Alla inlägg under augusti 2019

Av violen - 26 augusti 2019 14:30

Saucier, Jocelyn: Det regnade fåglar ****

 


En mycket säregen bok. Själva innehållet känns igen från andra böcker, där unga män går into the wild lite nu och då. Här är det äldre män och en kvinna som, utöver att de bor nära varann i det vilda, ändå lever sina liv på egen hand. Det är så de vill leva till slutet, då de i en gemensam pakt tar ansvar för sin egen död.

 

Det har varit en våldsam brand för många år sen, och en fotograf försöker nysta i den historien.

 

Det här är en vilsam bok, där andningen är långsam och sakta börjar avta boken igenom. Men det är också en historia om konst, vänskap och förälskelse. Och röken från historien virvlar upp för att sedan sakta lägga sig till nästa gång minnet kommer på besök. Konstigt nog är den också spännande, det är en riktig historia som berättas och jag njöt när jag läste.

 

Vad jag kan förstå kommer den som film framöver. 

 

Vill du ta långsamma andetag, läs!

 


Av violen - 26 augusti 2019 00:00

Breen, Marta & Jordahl, Jenny: Kvinnor i kamp **** 

 

Intressant serieroman om kvinnokampen. För mitt eget minne har jag skrivit upp diverse namn och datum. Håll till godo.

 

1840 Kongress mot slaveri i England

1848 Kongress New York: Första mötet i kvinnorörelsens historia. Abolitionister: för mänskliga rättigheter. De avhandlade:

Slaveriet

Djurplågeri

Fängelsestraff

Prostitution

Kvinnoförtryck 


Kända Kvinnor: 

Mott

Cady Stanton

----------------------------------------------------------

 


1852 kom Onkel Toms stuga (Beecher Stove)

1861 Lincoln - mot slaveriet. Inbördeskrig syd ville bryta sig loss från USA.

Nord vann och svarta män fick rösträtt, men inte kvinnor.

1869 bildades förening för kvinnlig rösträtt (KR)

 
Kvinnorörelsen (KR) kämpade för rätt till:
Utbildning
Rösträtt
Sin egen kropp
 

(Rosseau, Kant och Hegel m fl hävdade kvinnans underlägsenhet)

 

Kända Kvinnor:

De Guaes 1748-1793 (1791 alternativ grundlag) 

 

Wallstonecroft 1759-1797 (mot Rosseau)

Tankar om döttrars utbildning 1787
Till försvar för kvinnans rättigheter 1792
 

Fawcett 1847-1929 (Storbritanniens första förening för kvinnlig rösträtt 1897, tog avstånd från sufragetterna))

 

Pankhurst 1858-1928 (Sufragetterna, som militant kämpade för rösträtt 1912-1913. 1914 kriget, fosterlandet istället) 

 

1918 rösträtt kvinnor över 30, 1928 kvinnor över 21, samma som männen.

 Boken innehåller även fler kvinnoöden, arbetarpartiet, rätten till sin kropp och HBTQ rörelsen.

 


Film om kvinnors rösträtt i världen
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/kvinnors-rösträtt-i-världen-kolla-vilka-länder-som-var-först-och-sist-3831852

 


Av violen - 22 augusti 2019 16:00

Skov, Leonora Christina: Den som lever stilla ****

 


Det var nära att jag valde bort Den som lever stilla. Men jag är glad att jag inte gjorde det.

 

För det här är inga vanlig kommaut roman. Nej det här borrar så djupt i familjerelationer att vem som helst kan känna igen sig. Även Christina/Leonoras väg till glädje över sig själv, och i viss mån acceptans av sina föräldrars helt enkelt grymma sätt att utnyttja sin dotter i sitt eget inbördes spel, skildras med distans och klokt genomtänkta tankar.

 

Det är chockerande att möta homofobi på detta ohöljda sätt. Föräldrarna beter sig som den värst bibeltrogna frikyrkopredikant, utan att ens ha bibeln att dänga till med. Man häpnar.

 

Skov har också lyckats med att disponera romanen. Texten glider tidsmässigt fram och tillbaka men förflyttar sig ändå ständigt framåt. Skovs barndom har en del utfrysningsinslag, som att släkten helt ignorerar Skov, men ändå skvallrar allt den kan om henne. 

 

Boken är relativt omfångsrik och innehåller skarpa porträtt, början är bara början och upplevs med ett aha när boken är klar. 

Skov själv träder fram som en mycket stark och modig person, en förebild inte bara för "homos" (den beteckning hon använder i boken och som jag tycker känns väldigt danskt) utan för alla som har komplicerade familjerelationer och vill erkänna det inför sig själv. 

 

Av violen - 16 augusti 2019 13:30

Pine, Emilie: Allt jag inte kan säga ***

 


Från död till längtan efter liv. Från första mens till uppriktig beskrivning av ungdomsårens oerhörda vånda. Från feministiska tankar till insikter om metoo händelser. 

Texten känns aningen egendomlig, men det är essäanslaget som talar.

Är det sant, eller är det osant? Vem vet. Det sägs vara sant i alla fall. Fast det benämns Hce.

 

Det är i alla fall oerhört många ord. Jag ville de vore färre, eftersom de rör till det lite väl mycket.

 

Men Pine gör ett mycket uppriktigt försök att vara ärlig. Och jag tror att hon lyckas.

Av violen - 13 augusti 2019 12:00

Gunnarsson, Hans: Rum för resande***

 

Nej men det här var verkligen ingen rolig bok alls. Den var verkligen dyster i överkant. Gunnarsson försöker bygga upp ett slags relationsdramatisk verklighet som ska förklara varför det blev som det blev. Men jag känner inget direkt engagemang i personerna och det slutar så sorgligt att jag inte vill tro att det är sant. Visst, så är det när det mörka i tillvaron tar över, men ändå. 

 

Trots allt kan jag tycka att Gunnarsson vågar borra djupt och inte väjer för att ibland är livet inte bättre än såhär. Det är det inte alla som vågar.

Av violen - 11 augusti 2019 19:30

Marstein, Trude: Jag hade så mycket ****

 

 

Jag undrar om jag läst något liknande förut.

 

Här är familjens lycka/olycka parad med Monikas sätt att själv finna lyckan. På ett annat sätt än hennes systrar, mamma och moster. Och männen i hennes liv passerar förbi, men finns ändå kvar. I uppräkningen av namn, i hennes tankar, i hennes val.

 

Nåväl. Jag märkte nästan inte hur boken var skriven, texten flöt bara på. Den känns som en rejäl familjeroman med en, som sagt, ovanlig angreppsvinkel. När jag läste den kände jag inte så mycket, det var som ett konstanterande enbart att nu kommer en ny man i Monikas liv, nu är det otrohet, nu är det död. Nu är det uppror, nu är det barndomsrannsakan, nu är det ignorans, nu är det acceptans.

 

Monikas liv handlar väldigt mycket om sex. Hela tiden är hon på det klara med att män attraherar henne. Och dessutom är det ömsesidigt eftersom Monika själv är snygg, även om hon inte verkar speciellt medveten om det. 

Vad är då Monika? Är hon sexmissbrukare eller helt enkelt sexbrukare? Skulle en man som levt likadant väckt sådana tankar hos mig? Kanske. Mest troligt inte. Det gör mig arg (på mig själv)

 

Den här boken gör mig nyfiken på författaren. Jag vill läsa mer.

 

Tack Bonniers för exemplaret.

 



Av violen - 2 augusti 2019 22:15

Juli månads läsning 2019


Kristof, Agota: Analfabeten ****

Alderman, Naomi: Makten ****

Tremblay, Lise: Saguenay ****

Agrell, Alfhild: Noveller ****

Dencik, Daniel: Väntar i snön ***

Ditlevsen, Tove: Gift ****

Olsson, Linda: Hamilton Beach ****


Rhys, Rachel: Farofylld överfart ***



 
 
Bäst: Olsson, Linda: Hamilton Beach

Mindre bra: Rhys, Rachel: Farofylld överfart 

Av violen - 1 augusti 2019 15:15

Tuti, Ilaria: Blommor över helvetet

 


Helt klart en annorlunda deckare. Med små medel lyckas Tuti framkalla en känsla av ondska, medlidande och förståelse. Historien i historien, dvs inläggen från förr gör allt bara värre. Och hur mår kommissarien egentligen?

 

Det är en lite fantasybetonad berättelse, lite väl fantastisk för min smak egentligen. Men den innehåller så pass inträngande tankar att jag känner mig lite smartare efteråt. Och framförallt vill jag läsa mer om kommissarien, kvinnan vars kropp sviker henne.

 

Jag rekommenderar denna deckare eftersom den fick mig att tänka i helt andra banor och helt andra miljöer än vanligt och jag kommer att hålla utkik efter nästa bok. Bara det är värt ett stort tack till

Bazar förlag

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards