Alla inlägg under juli 2016

Av violen - 31 juli 2016 20:15

  Toscana, David: Klagosång över Miguel Pruneda **



Jag känner mig liksom förstörd när jag läst klart Toscanas bok. Ok, jag kan till viss del förstå att det finns ett politiskt budskap invävt i vansinnigheterna. Det som hände när flygplanskraschen hände. (spoiler? kanske men allt är overkligt i den här boken, och meningen finns där bland alla konstiga händelser och elakheter. Fast jag orkade inte fördjupa mig i den)

Jag minns än med saknad när jag läste Toscanas senaste översatta bok Den siste läsaren och som jag längtar att få se hans namn igen bland kommande böcker. Kanske var det på grund av abstinens som jag ändå till slut lånade denna klagosångsbok, fast jag ärligt ska säga att särskilt omtalad har den inte varit.


Och jag talar inte mer om den heller. Ok, jag nämner formalinlik, rullstolsåkande galning, kvinnoförakt och färska sår från gamla brott på högsta nivå. Så får du välja själv.



Läst 2016


-----------------------------------------------------------------------------------

Toscana David: Den siste läsaren

Av violen - 11 juli 2016 19:45

   Sjón: Máni Steinn ***

 

 Den första bok jag läste av Sjón var den prisbelönade Skugga Baldur. Den var fascinerande bra

Men den här, Máni Steinn, var liksom grå och sorglig. . Missförstå mig inte, stilsäkerhet och flytande språk färgar boken men det gör overkligheten större. 

Jag inser att huvudsyftet är att beskriva en homosexuell ung mans möte med det förbjudna. Han är prostituerad eller torsk, eller båda delarna. Så skildras ofta homosexuella mäns utlevelse, var de än lever sitt liv. De är inga våldtagna offer som kvinnor ofta framställs som, de tar kontroll över sin sexualitet. 

Pesten spelar en biroll, men allt har ändå betydelse, och liksom hos Fosse blir slutet en förklaring om en framtid som slår bakut till slut. 


Läst 2016

 

Skugga Baldur

Av violen - 2 juli 2016 14:15

Lästa böcker juni 2016


     

             

         

                   
               

           

                                   

 

Marwood, Alex: Den mörkaste hemligheten ***
Olsson, Linda: En syster i mitt hus****

Liksom, Rosa: Sånt är livet *** 
Frankrike berättar: Där vi står nu ****

Clegg, Bill: Familjen jag hade ***
Lafon, Marie-Hélène: Annonsen ****
Olsson, Linda: En syster i mitt hus****

Fosse, Jon: Trilogin ****



Bäst: Olsson, Linda: En syster i mitt hus**** (Olssons nästa bästa hittills efter debuten)  
och faktiskt Marwood, Alex: Den mörkaste hemligheten ***. En riktigt bra deckare, fast det var väl mest nånting annat egentligen. Den rika styvfamiljens uppgång och fall kanske. Men medryckande!
Mindre braClegg, Bill: Familjen jag hade *** Nja, inte riktigt vad jag hoppats. 

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards