Alla inlägg under mars 2015

Av violen - 31 mars 2015 19:15

 Hedlund, Torbjörn: Marmortrappan ***


Böcker om andra världskriget har det redan blivit för många av, kan jag tycka. Men här kommer en bok från Västerbotten som skildrar de åren, både från tysk-judiskt och svenskt håll. Och så går det att engagera sig igen.


Det är klart, att för de som lokalt kan känna igen sig har boken ännu större intresse, men den har lite extra av allt. Författaren skriver om sin far, sin syster och alla syskon. Och så är det lite sjukhushistoria, lite barndomsminnen och judiska tandläkare. Kort sagt, riktigt spännande.


En bok om gamla tider, skriven på ett lättsamt men ändå uppriktigt allvarligt sätt. Med ett riktigt bra innehåll. Faktiskt, en dokumentär eller seriöst, en film skulle den kunna bli! Bara kärlekshistorierna (som så måttfullt skildras), som alla filmer ska ha, skulle räcka till för att komplettera den delen.


Med engagemang har ortopeden Hedlund tagit sig an sin släkts och omgivnings historia. Mycket lovvärt.


Läst 2015

Av violen - 30 mars 2015 23:45



Min egen litteraturprisutmaning  2015:4

     

 

Min fjärde bok i Litteraturprisutmaningen är

Lundberg, Lotta: Timme noll

som vann Sveriges radios romanpris 2015

Av violen - 30 mars 2015 16:45

  Lundberg, Lotta: Timme noll ****


Tre tidpunkter, epoker och kvinnor. Det är intressant, läsvärt och ingen tvekan om att Lundberg är värd sitt pris (Sveriges radios romanpris 2015).


Jag har tidigare lyssnat på Ön av Lundberg. Det jag fäste mig vid då är samma som nu, peronskildringen. Berättartekniskt är greppet annorlunda i Timme noll, eftersom intentionen verkar vara att utifrån en önskan att förstå hur en (självisk) mamma kan lämna sitt barn till nazisterna, utöka berättelsen till två andra personer som ska inflätas i texten. Men de tre kvinnorna står sig som solitärer, precis som Olivia i Ön. Duperade av sig själva, religionen, myndigheterna, omgivningen. Varje kvinna skulle ha krävt sin egen bok för att komma till sin rätt. Och att bara händelsevis avslöja något om sin inspiration (Cordelia Edvardsson) var väl onödigt? Kan jag tycka.


Var för sig var kvinnoporträtten riktigt bra, men det känns som tre böcker i en. Och då blir böckerna väldigt korta.

Faktiskt berörde mig både Isa och Ingrid mig mer än Hedwig. Otack är världens lön sa Ingrid. Själv är bäste dräng sa Isa. Medan Hedwig var sig själv närmast helt enkelt.


Läst 2015



Av violen - 26 mars 2015 22:45

Salomonsson, Anita: Oloflig beblandelse ****


Baserad på en verklig händelse har Salomonsson skrivit en berättelse som handlar om synd, skam och skuld i 1800-talets Västerbotten. Men även om mänsklighet och kärlek.


Salomonsson har skrivandets textflödesgåva, över sidorna vindlar sig meningar om oäkthet och utanförskap. Men också om 1800-talsliv och konsekvenserna av giftermål över klasserna. Som vi skulle ha benämnt det idag.


Och så, avsaknaden av socialhjälp när familjeförsörjaren dog och den ständiga oron att någon ska ta över barnet. Allt leder fram till katastrofen.


Aldrig har detta slags kvinnoöde skildrats så väl, Salomonsson tränger in i Sara-Gretas liv så det känns helt verkligt.

Men himlatecknet gör inte historien bättre, även om vidskepelse hörde till livet vid denna tid


Läst 2015


Av violen - 25 mars 2015 09:30

  Sem-Sandberg, Steve: De utvalda ***


Början på Sem-Sandbergs nya bok är väldigt intressant. Liknande inrättningar för handikappade och deformerade barn fanns säkert på många ställen. Men den utstuderade hanteringen av barnen som förekommer här, hoppas jag var unikt.


Jag kände tyvärr inte den avsky och vämjelse som jag borde ha gjort i början. Texten nådde inte fram till mig riktigt. Mittenpartiet lämnade mycket frågetecken och huvudpersonerna var diffusa. Inte förrän slutets rättegångar och förhör fick mig att riktigt inse vad som egentligen hade hänt. Just när jag läste kändes det inte bra, denna tjocka bok till vad nytta? Men nu förstår jag Sem-Sandbergs strategi, precis såhär kände sig de som var mitt uppe i skeendet. Föräldrarna till barnen, sjukvårdspersonalen, människorna i samhället omkring. Ännu mer tydligt skulle det ha blivit om jag inte vetat vad boken handlade om innan jag började läsa. Vem kunde tro att....?


Tyvärr är den här boken för mycket, för många sidor, för många utvikningar, för mycket fakta parat med för lite fakta. Den kräver mycket av sin läsare.

Korta ner den till en teater eller ett tv-drama. Fokusera på läkarnas jävulska tankar, koppla de till nutiden eller koppla det inte till nutiden. Men visa det här innehållet på ett sätt som går att ta till sig även för läsovilliga. Det är så viktigt.


Läst 2015

Av violen - 24 mars 2015 09:15

Dellson, Pia: Väggen ****


Ett otroligt skickligt skildrat utmattningssyndromtillstånd.

Jag är djupt imponerad. Så bra Dellson skildrar alltihop, kortfattat, koncist, sorgligt, obarmhärtigt och till slut, med ändrat tankemönster, hoppfullt. Så här är det verkligen. Jag tror på allt hon säger. Allt.


Jag är så ensam.

Jag har  ju inte

mig själv längre. sid 41


Dellson kommer tillbaka i arbetslivet med nya insikter efter relativt kort tid. Påminnelsen om att det tar olika tid för alla är viktig.


Boken är väl värd att läsas av alla. Och på grund av just sina korta, bearbetade texter är den lättläst.

Ironiskt nog passar det både de som nästan inte orkar läsa, som är i början av sin utmattning, de som kommit en bit på väg mot återhämtning och kan känna igen sig även där samt, lite ironiskt nog, de som är så uppvarvade att de knappt kan ta sig tid att läsa en bok.

Det här är poesi för mänskligheten, en kärleksförklaring till hjärnan.


Läs den här boken, för din egen och dina närmaste skull. Och för människornas skull. Särskilt de av stress utmattades trovärdighets skull.


Läst 2015



Av violen - 13 mars 2015 10:00

 Modiano, Patrick: De yttre boulevarderna ****


Min tredje Modiano på kort tid. Och han blir bara bättre. En bok jag förstår och kan ta till mig.


Hade jag läst den här boken 1974 när den först kom på svenska skulle jag ha ha avfärdat den med att, tänk att så var det under ockupationen, men den tiden är över. Tackochlov. Och skulle ha benämnt boken som en sonsökerfar bok.

Men nu är den så mycket mer. Som Madiano själv säger:

[...] i verkligheten är det fråga om en kraftigt förstorad bild av det som händer idag.


Som Nätternas gräs innehöll: "mystiska män, krogar, gator, hotell och framförallt Kvinnan som går förbi i texten, vars mysticism var störst av dem alla." min reflektion, så är De yttre boulevarderna samma lika, men ändå annorlunda.


Det finns en slags slarvig Parisdekadens i Modianos böcker.  Kvinnorna är inte madonnor utan snarare motsatsen, även om betraktaren förhåller sig relativt gentlemannamässig. Männen är fräcka, fulla, oberörbara. Men sen uppdagas det inre engagemanget, som under ytan smider planer. Ett förakt för de andra, avvikande, annorlunda. Jag ryser till gång på gång när jag läser.


Läst 2015

Läsutmaning litteraturpriser 2015:3

Av violen - 11 mars 2015 22:45

  

Min egen litteraturprisutmaning  2015:3

     

 

Min tredje bok i Litteraturprisutmaningen är

Modiano, Patrick: De yttre boulevarderna

som vann Nobelpriset 2015



Det här är min tredje bok av Modiano, det blir fler kan jag säga.

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards