Alla inlägg under september 2015

Av violen - 22 september 2015 23:00

   Persson, Leif GW: Bombmakaren och hans kvinna ***


En riktigt intressant bok om ett brott som skulle kunna hända. Och hur det skulle kunna hända och varför.


Det där säger såklart inte ett skvatt, men jag tror att du får ut mest om du inte vet så mycket innan.


Det här med kvinnorna var dock både fascinerande och oroväckande. Och vad vill Person säga egentligen? Med titeln menar jag. Är den inte avslöjande och visar att inför terrorism finns inte man eller kvinna, alla är helt enkelt människor, ett i fanatismen. Något man kanske bör veta för att förstå terrorns avhumanisering.



Läst 2015




Av violen - 20 september 2015 23:21

     Macmillan, Gilly: Bränd himmel *** 


En riktig bladvändare var det här. Hur ofta händer det?

Jag gillade direkt upplägget, olika personer som handlingen kretsar kring i kapitlen, lite psykoterapi och så internet och dataspel som helt odramatiskt togs in i handlingen. Den bromsade in en del vid slutet och jag hade som vanligt inte kunnat lista ut den skyldig*. Slutet, en cliffhanger eller?

Däremot gillade jag inte den övergivna kundvagnen som varit med i ett antal böcker senaste tiden. En ny slumområdesmarkör eller vad?


Den var spännande, kanske jag kommer att läsa nästa Macmillan? Vi får se...


Tack Modernista!


Läst 2015

Av violen - 19 september 2015 20:00

      Enders, Giulia: Charmen med tarmen *** (fackbok)


Intressant bitvis men jobbig att läsa. Inte speciellt rolig direkt, men den innhåller mycket fakta som dock inte presenteras på ett så lättsamt sätt som det getts sken av.


För att verkligen få ut all behållning av den borde jag läsa den igen och anteckna viktiga saker. Men jag orkar bara inte, det är trots allt ett svårt ämne att förmedla, även om jag är öppen för det mesta.


PS: jag har alltid undrat varför inte någon gör en programserie och verkligen undervisar om hur kroppen fungerar. Immunförsvaret t.ex Om du efter tre dagar inte blir bättre ska du höra av dig...Que? Alla vill få hjälp nu. Men om man vet att immunförsvaret kämpar på i ca tre dar, lyckas det då inte häva infektionen behövs det starkare saker. Och då blir allt allvarligare. Vet du det kan du ju avvakta eller hur? Vet du det inte blir du bara arg och tror att vården bara vill bli av med dig. Fram för mer information, om tarmen och allt annat.


Läst 2015


Läst 2015

Av violen - 18 september 2015 14:45

   Griffiths, Elly: De öde fälten ***


Nu har nånting hänt med Ruth! Hon är ju inte kul längre. Och inte verkar hon ha kul heller. Vilken blöt upplösning dessutom. Och våldsamma händelser, och Griffiths har glömt ett sinne, lukten.


Märkligt, men plötsligt blev det en blandning av olycklig yrkeskvinna, (kan Ruth vara utbränd?), kärleksroman och krigsminnen. Den ende som verkar vara sig lik är Flint. Men även han slinker bara förbi.


Historien var som vanligt småintressant och jag blev lurad på mördaren än en gång. Men det räcker liksom inte, Ruth måste bli sig själv eller så får vi ta farväl av henne, tyvärr.


Låt böckerna bli tvserier, oj så bra det skulle bli.

Av violen - 17 september 2015 19:45

  Malmquist, Tom: I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv ****


Brutalt uppriktigt och skoningslöst skildrat. En mardröm som författaren försöker bemästra med att anteckna allt, precis allt.
Men det kommer inte att hjälpa, det inser man direkt. Att hålla döden borta genom att föreviga dess raseri mot Karins kropp är inte möjligt. Vi vet att hon kommer att dö. Men  hur det sker är skildrat på ett otroligt sätt. Inte förrän jag kommit in på del två hämtar jag andan. Jag är imponerad över Malmquist sätt att skildra sjukhusmiljön, hans meningar fallerar aldrig. Det är verkligen ett hörn av verkligheten sett genom ett temperament. Allt sker i rasande fart och Malmquist är en besvärlig anhörig, inte bara till sjukvårdspersonalen utan även till övriga anhöriga.

Plötsligt kommer det en ny berättelse, faderns död. Men här är det mer distans, kanske skulle det ha varit två böcker så att faderns tid med Tom blivit mer genomtänkt, mer bearbetad, jag vet inte. Men texten tappar ändå inte bort sig. Det är bara att konstatera, Malmquist är en ypperlig författare, det måste komma mera...


Läst 2015


Av violen - 16 september 2015 14:30

   Stoor, Stina: Bli som folk ***


Noveller är inte mina favoriter. Jag vill verkligen alltid veta mer.


Den här boken är faktiskt mer. Mer lokala utgångspunkter för händelserna, mer metaforer som känns...beskrivande för just det landskapet.

Tallarnas grenar, röda. Barren mörka. Skägglaven vit. Himlen blå som en väldig blåklocka när den böjer sig ner över mig. Fångar in. Blir min blåaste blåa blomma. sid 65


Vackert.

Trots det inser jag att även om det här är en stark debut, så är det ändå en debut. Det kommer mera av Stoor, jag hoppas en roman där det lokala får finnas med. Där myrarna har namn och går att orientera sig efter, precis som den mångfald av Stockholmslitteratur där gatorna nämns med en ägande självklarhet.


Det finns tydligen ett sug efter västerbottenslitteratur. och jag förstår det. Rötterna är ju ändå alla dessa småbruk som de flesta kommer ifrån. Och snart inte ens kommer ifrån, utan bara hört talas om när samtalet kommer in på avlägsna släktingar. De vill veta mer!


Läst 2015

Av violen - 12 september 2015 19:00

   Oswald, James: Själarnas bok ***


Det visade sig att det här inte var fortsättningen på Flickoffret, vilket jag trodde, utan en relativt fristående historia. Den var helt ok som deckare betraktad. Lite kul ibland. Men jag gillar ju inte övernaturliga konstigheter, vilket jag kände att den hade en dragning åt (vilket titeln tar fasta på) och det sänkte den rejält. Men jag läste ut den, utan att bli speciellt imponerad av slutet. Så Oswald, sorry, jag kommer inte att återvända till dina böcker, även om det var kul att få rec exemplaret av Modernista.


Läst 2015

Av violen - 5 september 2015 21:00

Winspear, Jacqueline : Maisie Dobbs ***(* )En ny deckarstjärna är Jacqueline Winspear. Det här är tydligen första boken om Maisie Dobbs, en deckare med psykologisk inriktning i 1930- talets england. Och det är just den där psykologiska inriktningen som ger den mer än tre poäng. Tidvis var den tradig, mest när hennes bakgrund skulle rabblas upp ( vilket gör att jag tror att det är första boken av flera) men själva gåtan var inte så dum. Och så de där psykologiska slutsatserna............nästa bok (om det kommer nån) ska jag verkligen också läsa.....

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards