Alla inlägg under oktober 2018

Av violen - 31 oktober 2018 19:00

Almroth, Karl-Erik: På andra sidan Malgomaj***

En bok som stod i veckans tips hylla på mitt bibliotek, och jag tänkte, varför inte? och jag tänkte rätt. En sån här bok har jag inte läst sen jag läste Linnea Fjällstedt på 80 talet. Den här boken skulle jag kalla en kulturgärning, här finns nedtecknat i spridda bilder, ett liv.(boken har verklighetsunderlag) Absolut inget mästerverk berättartekniskt sett, men på nåt sätt välgörande att läsa en bok som bara berättar rakt av. Inga inplanteringar, något står där bara för att det hänt, inte för att det ska bli nånting att skriva om längre fram. Kvinnoödet (modern) griper också tag, kanske mer än det andra.
Heder till Ord&visor förlag, Skellefteå, som gett ut den här boken innan allt är glömt.

Av violen - 30 oktober 2018 08:00

Johannas topplista


       

Kvinnan i hissen och andra mystiska historier
Helene Tursten                                                                                                                             Varje sjukhus med självaktning huserar minst ett spöke.

Det fick kriminalarförfattaren Helene Tursten lära sig under

sin tid som sjuksköterska på flera av Göteborgs

äldre vårdinrättningar.

Här berättar hon historier hon hört under kusliga

nätter på mörka avdelningar. Hon berättar också

om en otäck natt på ett skotskt slott,

en märklig helg i Köpenhamn och 

om utredningen av en kvinnas mystiska död,

ledd av Turstens litterära karaktär Irene Huss.                                              


Vecka 44


Spökhistorier


 

 

Ett ämne som jag aldrig läser och inte alls är intresserad av. 

Jag firar inte Hallowen utan tycker att Alla Helgons Dag är ett sätt att minnas de vars stund på jorden har fått sitt slut.


Men eftersom vi lever i ett fritt land (som tur är) så får alla göra som de vill.

Så jag plockar in ett antal söta spöken och tar denna gång hjälp av Bokbörsen som skickade en länk om just spöken. och där har jag plockat ut fem titlar. Med beskrivning. Hoppas ni får några tips!

  



Vem spökar, Alfons Åberg?

Gunilla Bergström

"Så klart att det inte finns några spöken”, säger Alfons. Det vet han. Och inga monster och mystiska marsmän heller. Så klart! Det är bara i TV och filmer och sagoböcker. Men ibland glömmer Alfons det.

 

                    

Berättat om natten
Niklas Rådström

I Edgar Allan Poes anda bjuder

Niklas Rådström på tolv spökhistorier.

Fyllda av hemligheter, skuggor och gastar.

I en berättelse återvänder en drunknad

gång på gång efter sina träskor,

i en annan får en taxichaufför plötsligt

döden som passagerare.

Här finns också historien om en indisk turist

som blir inlåst på ett nordeuropeiskt varuhus

och om en dataoperatör som

finner ett gränssnitt mot det omöjliga


En hjärtformad ask
Joe Hill

Jude Coyne är en firad rockstjärna som dragit

sig tillbaka till sin gård. Här bor han med flickvännen Georgia,

sina platinaskivor och en samling ockulta troféer.

Till den sistnämnda beställer han en dag en vålnad

på internet.

Beställningen levereras punktligt i en hjärtformad ask.

Men vad han inte räknat med är att vålnaden vill se

honom död och begraven. Och det gäller inte bara Jude.

Alla som kommer i vålnadens väg riskerar att gå samma

öde till mötes. Jude och Georgia tvingas fly för sina liv

och en mardrömslik skräckfärd tar sin början.


Dagspöket möter ett spöke
Jujja & Tomas Wieslander

Det var en gång ett spöke som var svart. Han syntes inte på natten. Han fick spöka på dagen. Han kände sig mycket ensam. Men så träffade han spöket Bu. Hon var ett nattspöke och blev hans vän. För henne kan dagspöket berätta om sina misslyckade spökerier.

Av violen - 28 oktober 2018 22:45

Östergren, Klas: Gentlemen**** Tur att jag inte läste den här boken när den kom ut 1980, då hade jag missat mycket av de litteraturvetenskapliga intertexterna och begreppen. Men det är ändå märkligt att Östergren använder sig av det vid den här tiden. Boken vänder sig till en helt annan målgrupp än Jack, och det är kanske därför den fallit lite i glömska och vaknar till liv först nu när fortsättningen, Gentlemen, kommer. Jack var folkets roman, det här var elitens. Eller? Rätta mig om jag har fel men så känner jag det i alla fall. Nåväl, det här är en stark roman, välskriven med humor, även om den del saker är lite väl fantastiska, grävandet under huset t.ex Men då ska man ju komma ihåg att det här var överklassens domäner, och den har ju alltid hittat på de mest underliga saker för att slippa ledan och tristessen. Jag läste i Sighsten Herrgårds biografi om hur det på fina partyn i Stockholm ställdes fram en stor gryta med tomatsås, och däri kastade damerna sina handväskor och kokade dem under glada tillrop....så att gräva tunnlar under Stockholm är väl inte värre än det..........

 

Läst 2005

Av violen - 24 oktober 2018 17:30

   Ernman, Malena: Scener ur hjärtat ***


Två intressanta ämnen samsas i den här boken. Och tyvärr ger det ett lite ostukturerat intryck. Kanske att Ernman skulle gått i bräschen för de ärliga miljöböcker som bara måste komma framledes, och fokuserat på detta viktiga ämne.

Och därefter skrivit de biografiliknande delarna i en helt annan bok. 

Eftersom beskrivningen av den psykiska ohälsan skildras så utlämnande tog de liksom över intresset, i alla fall hos mig. Medan miljöaspekten lät som något jag hör förut, kanske för att jag tänkt i de banorna själv, och därför kom i andra hand.

Bortsett detta är boken ytterst angelägen.


Läst 2018

Av violen - 24 oktober 2018 16:45

Romer, Knud: Den som blinkar är rädd för döden***(*) En hyllad debut, den rubriken fick mig att bli nyfiken på den här boken. Och den var intressant. Den var annorlunda skriven, en släktkrönika som varvas med pojkens (Knud själv) upplevelser i Danmark efter kriget. Och det utan att man behöver fundera vilken tid det är. 
Den benämns också som en hämndaktion och det är det verkligen. Många föräldrar till mobbade barn skulle dock kunna känna igenkänning iofs men också en tanke, varför bosatte de sig i Danmark? Varför lät inte föräldrarna pojken växa upp i Tyskland där de säkert fått större förståelse? Så otroligt många som blivit mobbade bara för att de haft fel färg på ett plagg, den här pojken hade ju en mamma som tillhörde de hatade ockupanterna, och dessutom inte gjorde ett dugg för att smälta in i samhället. Mina sympatier är hos pojken men han hade kunnat få ett annat liv, om föräldrarna velat förstå. På slutet kommer det dock fram varför mamman säkert hatade även Tyskland och inte ville bo där. Men ändå.......krig är krig och att bli ockuperad är nånting helt annat än att anfalla.......Den fjärde stjärnan är för språket, den är bra skriven. Blir intressant att se om det språkliga drivet finns kvar även om Knud Romer skriver en fiktiv roman eller om det är hatet som fått språket att blomstra.......


Läst 2007

Av violen - 24 oktober 2018 16:45

Robinson Peter: Efter alla år av saknad *** Jag har läst andra böcker av Robinson som jag inte tyckt varit särskilt bra, lätt overkliga om man säger så. Men den här boken var bättre. Det är kanske för att den speglar 60-talets musik som jag gillar den, jag var ju en riktig popnörd på den tiden, eller popoffer kanske vi kallades. Fast hemma i min by var jag nog den enda med idolbilder på väggarna och örat framför radion varje kvällstoppskväll. Lite udda med andra ord. Men i Robinsons bok är det inte udda att gilla musik tvärtom namnges många av den tidens stora både med låttitel och grupp/ sångares namn. Boken är ordentligt tjock och det är märkligt att det går att skriva en historia så flytande med så många ord, och att det trots allt hela tiden är intressant att läsa......det var snudd på en 3,5 men så tyckte jag upplösningen var lite sådär men en stark trea är det. Funderar fakiskt på att läsa hans nästa bok också, gillade den där Banks trots allt.......

 

Läst 2007

Av violen - 23 oktober 2018 08:30

Johannas topplista

 

vecka 43: Italien

 

 

  • Italien är sorgligt eftersatt hos mig, och därför har jag från Contempo förlag 
    hämtat fyra som det verkar läsvärda böcker.
    Det är alltså olästa boktips till mig själv,som jag delar med er.
  • Dessutom sist men inte minst, Ferrantes kvartett som jag läst och verkligen gillade.

 

                              

Vit som mjölk,
röd som blod

av Alessandro D'Avenia

                                                                                        
 

Elefantens sinne

av Marco Missiroli

 

Bruden

av Mauro Covacich

Apné

 

av Lorenzo Amurri

 

Elena Ferrante


 

Neapelkvartetten



Av violen - 17 oktober 2018 16:00

 Sivers, Malou von: Olycksbarnet ***

 

von Sivers första bok gillade jag sådär, det kan du läsa om här.


Men den här var så mycket bättre. Här är personteckningen riktigt bra och jag kommer verkligen personerna in på livet. Dessutom har von Sivers en tidskänsla som känns genuin och absolut inte sökt. Med det menar jag att kriget inte får ta alltför stor plats. Författaren har inte fallit i fällan att använda just kriget till att väcka avsky/sympati, utan den delen sparas den här gången till Edwards utsatta situation.

Däremot ingår ett fokus på ett religiöst resonemang som jag fann tankeväckande och som var väl skildrat. Inte heller här skriver von Sivers i den svenska andan med den onde prästen. Ovanligt och modigt.


Det måste komma en tredje del (väl?) Då tvekar jag inte om jag ska läsa eller inte.


Läst 2018



 

 

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards