motsatsförhållandet får sina konsekvenser också för de unga älskande i boken.




Bibliophilas afrikautmaning

Läst 2010

Av violen - 21 december 2010 10:45

Le, Nam: Båten****



Ok, jag hade otroligt höga förväntningar på den här boken.  Kanske för höga. Tänkte: årets sista femma.

men

Det är egentligen bara den första novellen som förmår förmedla något riktigt äkta till mig. Och kanske den sista också. De andra känns som skillnaden mellan en fri målning och färglagda fält, motivet blir nog så bra och exakt men en del av känslan försvinner.

Varför? undrar jag. Är det översättningen? Nej det tror jag inte. Jag tror att den är riktigt bra. Så här skriver Le. Exakt såhär. Det finns så många ovanliga meningar att det blir lite för mycket. Konståkare ska inte bara hoppa, de måste röra sig snyggt också.

Och personerna är för många, för olika, för globala. Visst vi vill tro att världen är vår, öppen på alla plan. Men kan vi ta in den i vår tanke så fullt ut att vi kan skriva om vad som helst? Le vill bevisa att han kan det och det kan han. Men inte om allt och hela tiden.


Han är medveten om att författandet består av Kärlek och vördnad och medlidande och stolthet och barmhärtighet och offervilja. Men till det skulle jag vilja lägga ett nog så betydande ord (ursäkta Faulkner, Le och alla unga skrivare) nämligen erfarenhet. Med tiden kommer Le att bli riktigt bra. Novell ett och sju skulle ha vävts ihop till en enda bok, då hade gnistorna verkligen rusat för min syn. Tror jag i alla fall.......


Redan nu finns det så många meningar, jag tar en:


[...] och sedan skrattar hon, ett snabbt, snärtigt skratt som får mig att tänka på gnistor från en eld som rusar upp i natthimlen. sid 67

 

Läst 2010

Av violen - 14 december 2010 09:15

   Saviano, Roberto: Kärleken är dödens motsats ***

 

Tunn, tunn är den här boken. Den handlar om Maria som blivit flickänka innan hon ens hunnit gifta sig med Enzo som dör en ohygglig död.

Den handlar om byn där alla hela tiden bär svart eftersom det alltid är någon som nyss dött.

Den handlar om personporträtt som är schabloner, arketyper, bleka bilder av alla krig och dess sörjande i alla tider som varit och som kommer. Personer som används som skådespelare och skulle kunna vara vilka som helst.

De är inte mer levande än den indetitesbricka de bär om sin hals, den identitetsbricka som jag känner är bokens drivkraft, stycket där den beskrivs är mycket starkt: Tillräckligt för att identifiera mig, tillräckligt för att sammanfatta vem jag är: för att bära mig runt halsen i skriftlig form, sid 39



De hade allihop en identitetsbricka. De drog fram den ur halslinningen och i samma ögonblick som prästen gav oblaten till gummorna stoppade de sin metalloblat i munnen. sid 38

 

Identitesbrickan är ett bevis. Beviset på ett land i krig. På en del av ett land i krig. Ett land i krig som inte vet om att det är i krig. Ett land av människor som bränns vid olika fronter. Bränns som Salvatore eller Enzo. sid 42

 

Jag kommer nog att glömma Maria och Enzo men jag kommer inte att glömma skildringen av identitetsbrickan. Den vilar kall mot min hud.


läst i Lyrans jordenruntutmaning 2010


Läst 2010

 

 

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards