Alla inlägg under september 2022

Av violen - 28 september 2022 13:15

Moström, Jonas: Blindspår 


Moström hör till de deckarförfattare som jag alltid läser så fort de kommit ut. Så även denna gång.


Lika spännande som vanligt, men med en annorlunda vinkling. Hela boken genomsyras av en beskrivning av en 17årig kille med Downs syndrom. Moström skildrar honom med både värme och fingertoppskänsla. Jag lärde mig en hel del om Downs syndrom måste jag säga. Och om problematiken kring funktionsvariationen i livets början.


Konstigt nog anade jag tidigt vem mördaren var, något jag inte brukar lägga särskilt stor vikt vid. Skulle vilja skriva mer om det men jag är ju ingen spoilare.


Läst 2022







Av violen - 23 september 2022 20:30

Haushofer, Marlen: Vi dödar Stella ***

 


Haushofers bok Väggen har hyllats av alla, inklusive mig.

Jag har väntat länge på att läsa denna bok, men tycker inte den når upp till Väggens nivå. Den är dessutom mer som en långnovell, men hinner ändå med att skildra en familj i förfall, en mans makt och en kvinnas feghet att ställa upp för en annan, mycket yngre kvinna. 

Vem är skyldig till det våldsamma slutet? Har vi ansvar för varandra, eller lär vi oss att leva med skulden? När jag inser att boken publicerades första gången 1958, känns författarens klarsyn mycket större. 

Jag borde läsa om Vi dödar Stella. För att inse vad Haushofer lyckas förmedla, många år före sin tid. 

 

Läst 2022

Av violen - 22 september 2022 19:45

Moss, Sarah: Offermur ****

 


Spännande som en thriller med inslag av Flugornas herre, Bockstensmannen, lite miljötänk  och universitetsstudenter. Och om jag haft en kategori som hette Mäns makt och våld mot kvinnor (vilket jag faktiskt börjar fundera på eftersom böcker med det ämnet verkar öka frekvent) så skulle den här boken verkligen ha platsat där. 

 

Nu är det istället så att Moss, vars första till svenska översatta bok det här är, har skrivit något som skulle kunna varit en ungdomsbok. Och jag tänker inte bara på innehållet utan också på bokens längd. Det är mycket som ska rymmas på de 146 sidorna. Boken skulle ha vunnit på att vara mer omfattande, när jag läste var det liksom små luckor här och var. 

Men Moss skildrar förövarens kontroll och maktövergrepp, och de drabbades utsatthet på ett tydligt men ändå subtilt sätt. Och det är det som måste vara bokens syfte. 

Skrämmande läsning som tydligen inte får ett lyckligt slut. Och det gör mig verkligen sorgsen.

Av violen - 15 september 2022 15:30

Kouchner, Camille: La familia grande ****

 

En sällsamt ärlig och välskriven bok. Övergreppsböcker brukar ibland frossa enbart  i övergreppens art och mammornas tystnad. Men här berättas en verkligt sann historia, med stor ömhet inför offret. 

Boken är en biografi och handlar om författarens styvfar, en uppsatt man som förgrep sig på hennes tvillingbror.

"Jag valde att skriva eftersom jag inte längre kan tiga" säger Kouchner. Motvilligt går hennes bror med på det. Och så blir denna bok till. 

 

Läs gärna den här boken. Den gräver djupt i familjen och syskonkärleken. Och modet att skriva om den vuxnes självpåtagla rätt att kränka sin omgivning, bara för att hen kan.

 

 

Av violen - 7 september 2022 16:15

Darrieussecq, Marie: Avigt hav ***

 

 

 Darrieussecqs roman Man måste älska männen mycket här, var verkligen en annorlunda och intressant skriven roman. 

Avigt hav är inte alls dålig, den är inriktad på båtflyktingarnas situation och vad som händer när den krockar med den välgödda civilbefolkningen. Och när "ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon" syndromet slår ner i en medmänniska. Här används mobiltelefonens räckvid på ett annorlunda sätt och det som skulle kunna vara samma gamla visa är inte det utan det är vänskap som leder fram till ett framtida engagemang för de som är i behov av det. 

 

Jag lyckades dock inte känna den där medkänslan utan allt var skildrat på ett lite väl sakligt sätt

 

Av violen - 1 september 2022 20:45

Månadsläsning augusti  2022

 Brown, Natasha: Samling ****

Galgut, Damon: Löftet ****

Palm, Veronica: Ett högt pris
Nordquist, Lina: Dit du går, följer jag ***

Andersson, Lena Koryféerna ***

 

 

 

 Bra: Galgut, Damon: Löftet ****  Det komplicerade med Sydafrikas jord skildras utifrån en rik familj och dess tjänare som plötsligt nu är fria.

 

Mindre bra: Palm, Veronica: Ett högt pris Palms första bok var riktigt bra men denna höll inte måttet.

 

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards